Huonekalualan mainonta erityistarkkailussa: "Surkeampaan suuntaan ollaan taas menossa"

Kuluttaja-asiamies on huolestunut huonekalualan villiintyneestä mainonnasta. Loppuunmyynnit jatkuvat pitkään ja alennusprosentit ovat hurjia.

talous
sanomalehti huonekalumainos
Juha-Petri Koponen / Yle

Huonekalualan aiempien ylilyöntien takia kilpailu- ja kuluttajavirasto on pitänyt pari viime vuotta kalustekauppojen mainontaa erityistarkkailussa. Viime aikoina kuluttaja-asiamies on havainnut mainonnan muuttuneen jälleen aggressiivisemmaksi.

– Lehtimainonnan perusteella näyttää taas siltä, että surkeampaan suuntaan ollaan menossa. Joillain yrityksillä on koko ajan isot alennusprosentit tai jonkun myymälän lopettajaiset menossa, ihmettelee lakimies Mika Hakamäki.

Hän epäilee, että alan kilpailu on koventunut ja asiakkaiden huomio halutaan nyt kaikilla keinoilla. Mahdolliset sanktiotkaan eivät kaikkia yrityksiä pelota.

– Ehkä yrityksissä on laskettu, että vaikka kuluttaja-asiamieheltä tulisi kielto tai oikeuden tuomio, riski kannattaa ottaa ja taloudellisesti se on kannattavaa.

Myymälä sulkeutuu, myymälä ei sulkeudu

Kuluttaja-asiamies haluaa korostaa, että alennusmyynnit ovat sallittuja, mutta jatkuvat alennusmyynnit eivät.

Esimerkiksi Lahden seudulla Suomi-Soffan perillinen, Suomen Sänkytukku on mainostanut näyttävästi sanomalehdessä pop up-myymälää, jonka on toistuvasti väitetty menevän lähipäivinä kiinni. Myymälä on kuitenkin pysynyt koko ajan auki.

Myymälästä kieltäydyttiin kommentoimasta asiaa, mutta kerrottiin, että liiketilan vuokrasopimusta on jatkettu ja kaupan toiminta jatkuu ainakin maaliskuuhun.

Huonekalut, urheiluvälinekauppa ja optikot nousevat toistuvasti esille

Mika Hakamäki

– Tuntematta tapausta tarkemmin, vaikuttaa arveluttavalta ja markkinointisääntöjen vastaiselta, sanoo lakimies Mika Hakamäki.

Kuluttajavirastossa aiotaan nyt laskea lehdet pöydille ja tehdä yhä tarkempaa analyysiä huonekalujen mainonnasta. Maskun Kalustetalolle on lähetetty selvityspyyntö, ja lisää voi olla tulossa.

– Kevään aikana joudumme luultavasti kirjelmöimään myös muille yrityksille heidän toimintatavoistaan.

Vaikka kuluttaja-asiamiehelle tulevat valitukset koskevat useita toimialoja, mainonnan ongelmia näyttää olevan erityisesti tiettyjen tuotteiden myyjillä.

– Huonekalut, urheiluvälinekauppa ja optikot nousevat toistuvasti esille, kun mainossa on huomauttamista, toteaa Hakamäki.

Heikko asiakasuskollisuus ruokkii ylilyöntejä?

Harhaanjohtava mainonta herättää ärtymystä, mutta kuluttajien valitukset koskevat useimmiten tilausaikoja tai reklamaatioita.

– Yllättävän paljon tulee ilmoituksia pitkistä toimitusajoista, kun jo maksettua tuotetta ei ala kuulua sovitussa ajassa. Halvemmissa huonekaluissa näyttää myös olevan paljon myös laatuongelmia, eikä asiakkaiden reklamaatioita aina hoideta asianmukaisesti, arvioi lakimies Mika Hakamäki kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Asiakastyytymättömyys voi Hakamäen mukaan ruokkia aggressiivista mainontaa.

– Kun kuluttaja saa huonoa palvelua, hän vaihtaa kauppaa. Asiakasuskollisuus on vähäistä, ja saadakseen jatkuvasti uusia asiakkaita yritysten on varmaan mainostettava voimakkaasti, lakimies pohtii.

Yle ei tavoittanut toimitusjohtajia Suomen Sänkytukusta eikä Maskun Kalustetalosta kommentoimaan aihetta.