Formulamekaanikko on kuin kelloseppä – Kouvolasta mekaanikoksi aina F1-sarjaan saakka

Helmikuun alusta lähtien Kouvolan Aikuiskoulutuskeskuksessa on koulutettu uusia autourheilumekaanikkoja tukemaan tulevaisuuden kimiräikkösiä ja valtteribottaksia. Yksi yhdeksästä mukaan valikoituneesta on Jani Johansson. Yhdessä opiskelukaveidensa kanssa hän harjoittelee Valtteri Bottaksen vanhalla formula-autolla.

Kotimaa
Formulamekaanikko-opiskelija Jani Johansson
Juha Korhonen / Yle

Formulamekaanikolta vaaditaan millintarkkaa työskentelyä eikä virheisiin ole varaa. Helmikuusta alusta saakka Kouvolan Aikuiskoulutuskeskuksessa on koulutettu uusia autourheilumekaanikkoja. Aiemmin aikuisopiskelija Jani Johansson on tehnyt töitä metsäkonekuljettajana. Nyt hän on yksi yhdeksästä Motorsport-kurssille valitusta tulevasta autourheilumekaanikosta.

– Ajattelin lähteä kokeilemaan, mihin omat korttipakan kortit oikein riittävät. Niin pitkälle mennään, kuin on ässiä hihassa, sanoo Johansson.

Johanssonin vuosikurssi koulutetaan räätälöidysti kesällä alkavaa Viron, Venäjän ja Suomen yhteistä F4-sarjaa varten. Sarjassa kisataan neljän portaan päässä Formula 1 -sarjasta. Jos pätevä mekaanikko osuu samaan talliin menestyvän kuskin kanssa, niin uranousua voi olla luvassa.

– Niillä, jotka semmoisella kaverilla ovat olleet alkuvaiheessa mekaanikkona, niin heillä on aika hyvät mahdollisuudet myöskin nousta kuljettajan rinnalla ihan F1-tasollekin, sanoo Motorsport-kurssin vastuukouluttaja Pasi Kahelin.

Kuin kelloseppä

Paras ässä formulamekaanikon hihassa on kellosepän tarkka työ. Virheisiin ei ole varaa. Jo yksi hiekanjyvä voi rikkoa äärimmilleen viritetyn moottorin. Mekaanikon on myös pystyttävä markkinoimaan persoonaansa piinkovilla kilpakentillä.

– Huolellisuus on kaikkein tärkein asia. Sitä kautta tulee myös työskentelyn siisteys. Mekaanikon työ on tiimityöskentelyä, mutta oma tontti pitää pystyä hoitamaan, sanoo Pasi Kahelin.

Työn tarkkuudesta henkii jo Kouvolan Aikuiskoulutuskeskukseen rakennettu vitivalkoisen kliininen paja, jonka on tarkoitus vastata formuloiden varikko-olosuhteita. Sen suunnittelussa on auttanut Formula 1 -sarjassa mm. BMW-Sauberilla ja Toyatalla insinöörinä työskennellyt Ossi Oikarinen.

Tulevaisuudessa kauttaaltaan valkoisessa miljöössä koulutetaan mm. ralli-ja rallycross-autojen korjaamista.

Bottaksen formula-auto koekappaleena

Täysin tasaiseksi tehdylle korjaamon lattialle on levitetty tiettävästi formulatähti Valtteri Bottakselle aiemmin kuuluneen Formula Renaultin osat. Mekaanikko-opiskelijat kasaavat, purkavat ja taas kasaavat pikkuformulan, kunnes työ käy kuin unissaan.

– Tavoitteena on vuoden aikana opettaa näille kaikille sellaiset tiedot ja taidot, että heillä olisi mahdollisuus työllistyä mekaanikoksi. Joko saada ulkomailta mekaanikon työpaikka tai sitten kotimaasta. Kotimaassakin on hirveän hyviä kilpatalleja, sanoo Pasi Kahelin.

Keskiviikkona koko yhdeksänhenkinen mekaanikko-opiskelijaryhmä lähtee Espanjan Navarraan. Siellä he pääsevät tositoimiin Koiranen Gp -tallin riveissä F4-sarjan testiajoissa. Koiranen GP on suomalainen formulatalli. Sen päämaja sijaitsee Barcelonassa. Mekaanikon kannalta tormulat tietävätkin jatkuvaa matkustamista.

– Minusta se on ihan mukavaa. Kumminkin parikymmentä vuotta olen asunut Suomessa, niin paljon kuin on ikääkin. Mukava se on nähdä muitakin maita. Jos töiden puolesta pääsee reissaamaan, niin se on vaan aina parempi, sanoo Kouvolan Inkeroisista kotoisin oleva 27-vuotias Jani Johansson.

Korjattu klo 17.04 oppilaitoksen nimi oikein.