Rinneravintolan pihalla ei saa mainostaa minttukaakaota, mutta olutta saa

Ravintolan ulkopuolella ei saa mainostaa minttukaakaota, koska nimen "minttu" viittaa minttuviinaan. Väkevää alkoholijuomaa saa mainostaa vain ravintolan sisällä. Sen sijaan oluelle baari saa houkutella laskijoita myös anniskelupaikan ulkopuolella – mutta ei liian kaukana baarista, koska myös mietojen juominen ulkomainonta on kiellettyä, paitsi anniskelupaikan välittömässä läheisyydessä.

Kotimaa
Kahvia kupissa.
Mario Lopez / EPA

Alkoholin mainonnan rajoittamisen tarkoitus on suojella lapsia ja nuoria. Yle Uutiset kysyi valvovalta viranomaiselta, Valviralta, muutamia alkoholin mainontaan liittyviä kysymyksiä näin hiihtolomakauden alla.

Seuraavassa muutamia esimerkkejä siitä, millainen mainonta tai myynnin edistäminen on sallittua ja millainen ei. Ravintolan sisäpuolella mainonta on vapaampaa kuin sen ulkopuolella, koska usein ravintolaan on ikärajat. Olutta, siideriä ja viinejä baarit saavat mainostaa myös ravintolan ulkopuolella, mutta eivät liian kaukana anniskelualueesta, koska myös mietojen alkoholijuomien ulkomainonta on kielletty.

1. "Tule minttukaakaolle" -mainoslause kielletty

Väkevien alkoholijuomien mainonta on kielletty anniskeluravintolan ulkopuolella. Minttukaakaon alkuosa "minttu" viittaa minttuviinaan, joka on väkevä alkoholijuoma. Ravintola ei saa siis mainostaa minttukaakaota kyltillä vaikkapa rinnebaarin pihalla. Minttukaakaota ei saa myöskään mainostaa nettisivuilla, hiihtokeskuksen esitteessä tai lehdessä.

Ravintola ei saa myöskään mainostaa minttukaakaota esimerkiksi mainoslauseella: "Tervetuloa terästetylle kaakaolle". "Terästetty" viittaa viinaan eli väkevään alkoholijuomaan, joten baari ei saa kiertää lakia toisenlaisilla ilmaisuilla.

Rinneravintola saa sen sijaan mainostaa baarin sisällä minttuviinaa kuten muitakin väkeviä. Sama koskee esimerkiksi "kahvia ja konjakkia": tätä juomaparia saa mainostaa vain ravintolan seinien sisäpuolella, mutta ei ulkopuolella.

2. "Tule oluelle" -mainoslause sallittu

Anniskeluravintolan läheisyydessä mietojen alkoholijuomien mainonta on sallittua. Hiihtokeskuksen rinneravintolan pihalla voi siis olla mainosständi, jossa asiakasta houkutellaan oluelle. Ständissä saa olla myös tuotemerkin nimi.

Myös ravintolan ikkunoissa ja terassien pöydillä saa olla mietojen juomien mainoksia sekä olut-, siideri- ja viinilistoja hinta- ja merkkitietoineen. Sen sijaan viinalistoja ei saa esitellä baarin ikkunoissa eikä terassilla.

Olutmerkkejä mainostavien päivänvarjojen alla voi siis edelleen juoda olutta. Viinamainoksilla kuorutettuja päivänvarjoja rinnebaarin terassilla ei saa olla.

3. "Laske oluelle" -mainoslause saattaa olla kielletty

Jos rinneravintola sijaitsee laskettelurinteen alapuolella, mäen päällä ei saa mainostaa olutta, jos se on kovin kaukana ravintolasta. Laki ei kuitenkaan määrää etäisyyksiä eli kuinka lähellä tai kaukana anniskelupaikan olut-, siideri- tai viinimainokset saavat olla. Lain esitöiden mukaan ilmoituksen tulee olla anniskelupaikan välittömässä läheisyydessä.

Valvova viranomainen voi siis arvioida tapauskohtaisesti ratkaistakseen, onko olutmainos liian kaukana anniskelupaikasta. Koska myös mietojen alkoholijuomien ulkomainonta on kielletty, ravintolan pystyttämä mainosteline täytyy voida yhdistää anniskelupaikkaan.

4. "Tervetuloa nauttimaan after ski -tunnelmasta" -mainoslause sallittu

Valviran tulkinnan mukaan after ski -sanaparin käyttäminen on sallittua, jos sillä viitataan yleisesti hiihtämisen jälkeiseen, ajasta riippumattomaan hauskanpitoon. Eli after ski ei saa viitata joihinkin tiettyihin kellonaikoihin, jolloin ravintola tarjoaisi edullisempia juomia. Toisin sanoen after ski -sanaparilla ei saa korvata happy hour -mainontaa, jos sillä viitataan tarjoushintaisiin juomiin, joita baarista saa ennalta määriteltyihin kellonaikoihin.

Jos afer ski -käsitettä laajennettaisiin mainostamaan vaikkapa alkoholin rentouttavaan, suoritusta parantavaan, terapeuttiseen tai lääkinnälliseen vaikutukseen, se voitaisiin kieltää. Samaan tapaan esimerksi krapularyyppyjä tai kankkusoluita ei saa mainostaa, koska ne antavat ymmärtää, että alkoholi parantaisi juomisesta aiheutuvaa krapulaa.

5. "Happy hour joka päivä klo 16–18" -mainoslause ravintolan ulkopuolella kielletty

Ravintola ei saa mainostaa sen ulkopuolella eli pihalla, lehdissä tai netissä happy hour -sanaparilla tiettyyn kellonaikaan toistuvia edullisempia alkoholijuomia. Happy hourin mainostaminen ravintolan ulkopuolella on kiellettyä, jos tarjoushinnat eivät ole voimassa yhtäjakoisesti vähintään kahta kuukautta kaikkina ravintolan aukioloaikoina.

Ravintolan sisällä, vaikkapa baaritiskillä, saa tiedottaa, että tiettynä aikana juomat ovat edullisempia, eli ravintolan sisällä oleville voi mainostaa, vaikkapa, että "Happy hour joka päivä klo 16–18".

Lähde: Valvira