1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Aina vain ikäviä uutisia päiväkodista? – Kokeile uutta keskustelutapaa

Lapset viettävät päiväkodissa päivittäin jopa 10 tuntia, mutta lasta hakiessaan vanhemmat saavat usein kuulla vain, että "ihan hyvä päivä oli" tai "söi, nukkui, leikki, kakkasi". Ylen kyselyyn vastanneet vanhemmat haluaisivat tietää enemmän – ja tulla itse paremmin kuulluiksi.

Lapsia lumileikeissä päiväkodin pihalla.
Ylen kyselyyn vastanneet vanhemmat haluaisivat tietää enemmän - ja tulla itse paremmin kuulluiksi.

Yle kysyi vanhemmilta, millaisia kokemuksia heillä on keskusteluista ja yhteydenpidosta päiväkodin henkilökunnan kanssa. Vaikka suurin osa vastanneista oli tyytyväisiä kasvatuskumppanuuteen, nousi esille myös useita ongelmia. Lapsen käytöstä saatetaan arvostella joka päivä – pahimmillaan lapsen kuullen –  tai vanhempien kyky arvioida omaa lastaan kyseenalaistetaan.

Lastentarhanopettajien liiton puheenjohtaja, lähes 30 vuotta lastentarhanopettajana ja päiväkodin johtajana toiminut Anitta Pakanen neuvoo, mitä vanhempien ja päiväkodin kannattaisi tehdä yleisimmissä ongelmatilanteissa.

1. TIETOA PÄIVÄKODIN ARJESTA SAA LIIAN VÄHÄN

Lähes kaikki vastaajat kaipasivat lisää tietoa siitä, mitä päiväkodissa tapahtuu. Erityisesti vanhemmat kaipaavat tietoa lapsen sosiaalisista suhteista: onko kavereita, pääseekö mukaan porukkaan, tuleeko riitoja ja osaako lapsi ratkaista ne. Isojakin lasten välisiä ristiriitatilanteita oli jätetty kertomatta vanhemmille.

Lisätietoa kaipaan mistä tahansa lapsen päivään kuuluvasta. Toisinaan nouto päiväkodista tuntuu sienestämiseltä. Otan vain omani ja menen. - Lihis

Ei minulle äitinä riitä, että kerrotaan syömisestä ja nukkumisesta, vaan haluan kuulla päivän pienistä onnistumisista, epäonnistumisista ja ristiriitatilanteista. -Ananas

Härskeimmillään vastaus ollut: ”käy katsomassa naulakon päällä olevasta lapusta". Vuorovaikutusta hoitajien kanssa ei ole. - Päiväkodin vaihto edessä

Vanhemmille:

Tarpeen mukaan voi pyytää erillisiä keskusteluja, joissa lapsen kuulumisia käydään läpi. Hoitajien ja opettajien työhön kuuluu keskeisesti lasten sosiaalisten suhteiden ja kaverikuvioiden seuraaminen, joten tietoa heillä kyllä on. Kannattaa osallistua vanhempaintoimikunnan työhön ja lisätä sitä kautta omaa osallisuutta päiväkodin arjessa.

Päiväkodin henkilökunnalle:

Hakutilanteet pitää järjestää niin, että keskusteluaikaa on. Edes kerran viikossa pitäisi olla mahdollisuus jutella syvällisemmin. Henkilökunnan täytyiy tutustua vanhempiin tietääkseen kunkin tarpeet: toiset haluavat puhua paljon joka päivä, toiset kaipaavat nopeasti kotiin. Vanhempainiltoja ja -vartteja täytyy järjestää riittävän usein.

Joissain päiväkodeissa on käytössä lapsille oli oma digikansio, jossa oli valokuvia ja tietoja lapsen arjesta. Esiopetuksessa ollaan ottamassa koulujen sähköistä Wilma-järjestelmää käyttöön, mutta varhaiskasvatukseen se ei välttämättä sovi. Tärkeintä on keskustelu kasvokkain.

