Saitko verot takaisin peruutetusta lentolipusta? – asiakas ei aina tiedä oikeuksistaan

Lentomatkustaja ei lippua peruuttaessaan saa aina todenmukaista tietoa oikeuksistaan. Moni kuluttaja ei esimerkiksi tiedä oikeuksistaan saada lentolippuun kuuluvat verot takaisin. Myös tiedon saaminen lippuhyvityksistä on kirjavaa eri lentoyhtiöiden välillä. Kuluttajaliiton johtava lakimies uskoo lentoyhtiöiden karttavan tietoisesti hyvitysten maksua ja kuluttajaviraston linjauksia

Kotimaa
Lentokoneen siipi ilmassa.
Kalevi Rytkölä / Yle

Hyvitysten saaminen peruutetuista lentolipuista saattaa lippuluokista riippuen olla työn takana.

Yleen yhteyttä ottanut henkilö kertoi, ettei Finnairin peruutuspalvelusta annettu minkäänlaista tietoa siitä, että asiakas on aina oikeutettu saamaan lippuihin kuuluvat verot takaisin.

Kuluttaja-asiamies on linjannut, että lentolippujen peruutustapauksissa verot, lentoasemamaksut ja muut vastaavat maksut, jotka lentoyhtiö kerää kolmannelle osapuolelle, eikä siis itselleen, tulee aina hyvittää matkustajalle riippumatta lentolippuihin sidotuista ehdoista.

Ilman muuta nämä ovat asioita jotka matkustajan kuuluu tietää.

Tomi Hänninen, Finnair

Myös Yle soitti Finnairin peruutuspalveluun kysellen hyvityksiä yhtiön basic-luokan lipuista. Tieto verohyvityksistä tuli vasta kun siteerasimme suoraan kuluttajaviraston linjausta. Hyvityksiä ei olisi kuitenkaan voinut tehdä peruutuspalvelun kautta, vaan asia olisi pitänyt viedä esimiesportaaseen.

Finnairin hinnoittelusta vastaava johtaja Tomi Hänninen pahoittelee tapauksia ja uskoo niiden olevan yksittäisiä.

– Tämä on tietenkin valitettava kuulla ja asia pitää viedä eteenpäin jos asia näin on. Ilman muuta nämä ovat asioita jotka matkustajan kuuluu tietää, sanoo Hänninen.

Hänninen ei halunnut kommentoida sitä, miksi verohyvitysten saaminen ei olisi onnistunut suoraan peruutuspalvelun kautta.

Pistokokeet muihin lentoyhtiöihin poikivat eri vastauksia. Air Balticin asiakaspalvelu kertoi verohyvityksestä, Norwegianin taas ei. Air Berlin ei suostunut kertomaan mitään palautusehtoja ilman varausnumeroa.

"Edes yhden kuluttajan ennakkopäätös ei auta"

Usean lentoyhtiön verkkosivuilta tieto hyvityksistä on muutaman klikkauksen päässä. Kuluttajaliiton johtavan lakimiehen Tuula Sarion mielestä tämä ei riitä. Lentoyhtiöt eivät saa Sariolta kuluttajansuoja-asioissa kiitosta.

– Lentoyhtiöt ovat erittäin kuluttajansuojavastaisia. Se koskee kaikkia lentoyhtiötä ja valitettavasti myös kotimaista Finnairia. Lähtökohta on kyllä se, että kuluttaja ei mitään vapaaehtoisesti saa ja lentoyhtiöt eivät kerro kuluttajalle niistä oikeuksista joita kuluttajalla mahdollisesti olisi, sanoo Sario.

Sario kertoo lentoyhtiöiden menettelyn perustuvan siihen, ettei kuluttaja jaksa riitauttaa hyvitysasioita, varsinkin jos kyse ei ole suurista summista.

– Tosiasia on se, että kun pitäisi tehdä valitus kuluttajariitalautakuntaan, niin moni jättää sen asian sikseen. Joka ikinen asia kun on käytävä kuluttajariitalautakunnassa jokaisen kuluttajan kerrallaan. Edes yhden kuluttajan ennakkopäätös ei tähän auta, jatkaa Sario.

Myös hyvityksiä polttoainelisämaksuista kannattaa hakea

Verot ovat pieni osa lentolipun hinnasta. Isoimman osan vie polttoainelisämaksu, joka on myös kuluttajaviraston mukaan annettava takaisin tietyin ehdoin. Lentoyhtiöt eivät kuitenkaan toimi linjauksen mukaan.

– Ne tehdään sellaisia elinkeinonharjoittajia varten, jotka haluavat noudattaa niin lainsäädäntöä kuin viranomaisen antamia ohjeitakin. Eli aina on ketkuille se porsaanreikä mistä solahtaa läpi, sanoo Sario.

– Polttoainelisämaksu on Finnairilla ja koko lentoliikennetoimialalla osa lentolipun kokonaishintaa, jota kuluttajat vertailevat markkinoilla keskenään. Tällaisena hintaan rinnasteisena osana sitä ei palauteta silloin kun lipun ehdot eivät takaisinmaksua muuten salli, vastaa Hänninen.

Sario kuitenkin kannustaa kuluttajaa hakemaan hyvityksiä myös polttoainelisämaksuista.

– Kuluttajariitalautakunnan menettely on kuluttajalle maksuton. Kun tarpeeksi moni kuluttaja aktivoituu, voi tuloksiakin tulla. Tietysti edellyttäen, että kuluttajariitalautakunnan ratkaisu olisi kuluttajalle myönteinen, sanoo Sario.

Myös lipun ostajan katsottava peiliin

Kun tarpeeksi moni kuluttaja aktivoituu, voi tuloksiakin tulla.

Tuula Sario, Kuluttajaliitto

Kuluttajalla voi olla turhan ruusuinen kuva omista oikeuksistaan lentolippuja ostettaessa.

– Arvostus, jostakin syystä lentoyhtiöitä kohtaan, ainakin meillä suomalaisilla, on minusta perusteetta aivan liian kova. Ihan kuin lentoyhtiöllä olisi jonkinlainen viranomaisen asema. Ajatellaan, että kyllä lentoyhtiö toimii oikein, kyllä lentoyhtiö tiedottaa niistä asioista ja maksaa mukisematta lain tai asetusten määräämät korvaukset. Mutta näin se ei valitettavasti ole, sanoo Sario.

Sario kuitenkin toteaa, että usein peruutuksien taustalla olevat asiat saattavat olla kuluttajalle raskaita, eikä tilanteissa jakseta ponnistella mahdollisten hyvityksien kanssa. Hän kuitenkin kannustaa vaatimaan omiaan takaisin jo periaatteellisista syistä.

– Siinä on kuitenkin aika paljon rahaa väärässä taskussa, jos kaikki kuluttajat jättävät perimättä näitä kustannuksia.