Seuraava suuri pelitrendi ei ole vain muijien hommia

Hyvinvointiin ja liikuntaan keskittyvistä mobiilipeleistä odotetaan suurta hittiä, mutta markkinoilla on tällaisia pelejä vielä vähän. Puettavien älylaitteiden yleistyminen ja kiinnostus hyvinvointiin kuitenkin antavat paljon mahdollisuuksia pelienkehittäjille.

viihde
Yoga-peli
Tähtihetkessä puhuttiin hyvinvointipeleistä, joiden ennustetaan lyövän läpi puettavien älylaitteiden myötä.

Viime vuosien tunnetuimpia esimerkkejä mukana kulkevista hyvinvointipeleistä on Zombies, run! Tavalliseen juoksulenkkiin tuo lisäpotkuja kulmien takana vaanivat elävät kuolleet. GPS paikantaa askelia ja korvanapeista kuuluu ohjeita.

Suomessa on kehitetty Yoga Retreat -peli. Gajatri Studiosin perustaja Tiina Zilliacus sanoo Ylen aamu-tv:n Tähtihetkessä, että joogaamisen ei tarvitse olla entuudestaan tuttua pelaajalle.

– Simulaatiopelissä pelaaja hoitaa omaa joogaretriittiään paratiisisaarella. Nyt olemme avanneet siihen uuden sydän ja syke -toiminnallisuuden. Pelaaja voi tehdä hengitysharjoituksia ja seurata miten syke kehittyy, kun peliin liittää sykevyön tai älykellon.

Puettavat älylaitteet yleistyvät

Tällä hetkellä hyvinvointigenre mielletään naisten heiniksi.

– Tämä nähdään vähän muijien hommana. Ajan sellaista muutosta, että voidaan tehdä tällaisia tuotteita ilman, että niihin liittyy mitään sukupuolistereotypioita, sanoo Gajatri Studiosin Zilliacus.

Puettavia älylaitteita saapuu markkinoille yhä enemmän ja esimerkiksi rannekello on tehnyt paluun älykellona. Jatkuvasti kehittyvät laitteet ja älypuhelimet luovat paljon mahdollisuuksia innovaatioille.

– On kiinnostavaa nähdä, mitä kellojen ja muun puettavan teknologian kanssa tulee tapahtumaan. Kyllä tässä ohjelmistokehittäjän näkökulmasta kehittyy aika mielenkiintoinen ekosysteemi, kun yhdistellään näitä laitteita toisiinsa, sanoo Zilliacus.

Suomessa paljon hyvinvointiosaamista

Hyvinvointipelien markkinat ovat Suomessa ja muuallakin maailmassa aikaisessa vaiheessa ja kaupallisia menestystarinoita löytyy vähän. Suomessa kehitellään tällä hetkellä paljon ideoita.

– Tilanne muuttuu 3-5 vuoden kuluessa radikaalisti. Tuotteiden pitää olla helposti lähestyttäviä. Kun puhutaan terveydestä ja hyvinvoinnista, niin elämä ei voi olla suorittamista ja suoriutumista, sanoo Zilliacus.

Hyvinvointipelien tähtäimessä ovat suuret yleisöt. Uuden alan raivaaminen ja menestys vaatii kovaa panostusta.

– Tämä on mahdollisuus, jota kannattaa tutkia ja jossa meillä Suomessa on paljon osaamista. Kannattaa aina selvittää mahdollisuuksia, jotka liittyvät megatrendeihin. Jos nyt mietitään hyvinvointia, terveyttä ja ennalta ehkäisevää terveydenhoitoa, niin tämä tunkeutuu nyt kaikkiin toimialoihin. Mukana ovat vaatteet, ruoka ja myös pelit ja viihde.

Twitter: @tahtihetki (siirryt toiseen palveluun)