Esiselvitys: rautatietunneli Helsingin ja Tallinnan välille kannattaisi

Helsingin ja Tallinnan välille kannattaisi rakentaa rautatietunneli, selviää juuri julkistetusta esiselvityksestä. Junayhteys lyhentäisi matka-ajan Helsingistä Tallinnaan puoleen tuntiin.

Kotimaa
Tunnelikaavakuva.
Helsinki-Tallina tunnelin periaatteellinen pokkileikkaus - ratatunneliputket ja huoltotunneli louhitaan peruskallioon. Tunneliputkien väliin louhitaan yhdyskäytävät huoltoa ja pelastusreittejä varten.Helsingin kaupunki

Helsingistä pääsee Tallinnaan puolessa tunnissa, jos Suomenlahden alle suunniteltu tunneli toteutuu.

– Matka-aika Helsingin keskustasta Tallinnan keskustaan lyhenisi puoleen tuntiin, kun se nykyisin nopeimmillakin pika-aluksilla on puolitoista tuntia. Matkan hinta olisi suunnilleen saman verran kuin laivalippu Helsingistä Tallinnaan, noin neljäkymmentä euroa, kertoo erityisasiantuntija Ulla Tapaninen Helsingin kaupungin elinkeino-osastolta.

Grafiikkaa.
Helsinki-Tallinna-tunneli yhdistäisi Suomen kiinteästi Eurooppaan.Helsingin kaupunki

Esiselvityksen Helsingin ja Tallinnan välille rakennettavasta rautatietunnelista olivat tilanneet Helsingin kaupunki, Tallinnan kaupunki ja Harjun maakunta Virosta. Selvitys toteutettiin Sweco Consultingin johdolla.

Tunneliin kannattaisi rakentaa juuri rautatie, esiselvityksessä ehdotetaan.

– Syynä on muun muassa turvallisuus, juna olisi autoa hallittavampi ja myös halvempi. Tunneliin on suunniteltu kolmenlaisia junia: henkilö-, auto- ja tavarajunia, kertoo erityisasiantuntija Tapaninen.

Hinta-arvioksi tunnelille esiselvitys arvioi 9–13 miljardia euroa. Jotta hanke saataisiin kannattavaksi 35–40 vuoden lainan takaisinmaksuajalla, hankkeen pitäisi saada julkista tukea 40–50 prosenttia kustannuksista.

Esiselvitys ei vielä millään tavalla sido mitään osapuolta. Esiselvityksen julkistustilaisuuteen osallistuu Helsingin ja Tallinnan kaupunkien ylintä johtoa, Helsingistä muun muassa Jussi Pajunen ja Pekka Sauri.

– Mitä seuraavaksi tapahtuu, onkin hyvä kysymys. Seuraava askel olisi perustaa hankkeelle suunnitteluorganisaatio, joka alkaisi suunnitella varsinaisen selvityksen tekemistä. Tämä vaatii kuitenkin poliittista tahtoa. Luulen että ei ole realistista olettaa, että poliittista tahtotilaa olisi mahdollista saavuttaa ainakaan ennen vaaleja, sanoo erityisasiantuntija Tapaninen.

Alustavan aikataulun mukaan tunnelin valmistumisvuosi voisi olla vuoden 2030 jälkeen.

Korjaus 11.2.2015 klo 14.54: Ulla Tapaninen tarkentaa sitaatissa matkan hinnan olevan suunnilleen saman verran kuin laivalippu Helsingistä Tallinnaan, ei junalippu Helsingistä Riihimäelle. Junalippu Helsingistä Riihimäelle maksaa noin 15 euroa. Laskemissa käytetty luku Helsinki–Tallinna-tunnelimatkan hinnaksi on 36 euroa.