Pikku Kakkosen kyselyssä huolta lasten ruutuajasta – osa tutkijoista haistattaa pitkät koko käsitteelle

Yleisradion Pikku Kakkonen selvitti kyselyllä, miten vanhemmat selviävät diginatiivien lastensa mediakasvatuksesta. Vastausten perusteella suurin huolenaihe on ruutuaika. Mediasosiologi Annikka Suonisen mukaan ruudun ääressä vietetty aika ei ole ratkaiseva tekijä lasten mediasuhteessa.

Ajankohtainen kakkonen
Puolet Pikku Kakkosen verkkokäytöstä tapahtuu tätä nykyä mobiilissa. Ohjelman uusinta sisältöä ovat digitaaliset pelit.
Puolet Pikku Kakkosen verkkokäytöstä tapahtuu tätä nykyä mobiilissa. Ohjelman uusinta sisältöä ovat digitaaliset pelit.Yle

Diginatiivit lapset katsovat televisiota, näppäilevät tabletti-tietokoneita ja surffailevat internetissä. Pikku Kakkonen selvitti kyselyllä, mitä vanhemmat ajattelevat lastensa mediankäytöstä. Kyselyn teemat perustuvat Nuorisotutkimusseuran vuonna 2013 julkaisemaan Lasten mediabarometriin.

Vähemmistö tarkkailee lasten ruutuaikaa

Kyselyn perusteella televisio on edelleen suosituin väline lastenohjelmien katsomiseen: 80 prosenttia lapsista katsoo televisiota joka päivä. Lastenohjelmia katsotaan myös tietokoneelta ja mobiililaitteilta. Lisäksi puolet lapsista pelaa digitaalisia pelejä vähintään muutamana päivänä viikossa.

Suurin osa lapsista katsoo lastenohjelmansa televisiosta.
Suurin osa lapsista katsoo lastenohjelmansa televisiosta.

Vaikka lapsille suunnattuja sisältöjä löytyy yhä useammasta välineestä, enemmistö vanhemmista ei pidä tarkkaa kirjaa lastensa päivittäisestä ruutuajasta. Vajaa puolet vastaajista laskee, miten pitkä aika ruudun ääressä vierähtää päivittäin.

Suurin osa vanhemmista ei pidä kirjaa ruutuajasta.
Suurin osa vanhemmista ei pidä kirjaa ruutuajasta.Anatoli Eskola/Yle

Virallisia ohjeita ei ole

Vajaat 70 prosenttia vastaajista arvioi lapsensa ruutuajaksi kahdesta kolmeen tuntia päivässä. Reilu neljännes arvioi, että ruutuaikaa kertyy päivässä enintään tunti.

Suurin osa vastaajista arvioi lasten ruutuajaksi 2-3 tuntia.
Suurin osa vastaajista arvioi lasten ruutuajaksi 2-3 tuntia.Anatoli Eskola/Yle

Moni vanhempi toivoi kyselyssä virallista ohjetta sopivasta ruutuajasta. Vastaajia askarruttivat lisäksi ruutuajan mahdolliset haittavaikutukset. Mediasosiologi Annikka Suonisen mukaan yleisiä ohjeita on turha odottaa.

– Lapset ovat erilaisia, joten kiveen hakattua mediankäytön aikarajaa on mahdotonta säätää. Vanhempien täytyy miettiä, mikä on heidän lapselleen sopivaa mediankäyttöä.

Suoninen pitää koko ruutuaikakeskustelua turhan hysteerisenä.

– Osa alan tutkijoista haistattaa pitkät koko käsitteelle. Ruutuaika ei ole ratkaiseva asia lasten mediasuhteessa. Sitä tärkeämpää on pohtia, mihin ja miten ruutuaika käytetään, Suoninen sanoo.

Suonisen mielestä ruutuaikaa ei tarvitse tilastoida: hyödyllisempää on tarkkailla lapsen yleistä vointia ja käyttäytymistä.

– Niin kauan kuin lapsen arjessa on muitakin virikkeitä kuin pelaamista tai television katselua, kaikki on hyvin.

Mediasta virikkeitä oikeisiin leikkeihin

Suonisen mukaan mediankäyttö voi olla sosiaalista ja vuorovaikutteista. Tämä on keskeinen tavoite myös Pikku Kakkosessa.

– Emme lukitse lapsia tiedotusvälineiden ääreen, vaan luomme sisältöjä, jotka tarjoavat lapsille ideoita oikeisiin leikkeihin. Mediankäytön ei tarvitse olla passiivista, ohjelman tuottaja Teija Ryösä sanoo.

Lapset saavat leikki-ideoita sekä televisiosta että verkosta. Pikku Kakkosen uusinta tarjontaa ovat digitaaliset pelit, jotka ovat kuuluneet ohjelman sisältöihin muutaman vuoden ajan. 36 prosenttia kyselyyn vastanneiden lapsista pelaa digitaalisia pelejä vähintään muutamana päivänä viikossa.

– Puolet Pikku Kakkosen verkkokäytöstä tapahtuu tätä nykyä mobiilissa, Ryösä kertoo.

Neljännes vanhemmista toivoo tukea mediakasvatukseen

Ryösän mukaan mediakyselyn tarkoitus oli selvittää, mikä vanhempia askarruttaa lasten mediankäytössä. Neljännes kyselyn vastaajista toivoo lisätukea lasten mediakasvatukseen.

Vanhemmat kaipaavat tietoa turvallisesta internetin käytöstä ja siitä, miten lapselle voi opettaa lähdekriittisyyttä. Lisäksi vanhemmat toivoivat vinkkejä opettavaisista ja kehittävistä peleistä sekä tv-ohjelmista.

– Julkaisemme kyselyn tuloksista artikkeleita, joista vanhemmat saavat apua mediakasvatukseen, Teija Ryösä kertoo.

Lisää aiheesta Ajankohtaisessa kakkosessa TV2:lla 17. helmikuuta kello 21.

_Pikku Kakkonen verkossa: _yle.fi/pikkukakkonen, yle.fi/lapset, areena.yle.fi/tv/pikkukakkonen