Ruoan verkkokauppa odottaa räjähdystä

Ruokakaupat perustavat verkkokauppoja varovaisesti. Toiminta ei toistaiseksi ole kannattavaa, sillä yhden kaupan verkkoasiakkaiden määrä lasketaan useimmiten kymmenissä. Kauppiaat kuitenkin uskovat, että nettishoppailuun tottunut sukupolvi mullistaa ruokakaupan lähivuosina.

talous
Kauppias Mia Karhunen odottaa nettisukupolven räjäyttävän ruoan verkkokaupan.
Kauppias Mia Karhunen odottaa nettisukupolven räjäyttävän ruoan verkkokaupan.Yle / Riika Raitio

Toisin kuin muualla Euroopassa, Suomessa ruoan myynti netissä on vielä pienimuotoista.

M-Kotiväylässä Jyväskylässä takana on reilu vuosi verkkokauppaa. Itse noudetusta tilauksesta maksetaan keräilymaksu ja halutessaan voi ostaa kotiinkuljetuksen. Verkkotilaajia on toistaiseksi muutamia kymmeniä viikossa.

Varmaan jo vuoden päästä verkkokauppa kannattaa.

Mikko Kukkonen, kauppias

– Joka päivä vähän paremmin, kun ihmisten tietoisuus lisääntyy. Kahdesta kolmeen uutta asiakasta tulee viikossa lisää, kertoo kauppias Mia Karhunen.

Myös K-Supermarket Muurame aloitti nettimyynnin tammikuussa ensimmäisenä keskisuomalaisena K-kauppana. Ruoka tilataan verkosta ja noudetaan ja maksetaan kaupan parkkipaikalla. Ensimmäisen kuukauden kokemukset ovat rohkaisevia.

– Puhutaan toki vasta kymmenistä asiakkaista, mutta näyttää hyvältä, kauppias Pekka Kukkonen maalailee.

Kauppiaiden odotukset ovat korkealla, mutta vielä ruoan nettikauppa ei kannata.

– Ei vielä, mutta lähestyy sitä. Viiteentoista kuljetukseen päivässä kun päästäisiin, niin se olisi jo hyvinkin kannattavaa, M-kauppias Karhunen laskee.

– Jos nyt ollaan sellaisessa kannattavuuden käännepisteessä, plus miinus nolla, niin varmaan jo vuoden päästä verkkokauppa kannattaa, K-kauppias Kukkonen arvelee.

tomaatteja kaupassa
Yle / Riika Raitio

Nettisukupolvi tilaa ruoankin verkosta

Ruokakauppias Mia Karhusen villeimmissä unelmissa yksi työntekijä hoitaisi verkkotilauksia kokopäiväisesti ja kaksi kuljettaisi niitä asiakkaille. Toistaiseksi on tultu toimeen nykyisellä väellä.

Kiireettömyyttä ja helppoutta arvostava nettisukupolvi nostanee ruokakaupan uusiin ulottuvuuksiin.

Kun ne hoksaa sen, mikä ajansäästö siitä tulee, verkkokauppa lähtee nousukiitoon.

Mia Karhunen, kauppias

– Nuorempi sukupolvi on tottunut asioimaan verkossa. Uskon, että nettikauppa tulee jatkossa yhä useammin olemaan se tapa, millä ruokaa hankitaan, Karhunen sanoo.

Kallista vapaa-aikaa ei välttämättä haluta tuhrata suurissa ja ruuhkaisissa marketeissa asiointiin.

– Kun ne hoksaa sen, mikä ajansäästö siitä tulee kun tuotteet tuodaan kotiin, verkkokauppa lähtee nousukiitoon, Karhunen ennustaa.

– Kaikki ihmiset eivät halua käydä kaupassa. Helpottaa kummasti kun tuodaan just sun tekemät ostokset siihen kaupan parkkiin ja rahastetaan siinä. Ja aikataulullisesti, jos on vaikka lasten harrastuksia tai omia, se kaupassa käynti ei vaan ole se juttu, kauppias Pekka Kukkonen tietää.

Potkua verkkokauppaan haetaan myös lähiruoasta. M-Kotiväylällä on työn alla yhteinen verkkokauppa lähiruokaosuuskunta Mukulaarin kanssa. Yhteistyö luo uskoa tulevaan.

– Kyllä rahkeet riittää, palkataan sitten lisää väkeä ja ostetaan lisää autoja, Karhunen nauraa.

Myös K-kauppias luottaa verkkokaupan tuovan työpaikkoja lähivuosina.

– Meilläkin tarkoitus ja halu on palkata lisää väkeä. Nettitilausten kuljetukseen haetaan juuri nyt ulkopuolista yrittäjää, Kukkonen paljastaa.

jauhelihaa kaupassa
Yle / Riika Raitio

Moni kauppa empii vielä

Huono kannattavuus jarrruttaa eniten ruoan verkkokaupan kehitystä. Myös verkkokaupan perustaminen ja ylläpito vaatii kauppiaalta kovaa työtä.

– Se on ihan kuin oikean kaupan perustaisi, koska kaikki tuotehallinta pitää tehdä myös siellä verkkokaupan puolella. Kylläse tuplaa työmäärän, niinkuin kahta kauppaa pyörittäisi, tietää M-kauppias Mia Karhunen.

Kyllä se tuplaa työmäärän, kuin kahta kauppaa pyörittäisi.

Mia Karhunen, kauppias

– Sellainen kaupan perustekeminen pitää olla kunnossa, ei saa "hyllynollia" olla. Verkkokauppa edellyttää, että hyllyt pitää olla täynnä tavaraa, muistuttaa K-kauppias Pekka Kukkonen.

Ainakin S-ryhmään kuuluvan Osuuskauppa Keskimaan ruokaverkkokauppaa saadaan vielä tovi odottaa.

– Ihan heti ei tulla näkemään. Maltillisesti katsotaan ja oppia haetaan. Halutaan myös varmistaa, että prosessi toimii, ettei asiakas joudu pettymään, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Reima Loukkola Keskimaalta toteaa.

Osuuskauppa Keskimaa ei ole tehnyt päätöstä siitä, milloin ruoan nettimyynti aloitetaan tai mikä yksikkö sitä hoitaisi. Isoissa marketeissa ongelmaksi voi muodostua se, että keräily kestää. Pienemmissä kaupoissa tuotteet on nopea kerätä, mutta valikoima on suppeampi.

– Otamme nyt tässä asiassa happea. Mennään junan kyytiin vaikka keskivaiheilla ja tehdään sitten kunnolla. Että saatais sellainen järkevä ja kannattava ratkaisu, Loukkola linjaa.