Kainuun lehtien tuleva omistaja haluaa korostaa paikallista sisältöä

Alma Median kainuulaisten lehtien myynnistä käytiin neuvotteluja jo viime vuoden puolella. Suomen Lehtipainosta kerrotaan, että lehtitalon yhteistyötä suunnitellaan vasta sen jälkeen, kun kauppa on varmistunut.

Sanoma- ja aikakauslehdet
Sanomalehteä pidetään käsissä pystyasennossa.
Hanne Kinnunen / Yle

Suomen Lehtipaino on etsinyt jo pitkään yritykselle muuta liiketoimintaa lehtipainon ja jakelutoiminnan rinnalle, johon lehtiliiketoiminta on sopiva jatkumo. Kainuun lehtien myynnistä on käyty pitkään neuvotteluja jo viime vuoden puolella.

– Uskon, että jatkossa Kainuussa on vahva paikallinen media, jossa Kainuun Sanomat jatkaa maakuntalehtenä, ja neljä muuta jatkavat paikallislehtinä. Haluamme lisätä lehdissä paikallisuutta ja kainuulaisuutta aikaisempaa enemmän, sanoo Suomalaisen Lehtipainon toimitusjohtaja Tenna Talvi-Pietarila.

Yhteistyöstä Lännen Median ja muiden vastaavien yhtiöiden kanssa päätetään jatkossa. Lännen Media on länsi- ja pohjoissuomalaisten maakuntalehtien yritys, joka tuottaa uutisia lehtiin, verkkoon ja mobiiliin.

Paikallisuutta haluamme korostaa ja tehdä uutisia paikallisista ihmisistä

Tenna Talvi-Pietarila

– Totta kai maakuntalehdellä pitää olla valtakunnallista ja maailmanlaajuista tiedotettavaa, mutta paikallisuutta haluamme korostaa ja tehdä uutisia paikallisista ihmisistä, kertoo Talvi-Pietarila.

Suunnitellussa lehtikaupassa Kainuun Sanomat on ainut seitsemänpäiväinen sanomalehti. Säilyykö se sellaisena? Talvi-Pietarila ei halua ottaa kantaa asiaan.

– Suunnittelutyöt aloitetaan vasta kaupanteon jälkeen. Samalla katsotaan miten samassa konsernissa toimivien lehtien yhteistyötä voidaan kehittää.

Alma Media on kehittänyt sähköistä mediaa myös maakunnissa, ja tämä toiminta tulee jatkumaan.

– Digimedian ja nettitoiminnan kehittäminen jatkuu myös omistussuhteen vaihtumisen jälkeen. Panostamme siihen tarvittavalla tavalla, lupaa Suomalaisen Lehtipainon toimitusjohtaja Tenna Talvi-Pietarila.