Väsymys varjostaa ammattikuljettajien työtä – "Pahimmillaan valvoin 73 tuntia putkeen"

Ajopiirtureiden tarkempi syynääminen on tuonut hieman tolkkua ammattikuljettajien työkalenteriin. Väsymys on alalla kuitenkin edelleen iso ongelma. Kuljettajan väsymyksen on todettu olevan taustatekijänä jopa joka viidennessä kuolemaan johtaneessa kolarissa, kertoo Työterveyslaitoksen erityisasiantuntija Anne Salmi.

Kotimaa
Rekka-auto lumisade liikenne
Kuvan rekka ei liity juttuun.Yle

Aikanaan pitkään ammattikuljettajana työskennellyt mies kertoo, että katastrofaalisinta aikaa olivat 1960- ja 70-luvut. Silloin ei ollut oikeastaan minkäänlaista valvontaa ajotunneista, eikä ajopiirtureita tarkastettu.

– Väsymys oli kroonista. Elettiin myös nousukautta ja ajokeikkoja pukkasi koko ajan. Nykyisinhän työaikalaki ja ajopiirturit ovat kuskien suojana. Toisin oli 40 vuotta sitten, silloin oli täysin villiä menoa.

Mies kertoo, että pahimmalla keikalle hän valvoi 73 tuntia putkeen.

– Pakkohan siinä oli taukoja pitää, mutta sekuntiakaan en nukkunut. Kun pääsin kotiin, nukuin lähes kaksi päivää putkeen. Välillä heräsin vain syömään ja vessaan.

Työterveyslaitoksen Terveys ja työkyky -yksikön erityisasiantuntija Anne Salmi puistelee päätään.

– Kuulostaa hirveältä, ja toivottavasti tällainen todellakin on jo historiaa.

Salmi toteaa kuitenkin, että vielä nykyäänkin ajoajat venyvät liian pitkiksi ja väsymys on alalla edelleen suuri ongelma. Kuljettajat ajavat usein viimeiseen saakka niin kauan kuin ajopiirturit sallivat. Sen jälkeen pidetään mahdollisimman lyhyt tauko. Myös työvuorojen välinen tauko on hänen mukaansa vedetty liian usein minimiin.

– Tällaisissa tilanteissa eletään ajopiirturin ja työlainsäädännön mukaan – ei ihmisen ja turvallisuuden. On syytä miettiä, kuinka järkevää se on työntekijän ja työnantajan näkökulmasta. Tauko kannattaa nähdä työntekijän jaksamisen välineenä eikä pakon sanelemana asiana, Salmi muistuttaa.

Nykyisinhän työaikalaki ja ajopiirturit ovat kuskien suojana. Toisin oli 40 vuotta sitten, silloin oli täysin villiä menoa.

Entinen ammattikuljettaja

Väsymys voi johtaa vakaviin onnettomuuksiin

Kun takana on pitkä ajomatka ja edessä yksitoikkoinen öinen tie, alkavat silmäluomet helposti painaa. Yle Keski-Pohjanmaan haastattelema entinen ammattikuljettaja kertoo yhdestä läheltä piti -tilanteesta.

– Kerran olen oikein kunnolla nukahtanut rattiin. Niin siinä kävi, että rekka päätyi kyljelleen tien poskeen ja lasti levisi tielle. Minä selvisin säikähdyksellä, eikä kukaan loukkaantunut. Siinä oli onni matkassa.

Työterveyslaitoksen tutkimusten mukaan jatkuvasti väsyneenä työskentelee 5–10 prosenttia kuljettajista. Näillä henkilöillä väsymys liittyy yleensä johonkin sairauteen tai häiriöön, jonka vuoksi uni ja nukkuminen eivät virkistä. Tällaisia ovat esimerkiksi unenaikaiset hengitysvaikeudet.

– Ajoittaista väsymystä tuntee puolestaan käytännössä lähes jokainen kuljettaja, Salmi toteaa.

Hän kannustaa työnantajia ja kuljettajia miettimään asiaa työturvallisuuden kannalta.

– Kuljettajan väsymyksen on todettu olevan taustatekijänä jopa joka viidennessä kuolemaan johtaneessa kolarissa.

Tärkeimmät keinot väsymyksen torppaamiseen ovat Salmen mukaan riittävä uni sekä terveellinen ja säännöllinen syöminen. Hän muistuttaa, että keskeinen merkitys on myös esimerkiksi työnantajan tekemällä työaikasuunnittelulla.

Väsynyt voi herkutella itselleen elintapasairauden

Väsyneenä ajamiseen liittyy liikenneuhkien lisäksi myös terveysriskejä. Yöllä työskentely on jo lähtökohtaisesti vaativaa.

– Epämukavat työajat altistavat väsymykselle. Väsyneenä puolestaan epäterveelliset herkut tahtovat maittaa tavallista paremmin.

Väsymystä yritetään torpata napostelemalla esimerkiksi sipsejä, karkkia ja makkaraa. Pitkällä aikavälillä tämä voi aiheuttaa elintapasairauksia, kuten esimerkiksi tyypin 2 diabetesta ja uniapneaa.

– Kyky valvoa on varmaankin fysiologinen ominaisuus. Minulle se oli helppoa, mutta siitä jäi myös jäljet. Nuorena kun tuntui, että on särkymätön. Nyt on diabetes, verenpainetauti ja uniapnea, entinen ammattikuljettaja toteaa.

Työterveyslaitoksen erityisasiantuntija Anne Salmi on ollut projektipäällikönä Työterveyslaitoksen Virkeänä ratissa ja Nuori kuski osaa -hankkeissa.