Päivystyksen suurkuluttajat kuriin hoitajavetoisuudella

Tornion terveyskeskuksessa ollaan kevään ja kesän aikana siirtymässä hoitajavetoiseen työskentelymalliin. Tavoitteena on saada ohjattua turhat päivystyksen asiakkaat kiireettömille vastaanottoajoille.

Kotimaa
Sairaanhoitaja laittaa tippalaitetta kuntoon.
Yle

Torniossa halutaan terveyskeskuksen päivystystä turhaan kuomittavat potilaat kuriin. Tarkoituksena on saada siirretyksi kiireettömille vastaanottoajoille päivystyksestä ne potilaat, joilla ei ole akuuttia hoitotarvetta.

Tornio on ottamassa käyttöön hoitajavetoisen työskentelymallin. Uuden mallin uskotaan helpottavan muun muassa pitkäaikaissairaiden, yksinäisten ikäihmisten ja masennuspotilaiden ohjaamista oikeaan jonoon ja näin helpottavan päivystyksen painetta. Mallissa esimerkiksi diabetestä ja tukielinvaivoja sairastava potilas ohjautuu omalle hoitajalle, joka kartoittaa potilaan tarpeet ja lääkityksen.

Kun ihminen kokee hyvää hoitoa kiirettömällä vastaanotolla, niin silloin se vähentää hakeutumista päivystyksen puolelle.

Helena Puontila

– Samalla sovitaan milloin on käynti hoitajan ja lääkärin luona. Kun ihminen kokee hyvää hoitoa kiireettömällä vastaanotolla, niin silloin se vähentää hakeutumista päivystyksen puolelle, avoterveydenhuollon ylilääkäri Helena Puontila selventää.

– Minusta tämä potilaiden haltuunottaminen on ihan oleellinen keino. Mutta sitä ei saa tehdä kuitenkaan liikaa paapomalla. Siihen ei terveyskekuksessa ole edes mahdollisuutta, sillä potilaita on paljon eikä resursseja saada helposti lisää, Puontila jatkaa.

Hoitoon sitoutuminen tärkeää

Puontila kertoo, että uudessa mallissa lääkäri toimii taustalla konsulttina, mutta jatkossakin lääkärin vastaanotolle pääsy onnistuu tarvittaessa. Tarkoituksena on saada myös purettua nippa nappa hoitotakuun alittava eli lähes kolmen kuukauden jono lääkärin vastaanotolle. Puontilalla on luja usko mallin voimaan.

Hoitajavetoisuus, terveyskeskus,
Helena Puontila esittelee tyytyväisenä käsikirjaa, jonka pohjalta terveyskeskuksen uutta työskentelymallia ollaan rakentamassa.Karoliina Haapakoski / Yle

– Me haluaisimme ihmisten sitoutuvan enemmän omaan hoitoonsa ja arvostavan hoitajan osuutta potilaan hoidossa. Kyllä minulla on usko siihen, että me saadaan huomattavasti parempi tilanne torniolaisille nimenomaan kiireettömään ajanvaraukseen. Toivottavasti torniolaiset lähtevät mukaan tähän muutokseen.

Asennemuutoksen tarvetta

Varsinkin ikäihmiset käyvät mieluummin lääkärin vastaanotolla kuin hoitajan. Uusi malli vaatii asennemuutosta paitsi potilailta, myös lääkärikunnalta itseltään.

– Myös lääkäreiden pitää omaksua uusi malli. Itsekin pitkän uran tehneenä tiedä, että helposti tulee sanottua, että varaa sitten minulle uusi aika, jos tämä ei parane. Nyt pitää ajatella, että potilaalla on hoitaja yhdyshenkilönä, johon hän voi ottaa yhteyttä.

– Tämä on valtavan iso asennemuutos ja olen ihan varma, että muutosvastarintaa löytyy, Puontila nauraa.