Kiteellä kisataan omalla autolla ja harjoitellaan sivuluisuja

Kiteen moottoriurheilukeskus Aimossa on avautunut mahdollisuus kaikelle kansalle päästä testaamaan omaa ajotaitoaan. Kiteellä pidetään myös kilpailuita, joissa ajetaan omalla tutulla siviiliautolla.

ralliautoilu
Jake Hurskainen.JPG
Yle / Tapio Laakkonen

Idean isä on Keski-Karjalan Urheiluautoilijoiden Martti Päivinen.

– Ajatus tämäntyyppisestä ajotapahtumasta tuli mieleeni AKK:n ( autourheilun kansallinen keskusliitto ry) rallin lajipäivillä Valkeakoskella loppusyksystä 2014, siellä oli keskustelua rallin ja yleensäkin autourheilun tulevaisuuden kehityksestä, sanoo Päivinen.

– Tavoitteena oli kehittää toimintaa, joka lisäisi liikenneturvallisuutta ja antaisi niinsanotuille bemarin-renkaan-vinguttajille mahdollisuuden testata ajotaitojaan muualla kuin yleisillä pihoilla ja kaduilla.

Kansa siis pääsee kokeilemaan ajotaitojaan omalla tutulla autolla. Harjoittelurata on yleisölle avoinna sunnuntaisin. Kokenut rallimies Esa Purmonen muistuttaa, että kansalaisten olisi hyvä käydä testaamassa oman auton käyttäytymistä, tien päällä saattaa tulla yllättäviä tilanteita, äkkijarrutuksia tai auto lähteä luistoon. Ajoharjoittelusta peritään 20 euron maksu.

– Tuo 20 euroa ei riitä edes aurauskustannuksiin, nauraa Purmonen.

Harjoittelun lisäksi Aimon moottoriurheilukeskuksessa järjestetään kilpailuita. Siviiliauto sprint -kilpailuissa turvallisuus on otettava erityiseen huomioon, sillä siviiliautoissa ei ole turvakaaria eikä 6-piste turvavöitä, kuten esimerkiksi jokamiesluokassa tai ralliautossa. Niinpä ajorata on suunniteltu sellaiseksi, että keskinopeus jää hieman yli 40 km/h. Radalla on myös 60km/h nopeusrajoitus. Kilpailijat käyttävät myös kypärää kisan aikana.

Hyvä kokemus ensimmäisitä kisoista

Keski-karjalan Urheiluautoilijoiden Esa Purmonen ja Timo Tiainen odottavat viikonvaihteen kisoista hyvää tunnelmaa, sillä ensimmäinen kisa oli onnistunut tapahtuma. Ensimmäinen siviiliauto sprint ajettiin Kiteellä loppiaisena 06.01.2015. Mukana oli 26 autokuntaa.

Kustannukset jäävät tällaisessa kisassa aivan minimiin

Jake Hurskainen

– Kuskeja oli tuotakin enemmän, sillä monissa autoissa oli kaksi ihmistä, jotka ajoivat vuoronperään, sanoo Timo Tiainen.

– Peltiä ei mennyt ruttuun ensimmäisissä kisoissa, eikä henkilövahinkoja sattunut. Yksi auto vedettiin hangesta pois, muistelee Tiainen.

Harjoittelurata on yleisölle avoinna sunnuntaisin. Kokenut rallimies Esa Purmonen muistuttaa, että kansalaisten olisi hyvä käydä testaamassa oman auton käyttäytymistä, tien päällä saattaa tulla yllättäviä tilanteita, äkkijarrutuksia tai auto lähteä luistoon. Ajoharjoittelusta peritään 20 euron maksu.

– Tuo 20 euroa ei riitä edes aurauskustannuksiin, nauraa Purmonen.

Kiinnostaa rallikuskejakin

Viikonvaihteen siviiliautoilla ajettava kisa on kiinnostanut myös kokeneita ralli- tai jokkiskuskeja. Kiteeläiset Jake ja Tom Hurskainen ovat kummatkin ajaneet jo vuosia ralli- ja jokamiesluokkaa.

– Siviiliautolla on niin helppo tulla tänne. Samoin kustannukset jäävät tällaisessa kisassa aivan minimiin, tuumii Jake Hurskainen. Mukava kokeilla, en ole ennen siviiliautolla kilpaillut.

Jake ja Tom ovat takavetoisten autojen ystäviä.

– Taka- ja nelivetoinen auto on paras, etuvedolla ajan vain hätätapauksessa, virnuilee Tom Hurskainen.