Ulkomaalaisten rekkamiesten epäillään katkaisevan liikenteen tahallaan Lapissa

Paikalliset epäilevät ulkomaalaisten rekkamiesten tahallaan ajavan rekkansa poikittain tielle ulosajotilanteessa liukkaassa kelissä Lapissa. Kun liikenne keskeytyy on viranomaisten viipymättä pyrittävä avaamaan tie liikenteelle. Näin kuskit saavat avun paikalle heti, eikä heidän tarvitse värjötellä kesävehkeissään tien poskessa pitkään.

Kotimaa
Ulkomaalaisen rekan nosto Inarissa
Ulkomaalaisen rekan nosto Inarissa.Ville Nieminen / Destia
Ulkomaalaisen rekan nosto Inarissa
Ulkomaalaisen rekkakuskin talvinen työasu: verkkarit ja nappaskengät. Työmaapäällikkö Tuomo Rauhalaa Destian Ivalon toimipisteestä haastattelee Jarmo Siivikko. Kuva: Ville Nieminen / Destia
Ulkomaalaisen rekan nosto Inarissa
Ulkomaalaisen rekan nosto Inarissa.Ville Nieminen / Destia

Ulkomaalaisia rekkoja suistuu tien sivuun päivittin, varsinkin Käsivarressa. Myös Pohjois-Lapissa Karigasniemen mäessä rekat ovat pulassa pitkässä ylämäessä Kaamaseen päin ajettaessa.

Viime aikoina on havaittu usean ojaan suistuneen rekan olevan poikittain tiellä ja estävän näin liikenteen sujumisen. Työpäällikkö Tuomo Rauhala Destian Ivalon toimipisteestä pitää tilannetta ikävänä.

Tilaisuus käytetään hyväksi

Ulkomaalaiset rekat ovat liian usein huonoilla renkailla varustettuja. Kuljettajien ajotaitokaan ei täyty arktisen liikenteen vaatimuksia. Rauhalan mielestä ei ole ihme, että vahinkoja sattuu.

Silloin ovat hyvät neuvot kalliita.

– En ole ollut hytissä seuraamassa, mutta vääjäämättä tulee mieleen, että verkkareissaan ja puukengissään ilman rahaa ajavat kuskit tietävät, että viranomaisten on tilanteissa, jossa liikenne keskeytyy välittömästi poistettava liikenteen esteet tiellä. Kun rekka on tukevasti täysin ojassa tällaista velvollisuutta ei ole ja avun saanti voi kestää, toteaa Rauhala.

Rauhalan mukaan kuljettajat ovat reissussa hyvin heikosti varustautuneina. Kunnollisia talvivaatteita ei ole mukana ja rahaakaan ei monesti ole. Joskus on käynyt niinkin, että avun saanti on tyssännyt rahan puutteeseen.

Vastuu aina kuljettajalla

Ulosajon sattuessa kuljettaja on vastuussa avun kutsumisesta paikalle. Kielitaidottomina he eivät kuitenkaan monesti osaa toimia oikein. Ongelmana on myös korvausten saaminen tiellä avustamisesta ja aiheutetuista vahingoista työn tehneiile urakoitsijoille.

– Kolmasosalta penkasta avustetuilta rahat jäävät saamatta. Lopuksi kulut jäävät veromaksajien kustannettaviksi, työpäällikkö Tuomo Rauhala sanoo.

Talvirengaspakko rekoille ja sen kunnollinen valvonta poistaisivat ongelman helposti.

– Vaalit ovat tulossa. Tässä on teema tarjolla vapaasti käytettäväksi, Rauhala naurahtaa.