Suomalaislahjakkuus Ida Viikinkoski tanssii Pariisin baletissa

Balettitanssija Ida Viikinkoski tanssii kaikkien aikojen ensimmäisenä suomalaisena arvostetussa Pariisin oopperan baletissa. Sisukkaaksi tanssijaksi kuvattu Viikinkoski ylennettiin vuoden alussa korkeampaan tanssijaluokkaan. Se tarkoittaa entistä näkyvämpiä rooleja Pariisin lavoilla.

kulttuuri
Pariisin baletin tanssija Ida Viikinkoski.
Pariisin baletin tanssija Ida Viikinkoski saa päähänsä peruukin ennen modernin Paul / Rigal / Lock / Millepied -baletin kenraaliharjoituksen alkua. Juha Nurminen

Pariisin Garnier -oopperatalossa tanssijat valmistautuvat uuden modernin baletin ensi-iltaan. Balettitanssijat meikataan ja heille asetellaan näyttävät peruukit, neliosaisen_ Paul/Rigal/Lock/Millepied _-baletin kenraaliharjoituksia varten. Yksi lavalle nousevista tanssijoista on suomalainen lahjakkuus, 19-vuotias Ida Viikinkoski. Hänen mukaansa tunnelma oopperassa ennen esitystä on sekoitus hermoilua ja innostusta.

– Koreografit ja me tanssijat olemme kaikki tosi jännittyneitä. Mutta samalla odotan pääsyä lavalle, sillä haluan näyttää, mitä me olemme viimeisen kuukauden ajan harjoitelleet, Viikinkoski sanoo.

Viikinkoski aloitti baletin 3-vuotiaana

Iida Viikinkoski.
19-vuotias Iida Viikinkoski työskentelee Pariisin Garnier-oopperan harjoitussalissa useita tunteja joka päivä.Juha Nurminen

Hyvinkäältä kotoisin oleva Viikinkoski aloitti balettitanssin 3-vuotiaana ja pääsi 16-vuotiaana Pariisin oopperan maineikkaaseen balettikouluun. Syksyllä 2013 hänet valittiin oopperan tanssiryhmään ensimmäisenä suomalaisena koskaan. Tämän vuoden alussa Viikinkoski ylennettiin korkeammalle, niin sanotulle Coryphée-tasolle. Viikinkoski itse kertoo tuoreen ylennyksen olleen iloinen yllätys.

En odottanut saavani ylennystä näin pian.

Ida Viikinkoski

– Päätin tehdä kokeissa parhaani ja tein toki valtavasti töitä. En silti odottanut saavani ylennystä näin pian, Viikinkoski sanoo.

Hän arvioi vahvuudekseen energisyyden ja voimakkuuden.

- Pehmeyttä vaativissa rooleissa se voi olla myös haaste. Mutta pyrin tekemään kaiken täysillä ja katsomaan koko ajan eteenpäin.

Pariisin perinteikkäässä baletissa vallitsee tiukka hierarkia

Viikinkoskea suitsuttaa myös hänen kanssaan Suomen Kansallisoopperan balettikoulussa työskennellyt taiteellinen johtaja Kenneth Greve.

– Idan pääsy Pariisin balettiin on suuri kunnia myös meille. Ida on tanssijana hyvin älykäs ja teknisesti poikkeuksellisen lahjakas, Kansallisbaletin johtaja Greve sanoo.

Itsekin Pariisissa tanssinut Greve muistuttaa, että Pariisin baletti on yksi maailman perinteikkäimmistä ja arvostetuimmista tanssiryhmistä. Mukaan on kelpuutettu vain muutamia ulkomaalaisia tanssijoita.

Idan pääsy Pariisin balettiin on suuri kunnia myös meille.

Kansallisbaletin johtaja Kenneth Greve

Toisaalta Pariisin baletti on tunnettu myös erittäin hierarkkisena instituutiona. Ida Viikinkoski kertoo, että tanssijat jaetaan viidelle tasolle, joista jokaisella on tiukasti määrätty asemansa.

– Varsinkin silloin kun olin juuri aloittanut, vanhempia tanssijoita tuli kohdella hyvin kunnioittavasti. Mutta totta puhuen pelkäsin, että täällä olisi ollut paljon jäykempää. Ihmiset ovat olleet lopulta tosi mukavia, vaikka olisimmekin hierarkian eri tasoilla, Viikinkoski kiittelee.

Balettitanssijat verryttelevät hetkeä ennen nousuaan Pariisin oopperan lavalle.
Balettitanssijat verryttelevät hetkeä ennen nousuaan Pariisin oopperan lavalle.Juha Nurminen

Tuoreita tuulia Pariisin oopperan balettiin on tuonut uusi taiteellinen johtaja Benjamin Millepied. Lokakuussa pestinsä aloittanut Millepied on kertonut haluavansa puhaltaa balettiin uutta intoa ja rentoutta. Tanssijat ovat olleet uusiin otteisiin tyytyväisiä.

– Olen iloisesti yllättynyt. Millepied on mukava ja helposti lähestyttävä tyyppi – hänen kanssaan voi mennä juttelemaan, jos joku asia vaivaa, Ida Viikinkoski sanoo.

Ballerinan arki kuluu harjoitussalilla

Pariisilaistuneen ballerinan arkeen kuuluu paljon harjoituksia. Vapaa-aikaa ei juuri jää.

– Työni täälläoopperatalolla alkaa aamuyhdeksältä. Minulla on joka päivä on kolme harjoitusta ja sen lisäksi lihashuoltoa tai esimerkiksi pilatesta. Kotiin pääsen iltaseitsemän jälkeen, Viikinkoski kertoo.

Tykkään Pariisista tosi paljon! Vaikka onhan tämä isompi kaupunki kuin Hyvinkää.

Ida Viikinkoski

Tanssija sanoo kotiutuneensa tapahtumarikkaaseen Pariisiin hyvin. Ranskan kieli sujuu alkuhankaluuksien jälkeen ja balettiryhmästä on löytynyt hyviä ystäviä.

– Tykkään Pariisista tosi paljon! Vaikka onhan tämä isompi kaupunki kuin Hyvinkää, Viikinkoski nauraa.

Tulevaisuudelta Ida Viikinkoski toivoo ennen kaikkea hyviä rooleja. Uusi ylennys siintää myöhemmissä haaveissa, samoin tanssiminen jossain toisessa kaupungissa. Suomeenkin olisi hienoa päästä esiintymään.

– Mutta juuri nyt haluan olla täällä Pariisissa, Viikinkoski toteaa.