2. VASTASSA ON AINA IKÄVIÄ UUTISIA

Osa vanhemmista koki, että päiväkodissa odottaa aina ripitys lapsen huonosta käytöksestä. Hyvät asiat ohitetaan, mutta pieleen menneitä asioita keksitään pitkä lista: lapsi ei suostu pukemaan, syömään tai nukkumaan, ei tottele, on kovaääninen tai liian vilkas. Vanhemmat kokevat, että heitä syyllistetään ja osa ottaa palautteen raskaasti itseensä.

Usein palautteen anto alkaa syvillä huokauksilla, jota seuraa negatiivinen yleisarvio "oli taas levoton päivä", "koetteli taas rajoja", "meno taas yltyi". Hyvät päivät sivuutetaan. Pahoitan usein mieleni palautteesta ja kotimatkalla usein itken.” -Vilkkaan pojan äiti

Ei-toivotusta käytöksestä tulee palautetta. Se on ihan hyvä, mutta myös kivoja asioita olisi kiva kuulla. Ei voi olla niin, että lapsesta ei ole mitään hyvä kerrottavaa päiväkausiin. -Lumikki

Vanhemmille:

Kannattaa muistaa, että tarkoitus ei ole mollata lasta tai aiheuttaa ristiriitaista oloa. Henkilökunnalle tärkeintä on se, että kotona tiedetään mikä on mahdollisesti pielessä tai mitä päivän aikana on tapahtunut. Jos päiväkodista tulee aina vain kielteistä palautetta, asia kannattaa ottaa esille suoraan keskustelemalla.

Päiväkodin henkilökunnalle:

Pääperiaate on, että aina pitää aloittaa positiivisilla uutisilla. Ei voi olla niin, että tulee vain kielteistä palautetta, sillä jokaisen lapsen päivässä on varmasti tapahtunut jotain kivaa. Henkilökunnan on luotava vanhempiin luottamukselliset välit, jotta voidaan puhua myös kielteisistä asioista.

3. HENKILÖKEMIAT EIVÄT KOHTAA , KAIVAUDUTAAN POTEROIHIN

Moni vanhempi koki, että palaute riippuu sen antajasta. Yksi hoitaja pitää vilkasta lasta rasittavana ja tottelemattomana, toinen eloisana ja touhukkaana. Ikävä palaute ei haittaa, jos se kerrotaan rakentavasti ja muistetaan myös lapsen hyvät puolet. Vanhemmat kokivat myös, että henkilökunta on herkästi puolustuskannalla. Keskustelu on vaikeaa, jos toinen osapuoli kokee tulevansa syytettynä. Joku tosin arveli, että henkilökunnan puolustusasema johtuu siitä, että vanhemmat kyykyttävät heitä.

Lastentarhanopettajalla on kaikkitietävä asenne, josta tulee tunne, että lapsi ei ole hyvä missään. Muu henkilökunta ymmärtää lapsen maailmaa paremmin. Palaute heiltä on lämminhenkistä ja kannustavaa. -ADHD

Tilanne muuttui radikaalisti kun opettaja vaihtui. Yhtäkkiä tyttäreni olikin söpö, ihanan temperamenttinen, nopea oppimaan, älykäs, auttavainen ja loistavan särmikäs tyyppi. -Tove

Henkilökunta on ihan ok kun ei ole mitään häikkää, mutta kun kysyy mitä on oikeasti tapahtunut vedetään herneet nenään ja syvälle. - Tiikeriemo

Vanhemmille:

On istuttava ala ja puhuttava asiat asiallisesti selviksi. Jos tilanne on tulehtunut, voi olla hyvä, että mukana keskustelussa on päiväkodin johtaja. On hyvä, että vanhemmat ovat entistä tietoisempia siitä, mitä lasten oikeuksiin kuuluu ja mitä päiväkodilta voi odottaa.

Päiväkodin henkilökunnalle:

Päiväkodeissa ollaan asiakaspalvelutyössä ja ammattilaisena pitäisi aina pystyä kommunikoimaan asiallisesti. Vanhempien ja henkilökunnan tai lapsen ja hoitajien temperamenttierot eivät saa vaikuttaa hoitajan työhön. Jos yhteistyö ei onnistu, voi ottaa yhteyttä päiväkodin johtajaan.

