Maija Tammen kuvissa syöpä on kuolematon

Valokuvaaja Maija Tammi ravistelee tapaamme katsoa ja käsitellä sairauksia. Tammi on kuvannut muun muassa leikkauksissa poistettuja kasvaimia sekä syövän sädehoidossa käytettäviä maskeja. Kuvat on julkaistu lukuisissa kansainvälisissä lehdissä. Nyt ne on nähtävillä myös näyttelyssä Turussa.

kuvataide
Maija Tammin teos sarjasta Leftover.
Maija Tammin teos sarjasta Removals.Maija Tammi
Maija Tammin teos sarjasta Leftover.
Maija Tammin teos sarjasta Leftover.Maija Tammi

Valokuvakeskus Perissä Turussa on huoneellinen valokuvia, joissa on leikkauksissa irrotettuja kasvaimia, syöpää ja sappikiviä. Valokuvaaja Maija Tammi on kuvannut ne vain minuutteja sen jälkeen, kun ne on poistettu leikkauksissa potilailta.

Removals-sarjassa näkyy muun muassa syövän takia poistettu rinta, leikattu käsi ja paksusuolen syöpä.

Kuvat ovat kuin asetelmia, vaikka niiden kohteet ovat ällöttäviä. Kuvia varten Tammi odotti sairaaloissa tunteja ja otti valokuvat leikkaussalissa heti toimenpiteen jälkeen.

– Ei minua ällöttänyt. Kamera on tietynlainen suodatin. Kun kuvaan, keskityn vain siihen, miten saan kaiken näyttämään mahdollisimman hyvältä. En halua tehdä inhorealismia, vaan katsoa asiaa kauneuden rajojen kautta, kertoo Tammi kuvaustilanteesta.

Tammen kuvausidea ei ollut aivan helppo, mutta lopulta byrokratiaa auttoi se, ettei Tammi tiennyt potilaiden nimiä. Lain mukaan poistetut kasvaimet ovat sairaalan omaisuutta, eivät potilaan.

Erilainen kuva sairaudesta

Maija Tammi tutkii töissään, miten sairautta esitetään taiteessa. Sitä kuvaa yleensä kärsivä potilas.

– Minua on aina kiehtonut streotypiat. Kun vaikkapa pyytää ihmistä piirtämään puhelimen, niin kaikki piirtävät vanhanmallisen puhelimen, vaikka kukaan ei enää käytä sitä vaan kaikilla on älypuhelimet.

Kauniin ja kuvottavan rajalla liikkumisessa on taustalla italialailsen kirjailijan Umberto Econ ajatus.

– Kauneus ikään kuin loppuu ihoon. Jos tiedämme, mitä kaikkea ihmisen sisällä on - suolistoa, verta, räkää - niin miten me voimme rakastaa sitä säkkiä, jonka sisällä nämä kaikki asiat ovat?

– Esimerkiksi hiukset ovat tosi kivoja jonkun päässä. Mutta se hetki kun hius on irti ja lautasellasi, se muuttuukin ällöttäväksi.

Maija Tammi.
Maija Tammi. Yle

Syöpä on vertauskuva kuolemattomuudelle

Valokuvakeskus Perin keskellä on veistos, joka koostuu sädehoitomaskeista. Sen nimi on Unlimited Number of Cell Divisions eli ääretön määrä solunjakautumisia. Se on vertauskuva kuolemattomuudelle.

– Solujemme jakautumisen määrät ovat rajallisia, tietyn pisteen jälkeen ne eivät enää jakaudu. Mutta syöpäsoluilta puuttuu tämä ominaisuus eli ne voivat periaatteessa jakautua loputtomiin. Niiltä puuttuu kuolevaisuus.

Sädehoitomaskeista koostuvan_ Leftover_-sarjan tarkoitus on saada katsoja miettimään asenteitamme sairautta kohtaan.

– Moni sairaus on paljon vaarallisempi kuin syöpä. Mutta ne eivät ole sellaisia kulttuurisia monstereita kuin syöpä.

Sairautta ja tapaa, miten siitä puhutaan, käytetään myös vallan välineenä.

– Jostain ihmisryhmästä voidaan puhua syöpänä, joka pitää leikata pois. Tai infektoituneilta potilailta voidaan viedä oikeuksia, ja heidät voidaan eristää kokonaan muiden suojelemiseksi.

Tammi on kuvannut sairautta myös alueella, jossa eristäminen oli arkipäivää: Sierra Leonessa ebola-alueella.

– Tottakai kyseessä on köyhä maa, mutta silti asennoituminen oli hyvin erilaista kuin Suomessa. Sairaus ja kuolema eivät ole samanlainen ihmettelyn aihe.

– Me kaikki kuolemme. Ja kuolinsyynä ei voi lukea vanhuus. Se on useimmiten sairaus. Jos se on niin normaalia, miksi pidämme sitä poikkeustilana?

Linnunrata äidinmaidosta ja spermasta

Maija Tammin teos sarjasta Leftover.
Maija Tammin teos sarjasta Leftover.Maija Tammi

Maija Tammi kuuluu mainetta niittäneeseen valokuvaajaryhmään 11-kollektiiviin. Hänet on myös palkittu muun muassa Fotofinlandialla. Viime vuoden aikana hänen sairautta käsittelevät kuvansa julkaistiin myös lukuisissa kansainvälisissä lehdissä. Tammea ovat esitelleet muun muassa Wired, Slate ja Italian Vogue.

Ällöttävän ja kauneuden rajamaastossa liikkuvia kuvia on luvassa myös Tammen seuraavassa sarjassa. Ne esitellään tiedekeskus Heurekassa Vantaalla ja Korjaamo-galleriassa Helsingissä. Aiheena on Linnunrata - joka on kuvattu äidinmaidolla ja spermalla.

Taustalla on ajatus universumista elämänhiukkasina ja heimouskomus Papua-Uudesta-Guineasta.

– Tälle heimolle ihminen on vain säilytysastia, jonka läpi seksuaalisuus virtaa näiden nesteiden muodossa.