1. yle.fi
  2. Uutiset

Ammattikoululaisen äiti: "Koulupäivä muuttuu kotipäiväksi lyhyellä varoajalla"

Kaksi kajaanilaista Kainuun ammattiopiston nuoriso-opiskelijan vanhempaa on huolissaan opiston opetuksen laadusta. Perutut oppitunnit ja opettajien lähiopetusta vähentävät palaverit ja koulutukset tekevät heidän mielestään hallaa opiskelijoille.

Kotimaan uutiset
Reppuja ovensuussa käytävällä.
Yle

Kaupunkilehti Koti-Kajaanin Kuuloluuri-palstalla Kainuun ammattiopiston nuoriso-opiskelijan isä toi julki huolensa etäopiskelun suuresta määrästä ja opettajien palaverien paljoudesta. Kahden KAOn nuoriso-opiskelijan äiti kertoo Yle Kainuulle jakavansa samoja huolia lastensa puolesta.

– Opiskelu on repaleista ja epävarmaa, kun opettajilla on paljon palavereita ja koulutuksia. Koen, että ne järjestetään opiskelijoiden kustannuksella, koska he eivät saa opetusta. Mikä se tällainen koulutus on, kun tietoa ei saa tarpeeksi ja asioita riipaistaan sieltä sun täältä. Onko se edes opetussuunnitelman mukaista opetusta, Pia Böös kysyy.

– Sitten on näitä viime tipassa peruttuja oppitunteja. Ymmärrän inhimilliset syyt ja sairastumiset, mutta kun näitä tuntien perumisia kertyy niin paljon muutenkin. Koulupäivä muuttuu kotipäiväksi lyhyellä varoajalla, enkä vanhempanakaan voi suunnitella päiviään, nuoresta opiskelijasta puhumattakaan.

KAOn nuoriso-opiskelijan äiti Outi Okuloff kertoo antaneensa huomioistaan palautetta ammattiopistolle jo viime syksynä opiskeluiden alkaessa.

Mikä se tällainen koulutus on, kun tietoa ei saa tarpeeksi ja asioita riipaistaan sieltä sun täältä. Onko se edes opetussuunnitelman mukaista opetusta?

Pia Böös

– Huoli nousi jo ensimmäisenä opiskelusyksynä, kun lapsi tuli jatkuvasti kesken koulupäivän kotiin. Olin yhteydessä oppilaitokseen, että mitä opetusta se on, kun opettajaa ei ole paikalla vaan opiskelijat tyhjänpanttija tuijottelevat seiniä. Tilanne parani sen jälkeen hetkeksi, mutta sama meno on jatkunut sen jälkeen.

– Työharjoittelun jälkeen nuorta oikein harmitti mennä takaisin kouluun. Olen itsekin opiskellut aikoinaan Kainuun ammattiopistossa, eikä siellä silloin helpolla päässyt. Nuorta tympäisee pelkkä istuminen koulussa, kun kaikki opiskelijat eivät pääse myöskään mukaan kaikkiin koulun projekteihin, joissa sentään pääsee jotain tekemään, Outi Okuloff kertoo.

Tuntimuutoksista tiedottaminen ei tavoita kaikkia ajoissa

Myös Pia Böös vertaa nykymenoa omiin opiskeluaikoihinsa Kainuun ammattiopistossa.

– Silloin oltiin joka päivä koulussa lukujärjestyksen mukaan. Tietysti ajat ovat muuttuneet, eikä se voi sellaista enää ollakaan. Mutta on sellainen tuntu, että jos opiskelijat saisivat kunnolla opetusta, niin he pääsisivät myös elämässään eteenpäin. Elämä on nyt ajelehtimista ja tällainen on huonoa mallia nuorille, kun ei ole säännöllisyyttä.

Nainen liukastelee jäällä.
Meeri Niinistö / Yle

– Nykyään ammattiopistossa on paljon yritystoiminnan kautta oppimista ja tekemistä, mutta opiskelija, joka ei näissä projekteissa ole mukana, on oman onnensa nojassa ja jää vaille opetusta. Olen kokenut, että KAO on kannustava ja rohkaiseva koulu, mutta suurin epäkohta kohdallamme on tämä epäsäännöllisyys ja epäluotettavuus, että milloin oppitunteja on ja milloin ei, Pia Böös sanoo.

Hän ei ole tyytyväinen koulun tapaan tiedottaa muuttuneista tuntijärjestelyistä lyhyellä varoitusajalla.

– Silloin kun päivän oppitunteja perutaan saman päivän aamuna, niin kyllä esimerkiksi Sotkamosta kouluun tulevilla tulee siitä vaivaa ja kustannuksia, kun viesti ei tavoita ennen kuin ovat jo Kajaanissa aikaisen aamuherätyksen jäljiltä.

Tässä on nuoren tulevaisuus kyseessä. Omani on ajatellut vaihtaa alaa kokonaan, vaikka mielestään oli jo ammattinsa löytänyt.

Outi Okuloff

– Wilmaa ei käytetä kaikissa tapauksissa, vaan opettaja on saattanut jotakin opiskelijaa ilmoittamaan muille perutuista tunneista. Siinä ei opiskelijaa kunnioiteta, Böös sanoo.

Motivaatio hukassa, alanvaihto edessä

Sekä Böös että Outi Okuloff ovat huolissaan jälkikasvunsa opiskelumotivaatiosta, kun opetusta ei saada järjestymään sovitun mukaisesti.

– Tässä on nuoren tulevaisuus kyseessä. Omani on ajatellut vaihtaa alaa kokonaan, vaikka mielestään oli jo ammattinsa löytänyt. On ollut puhetta, että käy tämän kuitenkin loppuun, vaikka tuntuukin hurjalta, että oman alan töitä ei ole päässyt juuri oppimaan, Okuloff sanoo.

– Minua pelottaa, että nuorilta loppuu opiskelumotivaatio, kun koulussa ei koe oppivansa eikä koulunkäynnissä ole rutiinia. Into ja kiinnostus ovat hetken korkealla, kun jotain asiaa tehdään intensiivisesti, mutta sitten joudutaan odottelemaanjopa viikkoja, ennen kuin asiaan taas palataan, Böös kertoo.

Kulkija on ollut alakuloinen. Oikea jalka laahaa vasenta enemmän, ihmisen puolet eivät ole identtisiä.
YLE / Raila Paavola

Opiskelijoille omin päin jaettavien tehtävien laatu ja mielekkyys mietityttävät Böösiä.

– Välillä tuntuu, että etätehtävä on annettu vain sen vuoksi, että onpahan jotain tehtävää. Että kun tällaisia aukkoja tulee opetukseen opettajien palaverien, koulutusten tai muiden poissaolojen vuoksi, niin kunpahan on joku tehtävä annettu.

Okuloffin ja Böösin nuoret opiskelevat Kainuun ammattiopiston kulttuuripuolen sekä tekniikan ja liikenteen alalla. Molemmat äidit arvelevat, ettei tilanne ole yhtä huolestuttava kaikilla ammattiopiston aloilla tai edes saman alan eri opettajien opiskelijoilla.

– Olen keskustellut tilanteesta muiden KAOssa opiskelevien vanhempien kanssa, ja he kertovat, ettei vastaavaa ole ollut. Ei tämä ole koko ammattiopiston juttu.

Lue seuraavaksi