Costa Concordian kyynelehtivä kapteeni syytti haaksirikosta muuta miehistöä ja varustamoa

Kolme vuotta sitten sattuneen risteilijäturman oikeudenkäynti on viime metreillä. Syyttäjä vaatii aluksen kapteenille 26 vuoden vankeustuomiota.

Ulkomaat
Francesco Schettino
Francesco Schettino puhui lehdistölle helmikuussa 2014.Maurizio Degl'innocenti / EPA

Risteilyalus Costa Concordian haaksirikkoa käsittelevässä oikeudenkäynnissä on määrä antaa päätös tällä viikolla. Syytettynä oleva kapteeni Kapteeni Francesco Schettino puhkesi kyyneliin esittäessään oikeudelle keskiviikkona viimeisen vetoomuksensa.

Hän sanoi, että tuomioistuimen tulisi ottaa huomioon myös muun miehistön ja varustamon toiminta päättäessään, kuka oli vastuussa 32 ihmisen hengen vaatineesta onnettomuudesta. Hän arveli joutuneensa syntipukiksi taloudellisista syistä.

– Olen viettänyt kolme vuotta tiedotusvälineiden lihamyllyssä. Tätä ei voi kutsua elämäksi. Kaikki syy on lastattu minun niskoilleni kunnioittamatta totuutta ja uhrien muistoa, Schettino sanoi, ennen kuin nyyhkytykset keskeyttivät hänen lausuntonsa.

Schettinoa syytetään 32 kuolemantuottamuksesta, aluksensa hylkäämisestä, ennen kuin matkustajat oli saatu turvaan, ja haaksirikon aiheuttamisesta. Syyttäjä on vaatinut hänelle 26 vuoden vankeustuomiota: 14 vuotta kuolemantuottamuksista, yhdeksän turman aiheuttamisesta ja kolme viranomaisille valehtelusta.

Schettinon asianajajan mukaan syyttäjät ovat keskittyneet yhteen henkilöön, eivät tosiasioihin. Viisi muuta epäiltyä ovat sopineet syytteet.

Varustamo vältti rikosoikeudenkäynnin suostumalla kaksi vuotta sitten miljoonan euron sakkoon, jonka sai Italian valtio. Toscanan alue, Giglion saari ja henkiin jääneet matkustajat ovat kuitenkin haastaneen varustamon vahingonkorvausoikeudenkäynteihin.

Kapteenin selitys: Putosin pelastusveneeseen

Luksusristeilijä Costa Concordia ajoi tammikuussa 2012 Italian rannikolla liian lähelle Giglion saaren rantaa ja kaatui matalikolle Evakuointikäskyä ei annettu, vaikka alus oli jo kallistumassa. Kapteeni poistui alukseltaan ensimmäisten joukossa. Laivassa oli yli 4 200 ihmistä.

Schettinon puolustuksen mukaan evakuoinnin viivyttäminen oli järkevää ja pelasti henkiä, koska nousuvesi ja tuulet työnsivät alusta kohti rantaa, jossa evakuointi oli turvallisempaa. Schettino sanoi omassa kuulustelussaan oikeudessa halunneensa välttää paniikkia, jonka takia matkustajat olisivat ehkä hypänneet mereen.

Giglion saaren rantaa viistänyttä reittiä Schettino puolusti varustamon suosimalla tavalla. Hänen mukaansa sillä haluttiin tehdä vaikutus matkustajiin. Kiviä, joihin alus törmäsi, ei ollut merkitty miehistön käytössä olleeseen merikarttaan, hän sanoi. Pelastusveneeseen hän kertoi päätyneensä putoamalla, kun alus kallistui.

Hänellä ei kuitenkaan ollut vastausta kysymykseen, miksi hän poistui ohjaussillalta, tai selitystä siihen, miksi hän ei totellut rannikkovartioston vihaista käskyä palata alukseensa.

Lähteet: AP, AFP