Mittanauha vai vaaka laihduttajan apuna? – asiantuntija vastaa

Yli kolmanneksella suomalaismiehistä ja yli neljäsosalla naisista on metabolinen oireyhtymä. Tuolloin miesten vyötärön ympärys on yli 94 senttiä ja naisilla yli 80 senttiä. Oireyhtymän taustalla on myös muita terveysriskejä.

Kotimaa
Miehen ja naisen keskivartalon mitat, metabolisen oireyhtymän riskirajat
Yle Uutisgrafiikka

Haluatko seurata helposti ja paikkansapitävästi laihdutuksen tuloksia? Silloin kannattaa ostaa hyvä mittanauha.

– Kyllä, mittanauha toimii, sanoo UKK-instituutin ravitsemusasiantuntija Jatta Puhkala ykskantaan.

– Vaaka ja mittanauha tukevat toisiaan laihdutustulosten mittauksessa ja peili siihen päälle vielä habituksen katselemiseen. Mittanauha on edullinen ja melko tarkka osoittamaan, mihin kohtaa paino on elimistössä sijoittunut. Jos rasva on sijoittunut keskivartaloon, niin mittanauha kertoo tilanteen paremmin kuin vaaka, Puhkala suosittelee.

Jatta Puhkala on erikoistunut työssään UKK-instituutissa painonhallintaan ja metaboliseen oireyhtymään eli aineenvaihduntaan liittyvään riskitekijään. Oireyhtymässä samalla henkilöllä on useita sydän- ja verisuonitautien ja aikuistyypin diabeteksen riskejä. Yksi merkittävimmistä on juuri keskivartalolihavuus.

Ekspertin nyrkkisääntö: Kilo pois painosta on sentti pois vyötäröltä

Asiantuntijan mukaan suomalaisille mittanauha on vieraampi ajatus kuin vaaka seurata omaa laihduttamistaan. Vaaka ei erittele sitä, liittyykö painonmuutos nestetasapainoon, rasvaan vai lihasmassaan.

Jos mies on 180 senttiä pitkä, niin vyötärö ei voi enää paljoa kaveta 80-85 sentin jälkeen.

UKK-instituutin ravitsemusasiantuntija Jatta Puhkala

– Pitää muistaa, että vyötäröltä lähtee heti sulamaan pääasiassa rasvaa, kun aletaan laihduttaa. Jos lähtee maltillisesti liikkeelle, niin parhaimmillaan viikossa vyötäröltä lähtee viikossa sentti tai pari pois. Se riippuu lähtötasosta ja liikunnan määrästä. Liikunta pienentää tehokkaasti vyötäröä silloinkin, kun vaa'an viisari ei juuri värähdä, Puhkala sanoo.

Tunnetusti miehillä rasvaa kerääntyy enemmän keskivartaloon ja ajan kuluessa paikalle kasvaa iso maha. Naisilla ylimääräinen rasva varastoituu enemmän pakaroihin ja reisiin, mutta myös keskivartaloon. Keskivartalolihavuudesta enemmän kärsivien miesten laihduttamisessa tulee jossain vaiheessa seinä vastaan vatsaseudulla.

– Jos mies on 180 senttiä pitkä, niin 80–85 sentin jälkeen vyötärö ei voi enää paljon kaveta.

Tee isojen lihasryhmien harjoituksia

Liikunta ja oikea ruokavalio ovat kaikki kaikessa laihduttamisessa. Sama pätee, kun halutaan vyötärölihavuudesta eroon. Kaikki liikunta arkiaktiivisuudesta kovempaan aerobiseen rääkkiin on aina kotiin päin, kun haluaa päästä eroon ylimääräisestä rasvakudoksesta keskivartalossa. Ravitsemusasiantuntija Jatta Puhkala kääntää katseensa erityisesti tiettyihin lihasryhmiin, kun puhutaan rasvanpoltosta.

– Isoihin lihasryhmiin, kuten jalka- ja selkälihaksiin, kannattaa keskittyä. Se lisää energiankulutusta ja aineenvaihduntaa, mutta nostaa myös kyseisten lihasten insuliiniherkkyyttä eli sitä, kuinka paljon lihakset pystyvät ottamaan vastaan sokeria verenkierrosta. Tämä kyky on heikentynyt metabolisessa oireyhtymässä.

Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ylläpitämän Terveyskirjasto (siirryt toiseen palveluun)-sivuston mukaan yli kolmanneksella suomalaismiehistä ja yli neljäsosalla naisista on metabolinen oireyhtymä. Tuolloin miesten vyötärön ympärys on yli 94 senttiä ja naisilla yli 80 senttiä.