SKAL: Talvirengaspakko raskaalle kalustolle

Määräysten edellyttämät talvirenkaat olisivat Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry:n mukaan turvallisuusasia liikenteessä. Ongelmana ovat lähinnä ulkomaiset kuorma-autot, joiden renkaat ovat liian kuluneita.

liikenne
Liikennettä lumipyryssä
Ilmatieteen laitos lupaa Uudellemaalle erittäin huonoa ajokeliä.YLE

Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry esittää talvirengaspakkoa raskaalle kalustolle. Maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestön mukaan renkaiden urasyvyys pitäisi talvella olla vähintään 5 millimetriä, kun se nyt on 1,6.

SKAL ry:n puheenjohtajan Teppo Mikkolan mukaan vetopyörissä pitäisi lisäksi olla karkeakuviointi. Mikkolan mukaan ongelmana ovat etenkin ulkomailta tulevat autot, joiden renkaat eivät sovellu Suomen talviolosuhteisiin.

– Suomalaisissa autoissa renkaiden urasyvyydet pääsääntöisesti ovat kunnossa. Syksyllä vaihdetaan sellaiset renkaat alle, että niiden kanssa pärjätään talvella. Haluaisimme yhteiset säännöt kaikille talvirenkaiden osalta.

Suomessa ei tällä hetkellä ole voimassa erillisiä vaatimuksia kuorma-autojen rengastukselle talvikuukausien osalta.

Ruotsissa ja Norjassa on talvirengaspakko

SKAL on esittänyt kantansa talvirengaspakosta muun muassa liikenne- ja viestintäministeriölle ja liikenteen turvallisuusvirasto Trafille. SKAL ry:n puheenjohtaja Mikkola ihmettelee, että asia ei ole edennyt.

Suomalaisissa autoissa renkaiden urasyvyydet pääsääntöisesti ovat kunnossa.

SKAL ry:n puheenjohtaja Teppo Mikkola

– Mikä tässä asiassa on, että sitä vitkutellaan. Ovatko päättäjät sitä mieltä, että tässä rajoitettaisiin sitä vapaata liikkuvuutta, eikä se turvallisuus ole pääasia.

Mikkolan mukaan raskaan liikenteen talvirengasmääräys olisi etenkin turvallisuusasia.

– Tänä talvena teiden talvikunnossapito on ollut todella heikolla tasolla. Nyt näitä rengasvaatimuksia olisi etenkin tarvinnut.

Ruotsissa ja Norjassa raskaan kaluston talvirengaspakko on voimassa.

– Pohjoismaissa autoa ajavat käyttävät autoissaan määräyksen edellyttämiä renkaita. Ruotsissa ja Norjassa valvontakin on paljon tiukempaa kuin Suomessa ja siellä sakotetaan kaikkia samalla tavalla.