Sitruksista ja kahvista saa pika-apua ajoväsymykseen – unta ei silti korvaa mikään

Konstit ovat monet, kun väsyneet autonkuljettajat yrittävät pitää silmiään auki. Yksi hakee potkua kahvista ja sokerista, toinen käy happihyppelyllä tai työntää kasvonsa lumihankeen. Asiantuntijan mukaan unta ei voi korvata millään, mutta esimerkiksi sitrushedelmistä voi saada hetkellistä helpotusta.

Kotimaa
Kuljettaja ajaa autoa.
Tommi Parkkinen / Yle

Monet tekijät vaikuttavat siihen, kuinka virkeänä auton ratin takana ollaan. Vireystilan kivijalkana on kuitenkin riittävä määrä unta.

– Sitä ei voi korvata millään, toteaa Työterveyslaitoksen Terveys ja työkyky -yksikön erityisasiantuntija Anne Salmi.

Hän kehottaa kiinnittämään erityistä huomiota myös ruokailutottumuksiin ja liikuntaan. Ravinnon tulisi olla monipuolista ja ateriavälit tasaisia.

Raskas ruoka väsyttää, joten lautaselle tulisi valita terveellistä purtavaa. Erityisesti ammattikuljettajat ruokailevat usein tienvarsien huoltoasemilla, joiden pikaruokatiskien sijaan kannattaa Salmen mukaan suunnatta noutopöytään.

– Huoltoasemien tarjonta on vuosien varrella vähän parantunut. Niiltä saa nykyään muutakin kuin hampurilaisia ja käristemakkaraa.

Kahvia, appelsiineja ja happihyppely

Ajoväsymyksen kunnolliseen kitkemiseen ei siis ole oikotietä. Todellisuudessa vastaan tulee kuitenkin tilanteita, jolloin on selviydyttävä ainakin jonkin matkaa.

– Esimerkiksi vedenjuonti ja pieni happihyppely voivat auttaa ainakinhetkellisesti.

Turvallisinta on tietenkin laittaa auto parkkiin ja lähteä unten maille.

Anne Salmi, Työterveyslaitos

– Myös sitrushedelmistä voi olla apua, koska kirpeillä mauilla on virkistävä vaikutus. Ihan sitruunaan ei tarvitse turvautua, mandariini ja appelsiini riittävät. Turvallisinta on tietenkin laittaa auto parkkiin ja lähteä unten maille.

Tutuin virkistäjä on kahvi, ja osa käyttää myös kofeiinitabletteja. Salmi valitsisi näistä perinteisen kahvin.

– Kahvia kannattaa kuitenkin nauttia kohtuudella. Jos on suurkuluttaja, sen virkistävä vaikutus katoaa. Alle 6 perinteistä pientä kahvikuppia päivässä riittää.

Salmen mukaan pahimmissa tilanteissa kahvia juodaan koko yöajon ajan. Tämä johtaa siihen, että väsynyt kuljettaja ei saa enää perille päästyään unta, koska kofeiini vaikuttaa vieläkin elimistössä.

Karjuntaa ja kasvot lumihankeen

Kofeiinin ohella apua haetaan usein myös sokerista. Siitä saa kuitenkin vain pika-apua.

– Esimerkiksi suklaa nostaa verensokeria, mutta sen vaikutus katoaa yhtä nopeasti kuin tuleekin – ja sen jälkeen väsymys on entistä kovempi.

Osa ravistelee itseään jos jonkinmoisella shokkihoidolla. Yksi huutaa, toinen ajaa pakkasella pää ikkunan ulkopuolella ja kolmas työntää kasvonsa lumihankeen.

– Nämä esimerkit kertovat siitä, että vireystila on jo sen verran olematon, että itsekontrolli ei ehkä pelaa.

– Vaikka nämä sinänsä voivat olla hupaisan kuuloisia esimerkkejä, tässä ollaan vakavien asioiden kanssa tekemisissä. Siinä on sekä että muiden turvallisuus kyseessä, Salmi toteaa.