Yara ei enää haikaile Sokli-radan perään

Kaivosyhtiö Yara aikoo tyytyä talouspoliittisen ministerivaliokunnan tarjoamiin askelmerkkeihin Soklin kaivoksen avaamisessa. "Tältä pohjalta edetään", sanoo johtaja Eero Hemming Yara Suomesta. Hänen mukaansa yhtiö ei enää haikaile Sokli-radan perään, vaan lähtee laskemaan kaivoksen kannattavuutta auto–juna-ratkaisun perusteella. Eli niin kuin valtio tarjouksessaan edellyttää.

Kotimaa
Tienviitat Sodankylään, Marttiin ja Sokliin
YLE / Sauli Antikainen

– Tämä on varmasti toiseksi paras ratkaisu. Se rikasteen junakuljetus näytti tulevan liian kalliiksi molemmille osapuolille, Hemming sanoo.

Hemmingin mukaan Yara lähtee viemään Soklia eteenpäin taas ikään kuin uudelta pohjalta. Kannattavuuslaskelmat päivitetään, pohditaan rahoitus ja kumppanuusasiat ja niin edelleen.

– Loppukesästä sitten selviää, onko tämä hanke kannattava vai ei, hän sanoo.

Investointikustannukset alhaisemmat

Heittääkö Yaran perussuunnitelma häränpyllyä tämän valtiolta tulleen tarjouksen vuoksi?

– No ei. Ei se vaikuta sinne kaivoksen päähän. Operatiiviset kustannuksethan tässä ovat korkeammat, mutta investointikustannukset ovat alhaisemmat sekä meille että valtiolle. En voi tarkkoja nyt sanoa, koska valtio ei ole halunnut niitä julkistaa, Hemming huomauttaa.

– Mutta sehän tiedetään, että Soklin rautatie olisi maksanut 415 miljoonaa. Valtio edellytti meiltä siihen puolet.

Hemmingin mukaan Yaran maksutaakka kevenee, koska valtio on luvannut maksaa tieinvestoinnit. Yara puolestaan maksaisi Kemijärven malmiterminaalin, jollainen tässä kumipyörä -ratkaisussa tulisi rakennettavaksi.

Savukoskelle tärkeintä, että Soklin kaivos avataan

Soklin kaivospaikkakunnalla Savukoskella mielenkiinnolla odotetaan, mitä kaivosyhtiö Yara lopulta sanoo tuosta valtion Sokli-tarjouksesta. Kunnanjohtaja Antti Mularista on mielenkiintoista nähdä, suostuuko yhtiö malmin autokuljetuksiin, jonka vaihtoehdon se on jo kertaalleen hylännyt? Savukosken kunnalle on kuitenkin tärkeintä, että Soklin kaivos avataan, sanoo Mulari.

– Selvää on, että Yara ja ministerit vielä kovastikin neuvottelevat tuosta valtion tarjoamasta paketista. Neuvottelun lopputulosta on hankala ennakoida, enkä siihen rupeakaan.

Vaikka valtio on valmis rahoittamaan Soklin malmin autokuljetuksia ja rakentamaan manateitä, niin Savukoskella yhä odotetaan ja kannatetaan rautatie-vaihtoehtoa.

Malmiterminaali Kemijärvelle?

– Kaupunki odottaa Yaran ratkaisua. Tuolla entisellä sellun alueellahan sen paras paikka olisi, Kemijärven vt. kaupunginjohtaja Tuula Kuvaja arvioi mahdollisen malmiterminaalin sijaintia.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta ehdottaa, että Soklin malmi kuljetettaisiin kuorma-autoilla Kemijärvelle ja lastattaisiin siitä junaan.

Kuvaaja kuitenkin tähdentää, että asian kanssa ei mitenkään hötkyillä, vaan odotetaan rauhassa, mitä asiassa päätetään.

Mielenkiintoiseksi terminaalin tekee se, että talouspoliittinen ministerivaliokunta näkisi Kemijärven terminaalin myös muiden Lapin kaivosten malmin lastauspaikkana.

Vt. kaupunginjohtaja Tuula Kuvaja kuitenkin muistuttaa, että Kemijärven kaupunki on ollut ja on yhä rautatien kannalla Soklin kuljetuksissa.

– Se on nähty koko Itä-Lapin yhteiseksi eduksi ja nähdään vieläkin.

Salla pettynyt ratavaihtoehdon hylkäämiseen

Sallassa ei mieli mettä keitä, kun valtio näyttää hylkäävän Soklin ratavaihtoehdon ja ehdottaa malmikuljetuksia pyörille.

– Tosi huono juttu, sanoo kunnanjohtaja Erkki Parkkinen.

Hänen mukaansa kaivoksen elinkaari lyhenee, autoralli saastuttaa ja Sallan kautta rautatie avaisi mahdollisuuden myös muille kuljetuksille.

Soklin kaivosrata oli suunniteltu kulkevaksi Sallan kautta.

– Melkoinen ralli siitä syntyy, kun yli 70 kuorma-autoa jyrää väliä päivittäin. Kahdessa junassa kaikki kulkisi kerralla, Parkkinen lausahtaa.

– Ja onhan se myös liikenteen turvallisuuskysymys.

Sallan kautta kulkeva rautatie olisi ikuisempi ja turvaisi paremmin Itä-Lapin alueen kehittymistä. Toisi myös työtä. Yhteydestä Jäämerellekin on puhuttu.

Erkki Parkkinen myös tähdentää, että Itä-Lappi seutukuntana kannattaa rautatietä.