4. VANHEMMAT EIVÄT SAA ÄÄNTÄÄN KUULUVIIN

Kun vanhemmat ovat ottaneet kielteisen palautteen esille päiväkodissa, heitä ei aina kuunnella. Monella oli kokemus siitä, että vanhempien kykyä arvioida lastansa tai tämän käytöstä ei arvosteta. Huonoimmillaan vanhemmat kokivat, että henkilökunta ei usko heitä.

Yleensä kuuntelen ja myötäilen koska päivähoidon työntekijä ei anna suunvuoroa eikä mahdollisuutta kertoa omaa mielipidettä. Toistelee, että he ovat ammattilaisia. Yritä siinä sitten lapsen vanhempana kertoa mitään.” –Mymmeli

Keskustelut ovat holhoavia, alentuvia ja hyssytteleviä.  - Onneksi lapseni on jo koulussa

Vanhemmille:

Joissain tilanteissa vanhempi voi olla sokea lapsensa suhteen ja kieltäytyy näkemästä esim. kehitykseen liittyviä asioita. Silloin päiväkodin henkilökunta saattaa tarjota esimerkiksi tukitoimia lapselle. Vanhemmilla on oikeus kieltäytyä tuesta, mutta kannattaa muistaa, että kyseessä on lapsen etu. Jos tukea saa riittävän ajoissa, sitä ei ehkä tarvitse enää koulussa.

Päiväkodin henkilökunnalle:

Tähän on nyrkkisääntö: vanhemmat ovat oman lapsensa ensisijaisia asiantuntijoita, sitä ei mikään ylitä. Apua voi tarjota, mutta vanhempia pitää kuunnella.

5. HANKALAN VANHEMMAN LEIMA PELOTTAA

Moni vanhempi kertoi lopettaneensa keskusteluyritykset, koska huomasivat ettei niistä ole hyötyä vaan jopa haittaa. Kukaan ei halua leimautua hankalaksi vanhemmaksi, jotta lapsi ei joudu kärsimään. Muutamalla vastaajalla oli huonoja kokemuksia siitä, että perheen mahdollisia ongelmia käsitellään päiväkodissa. Vanhemmat kokivat tulleensa silmätikuiksi ja perhetilannetta käytetään tekosyynä lasta arvioitaessa.

Asiansa esille ottanut vanhempi sai pysyvän leiman päiväkodin henkilökunnan keskuudessa otsaansa "hankalana vanhempana, jota pitää varoa tai jota ei tarvitse ottaa vakavasti". -Tekisin itse kaiken toisin

Henkilökunnan pitää oppia kommunikoimaan tasa-arvoisina vanhempien kanssa ilman, että vanhemmat asioista huomautettuaan joutuvat silmätikuiksi tai eivät uskalla suutaan aukaista vaan nielevät painostuksen ja vihjailut. - Kasvatuskumppani(ko)

Kysytään erittäin yksityisiä kysymyksiä. Isän ja äidin mahdollisia perheasioita vatvotaan päiväkodin hoitajien kesken. -Aurora

Perheestämme etsittiin suurennuslasilla vikoja. Lapsi oli hankala ja syyn täyty olla minussa. Vetäydyin vähän kerrallaan kaikista ”ammattilaiskontakteista” sivuun. Ne keskustelut eivät johtaneet mihinkään. - Kaiken kokenut

Vanhemmille:

Kannattaa miettiä millä tavalla esittää asiansa. Tämä on normaalia aikuisten vuorovaikutusta, johon pätevät samat kohteliaisuussäännöt kuin muihinkin ihmissuhteisiin. Perheen yksityisasioista henkilökunnalle kuuluu vain se, mitä vanhemmat itse haluavat kertoa.

Päiväkodin henkilökunnalle:

Pitäisi olla täysin selvää, että vaikka vanhempien kanssa olisi erimielisyyksiä, sitä ei kosteta lapselle. Henkilökunta huolehtii lapsen kasvusta ja kehityksestä, muu ei hoitajille tai opettajille kuulu. Perheen yksityisasioista ei saa puhua edes toisessa ryhmässä työskentelevälle kollegalle.