Yli tuhannen lapsen ja nuoren yhteisponnistus – Pieni merenneito puhuttelee rankoilla teemoillaan

Pieni Merenneito -tanssisatu vie katsojat suurten kysymysten äärelle lasten taidefestivaali Hippaloilla elokuussa. Teos tehdään hämeenlinnalaisvoimin, sillä mukana on jopa yli tuhat lasta ja nuorta. Luvassa ei ole Disney-viihdettä, vaan alkuperäisen H. C. Andersenin sadun mukaan esitys on täynnä rankkoja teemoja ja julmia käänteitä – opetuksenaan, että itse matka on tärkeämpi kuin tavoitteen saavuttaminen.

kulttuuri
Nummen koulun neljäsluokkalaisia Pienen merenneidon lavastetyöpajassa
Lasten ja nuorten kulttuurikeskus Arx

Pienen merenneidon valmistelut ovat täydessä vauhdissa. Jokainen Hämeenlinnan neljäsluokkalainen tekee lavasteita työpajoissa – kierrätysteemalla syntyy muun muassa meduusoita, koralleja ja merisiilejä. Tanssijat, soittajat ja kuorolaiset harjoittelevat hämeenlinnalaisen Sampsa Ertamon säveltämän musiikin parissa.

Esityksen ohjaajalla ja dramaturgilla Tuula Penttilällä on iso palapeli koottavanaan.

– Tämä on minulle yli 15 vuotta vanha haave. Se lähti siitä, kun aloin treenata tanssia vanhoilla päivilläni ja rupesin käymään baletin kärkitossutunneilla. Se oli ihan hirveän kivuliasta. Ajattelin, että tältä se varmaan tuntui pienestä merenneidostakin, kun käveleminen oli kuin terävät naskalit olisivat pistelleet hänen jalkapohjiaan. Teatterissa se meren liike olisi nykytanssin ja modernin tanssin liikekieltä ja paljaat jalat, ja kun merenneito saa jalat, se olisi baletin liikekieltä ja kärkitossut, kertoo Penttilä teoksen alkuinnoituksesta.

– Uskaltauduin ehdottamaan tätä (Sibelius-opiston (siirryt toiseen palveluun) rehtorille) Tapio Hurrille ja silloiselle apulaisrehtorille Helena Marttiselle, kun Verkatehtaan alueella on Sibelius-opisto, Vanajaveden Opisto (siirryt toiseen palveluun), Aimokoulu (siirryt toiseen palveluun), Miniteatteri (siirryt toiseen palveluun) ja Hämeenlinnan Teatteri (siirryt toiseen palveluun) saman pihan ympärillä. Saatiin Arx (siirryt toiseen palveluun) innostumaan ja tuli olo, että eri toimijat kaipaavatkin yhteisiä juttuja. Synergialle on tila, muttei arjessa aikaa. Minä ulkopuolisena pystyin huseeraamaan ja minulla oli se aika miettiä, mitä tehdä yhdessä.

Yhteistyökumppanuutta laajalla rintamalla

Pieni merenneito yhdistää Hämeenlinnan eri taidelaitoksia ja tahoja yhteisen esityksen ääreen. Nuoria osallistujiakin on kaikkiaan yli tuhat.

– Lavalla on Sibelius-opiston soittajista puhallinorkesteri ja tanssijoita balettiluokilta. Ismo Savimäen nuorisokuoroista on koottu aika pieni, mutta iskukykyinen joukko laulajia. Arxista Hippalot tuli osatuottajaksi ja tämähän on siellä kantaesityksenä. Arxista Aimokoulussa on tehty kässäkoulussa jo hurmaavia meritähtiä, merieläimiä ja kuoron pukuja sekä meren kuninkaan tuoleja.

Kulttuuripolun (siirryt toiseen palveluun) työpajoissa neljäsluokkalaiset, joita on noin tuhat koko Hämeenlinnasta, ovat tehneet työpajoissa materiaalia lavastukseen. Meillä on pyrkimys madaltaa ja levittää osallistumisen kynnystä. Ei tarvitse olla taidekoulussa ja voi olla osana esitystä, Penttilä painottaa.

Luotsisäätiön (siirryt toiseen palveluun)D-Sign Luotsi -hanke (siirryt toiseen palveluun) tekee puvustusta ja lavastusta, kuurojen Työkeskus Sampola (siirryt toiseen palveluun) on mukana, eli todella paljon yhteistyötahoja. Liisa Turtiainen vastaa visuaalisesta suunnittelusta, hän opettaa Tavastiassa (siirryt toiseen palveluun) ja sieltä on tullut hiuskoristeita... aika paljon ihmisiä tässä on mukana, Penttilä nauraa.

Nuoruuden ajankohtaiset teemat läsnä

Pienessä merenneidossa on mukana 11–20-vuotiaita nuoria. Teoksen aihepiiri ja teemat puhuttelevat senikäisiä, pohtii Penttilä.

– Identiteetti, kuka olen ja mitä minusta tulee, mitä haluan, rakastuminen ja pettymykset ovat hirveän ajankohtaisia tämänikäisille nuorille.

Penttilän mukaan on tärkeä puhua myös siitä, onko tavoitteen saavuttaminen sittenkään paras asia. Tämä on Andersenin sadussa läsnä.

– Merenneito tuli maailmankuuluksi vuonna 1989, kun Disney teki Ariel-elokuvan (siirryt toiseen palveluun). Minulla ei ole mitään Disneytä vastaan, mutta jotenkin tuntuu, että nyt korostetaan koko ajan, että kun teet töitä ja uskot johonkin, niin saavutat sen mitä haluat. Elämä vaan ei aina mene niin, Penttilä muistuttaa.

Tavoite jää saavuttamatta, mutta matka opettaa

Andersenin sadussa se, että pieni merenneito ei saa prinssiä, tekee sadusta monikerroksisemman. Siinä on teemoja ja sisältöä, joissa riittää ammennettavaa ja elämänohjetta, kertoo Penttilä.

– Pieni merenneito elää kauniissa paikassa ihanan kansan keskellä ja lähtee tavoittelemaan jotain, luopuu kaikesta, omasta identiteetistään, jotta pääsee maahan, jossa kukaan ei ymmärrä häntä. Hän ei pysty puhumaan ja yrittää saavuttaa tavoitteensa, mutta ei sitä saa, vaan kuolee. Hän on kuitenkin saavuttanut jotain muuta: esityksessämme kuolema ei ole häviö, vaan jotain muuta.

– Disney-versiossa ja viihteessä, jota meille tarjoillaan, korostetaan, että sitten olet onnistunut, kun olet saavuttanut tavoitteesi. Usein tavoite, jota kohti on menossa, ei kuitenkaan ole se tärkein juttu, vaan se matka ja mitä sen varrella opit. Siitä toivon, että Pieni merenneito kertoo.

– Varoitukseksi vanhemmille, tämä ei ole Disneyn Ariel vaan H. C. Andersenin sadun pohjalta dramatisoitu tanssisatu Pieni merenneito, jonka teemat ovat rankkoja ja käänteet aika julmia, mutta sen vuoksi juuri se on mielestäni tarinana niin paljon antoisampi.