1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

"Lapsen kasvuun ja kehitykseen tulee olla opetuksellinen näkemys"

Tänään vietettävän valtakunnallisen varhaiskasvatuspäivän teemana on opetus varhaiskasvatuksessa. Kajaanista lakkautettu lastentarhanopettajakoulutus aiheuttaa hankaluuksia pätevän työvoiman saannissa.

Kuva: Miia Roivainen / Yle

Tänään Suomessa leikitään ja lauletaan turuilla toreilla, kun vietetään valtakunnallista varhaiskasvatuspäivää (siirryt toiseen palveluun). Kajaanissa Seminaarin päiväkotilaiset marssivat kulkueena, ja lauhassa säässä leikittiin ja laulettiin – varhaiskasvatuspäivän juhlistamiseksi.

– Tänä vuonna karhu nukkuu valtakunnallisen varhaiskasvatuksen päivän kampanjassa, mutta varhaiskasvatuksessa ei nukuta, Seminaarin päiväkodin johtaja Kirsi Huotari linjaa.

Varhaiskasvatuspäivää juhlimaan tulleet pienet seminaarilaiset kerääntyivät pieneen ympyrään makaamaan. Karhu nukkuu, karhu nukkuu – eipäs nukukaan!

– Jokainen joka varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa päiväkodissa toteuttaa, on hereillä tässä päivässä. Tällä alalla ihmiset ovat kyllä isolla sydämellä mukana, Kirsti Huotari sanoo.

Lisää aloituspaikkoja, lisää opettajia

Lastentarhanopettajaliiton (siirryt toiseen palveluun)järjestämää valtakunnallista varhaiskasvatuspäivää juhlittiin ensimmäistä kertaa vuonna 1989. Tämän vuoden karhu-teema liittyy liiton puheenjohtaja Anitta Pakasen mukaan pedagogisen osaamisen ja koulutustaustan hyödyntämiseen. Pakanen toivoo eri koulutustaustan omaavien osaamisen kohdentamista.

Karhu nukkui Raatihuoneen torilla, muttei sentään varhaiskasvatuksessa. Kuva: Miia Roivainen / Yle

– Pedagoginen laatu on opetustyössä tärkeää ja lastentarhanopettajakoulutuksen aloituspaikkoja tulisi lisätä, toivoo Lastentarhaopettajaliiton puheenjohtaja Anita Pakanen.

Pedagoginen laatu on opetustyössä tärkeää ja lastentarhanopettajakoulutuksen aloituspaikkoja tulisi lisätä.

Anitta Pakanen

Samaa mieltä on kajaanilaisen Seminaarin päiväkodin johtaja Kirsti Huotari.

– Olemme Kajaanissa huonossa asemassa, kun koulutusta lastentarhanopettajaksi ei täällä enää ole. Se näkyy pätevien lastentarhanopettajien saannissa.

Huotari uskoo ongelman pahenevan, ellei aloituspaikkoja lisätä.

– Rekrytoinnissa ei ole niin paljoa lastentarhanopettajia, mikä on harmi. Aloituspaikkoja tulisi lisätä, sillä muuten siitä koituu valtakunnallinen ongelma tulevaisuudessa.

Millainen on hyvä lastentarhanopettaja?

Seminaarin päiväkodilla varhaiskasvatuspäivänä ollaan lasten ehdoilla, leikitään ja ollaan yhdessä. Päiväkodin johtaja Kirsti Huotari sanoo hyvän lastentarhanopettajan olevan tiimipelaaja.

– Lapsen kasvuun ja kehitykseen tulee olla opetuksellinen näkemys. Lastentarhanopettaja ei kuitenkaan toteuta sitä koskaan yksin, vaan yhdessä muiden opettajien kanssa.

Piirileikki lauhassa talvisäässä oli lasten mieleen. Kuva: Miia Roivainen / Yle

Mitä sanovat sitten lapset päiväkodin opesta?

– Sellainen, joka on mukava ja sen kanssa voi pelata muistipeliä, yksi reipas lapsi sanoo.

Tällä alalla ihmiset ovat kyllä isolla sydämellä mukana.

Kirsti Huotari

– Ulkona on kiva olla leikkimässä open kanssa, toinen miettii.

Lastentarhanopettajaliiton puheenjohtaja sen sijaan korostaa pedagogista laatua.

– Hyvällä lastentarhanopettajalla on kokonaisvaltainen pedagoginen ote ryhmästä ja hän osallistuu koko päiväkodin kehittämiseen, Lastentarhanopettajaliiton puheenjohtaja Anitta Pakkanen sanoo.