Lumikuormilta loppuu tila Helsingissä – kaupunki aikoo testata lumensulatuskonetta

Nykyisellään valtaosa kantakaupungin lumesta kipataan mereen. Tämä joudutaan kuitenkin lähitulevaisuudessa lopettamaan alueelle rakennettavien asuntojen myötä. Suunnitelmana on rakentaa kaupunkiin lumensulatusluola. Se ei kuitenkaan hetkessä valmistu, joten tarvitaan väliaikaisratkaisu.

Kotimaa
 Jalankulkija ja henkilöautolumisella  Hämeentiellä Helsingissä.
Vesa Moilanen / Lehtikuva

Helsingin kaupunki pohtii parhaillaan uudenlaisia tapoja kantakaupungin lumien poistamiseen kaduilta.

Nykyisellään valtaosa kantakaupungin lumesta kipataan mereen Hernesaaressa. Tämä joudutaan kuitenkin lähitulevaisuudessa lopettamaan alueelle rakennettavien asuntojen myötä.

Jo parin vuoden päästä Hernesaaren lumenkippauspaikkaa joudutaan siirtämään, ja arviolta 6-7 vuoden kuluttua siitä on luovuttava kokonaan.

Helsingissä pidemmän tähtäimen suunnitelmana on rakentaa kaupunkiin lumensulatusluola. Luola ei kuitenkaan hetkessä valmistu, joten kaupunki tarvitsee lumisotaan väliaikaisratkaisun.

Yksi mahdollinen väliaikaisratkaisu on lumensulatuskone.

– Lumensulatuskone on laite, johon laitetaan lunta ja se polttoaineen avulla sulattaa lumen vedeksi. Meidän on helmikuussa tarkoitus kokeilla laitetta, kertoo ylläpitoinsinööri Anna Keskinen Helsingin kaupungin rakennusvirastosta.

Lumensulatuskoneita käytetään Pietarissa

Traktorin kokoisia lumensulatuslaitteita käytetään Pohjois-Amerikassa ja myös huomattavasti lähempänä eli Pietarissa. Suomessa lumensulatuskonetta ei ole vielä testattu.

– Seassa oleva hiekoitushiekka ja roskat valuvat koneen pohjalle. Lumensulatuskoneessa on erillinen purkuluukku, josta roskat ja hiekat otetaan pois. Vedeksi sulanut lumi johdetaan hulevesiviemäriin tai avo-ojaan riippuen sulatuspaikasta, Keskinen kuvailee sulatuskoneen toimintaa.

Sulatusta varten saatetaan rakentaa luola

Pitkän ajan suunnitelmissa olevaa lumensulatusluolaa on kaavailtu Eläintarhan alueelle.

Alun perin luola oli tarkoitus tehdä Mäntymäen kentän alle, mutta tuoreimmissa suunnitelmissa sijainti olisi uimastadionin ja Vauhtitien välissä.

Nopeimmillaankin lumensulatusluolan rakentamiseen menisi 6–7 vuotta.

Helsingin kantakaupungin alueelta kerättävän lumen määrä on pahimmillaan valtava: esimerkiksi talvella 2011–2012 Helsingistä poistettiin lunta noin 300 000 kuorma-autollista.

– Lumensulatuskoneen testeissä täytyy esimerkiksi selvittää, miten paljon polttoainetta se kuluttaa. Toisaalta kyllähän polttoainetta kuluu siinäkin, kun lunta nylyään ajetaan kuorma-autoilla sulatuspaikoille, Keskinen toteaa.