Isot ketjut laajentavat ruuan verkkokauppaa uusille paikkakunnille

Ruokakesko ja S-ryhmä aikovat tämän vuoden aikana lisätä verkkoruokakauppaansa eri puolilla Suomea.

talous
Ruokaa suoraan kotiin.
Kiireiset lapsiperheet ovat yksi nettiruokakauppojen suurimmista asiakasryhmistä.Stina Tuominen / Yle

Isot ruokaketjut aikovat tämän vuoden kuluessa laajentaa toimintaansa uusille paikkakunnille.

Ruokakeskon verkkokaupan myyntijohtaja Mika Kakko kertoo, että tilaa ja nouda -palvelua ollaan tänä vuonna lisäämässä eri puolille Suomea. Tarkoitus on saada lisää noutopisteitä mahdollisimman hyviin liikenteen solmukohtiin. Tällä hetkellä neuvotellaan kauppiaiden kanssa.

– Tarkoitus on, että tänä vuonna useita kymmeniä uusia kauppoja saadaan tähän mukaan. Palvelu starttasi vasta viime vuonna, ja sen takia sitä tarjoaa tällä hetkellä vasta yksitoista kauppaa, Mika Kakko sanoo.

Tilaa ja nouda -palvelussa netistä tilatut ruuat keräillään valmiiksi kasseihin, ja asiakas voi hakea ne noutopisteestä.

Myös S-ryhmä suunnittelee laajentavansa nettiruokakauppaa uusille alueille tämän vuoden aikana, kertoo verkkokaupan päällikkö Matti Torniainen SOK Marketkaupan ketjuohjauksesta. Tällä hetkellä nettiruokakauppa toimii pääkaupunkiseudun lisäksi neljässä isossa kaupungissa.

– Uskoisin, että tämän vuoden aikana palvelu laajenee edelleen muuallekin Suomeen, Torniainen muotoilee.

Alle prosentti ruuasta ostetaan netistä

Tällä hetkellä suomalaiset ostavat vain alle prosentin elintarvikkeista netin kautta. Suomessa ruuan nettikaupan yleistymistä ovat hidastaneet muun muassa pitkät etäisyydet. Nettiruokakauppa on vilkkainta pääkaupunkiseudulla. Myös useissa isoissa kaupungeissa ruokaa voi ostaa netistä, mutta muualla tarjonta on hajanaista.

Isoista ruokaketjuista Lidl ei ole mukana ruuan verkkokaupassa eikä ole lähitulevaisuudessa lähdössä siihen mukaan.

Lähes koko Suomen alueella toimivan Ruokanetin kauppiaan Jyri Stenbergin mukaan tilaukset ovat kasvaneet tasaisesti. Isojen ruokaketjujen joukossa pienet yritykset ovat kuitenkin kovilla.

– Pienet yritykset ovat kovassa puristuksessa koko elintarvikealalla, Stenberg toteaa.

Lapsiperheet ja vanhukset tyypillisiä nettiruuan ostajia

Useista nettiruokakaupoista kerrotaan, että tyypillinen asiakas on lapsiperhe, joka haluaa helpotusta kiireiseen arkeen. Verkkokaupan päällikkö Matti Torniainen SOK Marketkaupan ketjuohjauksesta sanoo, että lapsiperheet ovat yksi suurimmista asiakasryhmistä.

– Lapsiperheille tämä on ajan säästämistä. Tavallaan kauppa tekee osan arjen askareista perheen puolesta.

Myös vanhuksia on paljon nettiruokakauppojen asiakkaina. Samoin niitä, joille painavien ruokakassien kantaminen on muuten hankalaa. Kuopiolaisen K-supermarket Petosen kauppiaan Vesa Immosen mukaan ostokset puretaan tarvittaessa jääkaappiin asti.

– Vanhukset ovat iso asiakasryhmä, ja heidän määränsä on kasvanut. Lapset huolehtivat, että vanhukset pystyvät asumaan mahdollisimman pitkään kotona, ja monesti laskutkin menevät lapsille.

Ruokanetin kauppiaan Jyri Stenbergin mukaan nettiruokakaupan tilaajien kirjo on laaja.

– Kaikki jotka syövät, tilaavat ruokaa netistä.