Näkökulma: SDP tuijottaa vaalivideossaan peruutuspeiliin

Demarit käyvät kevään vaaleihin kehumalla puolueen sadan vuoden takaisia saavutuksia. Vaalivideossaan SDP antaa myös ymmärtää, että kaikki Suomessa toteutetut suuret sosiaaliset uudistukset ovat yksinomaan sosialidemokraattien ansiota. Video on hämmentävää katsottavaa, arvioi politiikan toimittaja Timo Seppänen.

Kotimaa
Timo Seppänen Näkökulma-kuva piirros
Stina Tuominen / Yle

SDP:n vaalivideo 2015 (siirryt toiseen palveluun)alkaa kysymyksellä: ”Miltä näyttäisi uutispäivä, jos sen aikana tapahtuisivat kaikki sosialidemokraattien aikaansaamat asiat?” Yhdestä kuvitteellisesta uutispäivästä kertova video vastaa kysymykseen uutisotsikoiden vyöryllä. Ensimmäinen lööppi julistaa: Suomen torpparit vapautettu! Tuo uutinen on tosiasiassa vuodelta 1918.

Demareiden mainosvideo mainitsee sitäkin vanhempia uudistuksia: lait yleisestä äänioikeudesta ja 8-tunnin työpäivästä. Kuvakertomuksessa demareiden saavutuksista kertovat kaikki nykyaikaiset mediat: lehdet, radio, televisio ja internet aina sosiaalista mediaa myöten. Jymyuutisia ihmettelevät niin lapset, aikuiset kuin vanhuksetkin, kuka minkäkin median parissa.

Mainosvideoon koottu sosiaalisten uudistusten luettelo vaikuttaa loputtoman pitkältä: lakko-oikeus, lapsilisät, päiväkoti, koko kansalle avoimet korkeakoulut, uskonnonvapaus, peruskoulu, terveyskeskus jne.

Nuo kaikki ja monet muut sosiaaliset innovaatiot ja uudistukset SDP lukee suoraviivaisesti omiksi ansioikseen, ikään kuin Suomi olisi ollut yksipuoluejärjestelmä viimeksi kuluneiden sadan vuoden ajan. Se on hämmentävää, vaikka SDP onkin ajanut videolla mainittujen asioiden toteuttamista.

SDP ei tyydy videossaan pelkkään peruutuspeiliin vilkaisemiseen. Puolueen katse juuttuu menneisyyden uudistuksiin niin tiukasti, ettei huomio ehdi juuri lainkaan kiinnittymään nykyhetken, saati tulevaisuuden, poliittisten tavoitteiden hahmottamiseen.

”Mutta millaisia ovat uutiset huomenna? Sitä emme vielä tiedä”, tunnustaa videon kertoja ja jatkaa: ”Mutta yhdessä voimme tehdä työtä sen eteen, että nekin olisivat mahdollisimman hyviä.”

Videon loppuun on listattu joukko kuvitteellisia hyviä uutisia tulevaisuudesta, esimerkiksi tällaisia: ”Uusia työpaikkoja syntynyt ennätysmäärä”, ”Asuntotuotanto kääntyi nopeaan kasvuun”, ”Sukupuolten väliset palkkaerot ovat kaventuneet”, ”Nollatyösopimukset kiellettiin”, ”Alipalkkauksesta tuli rikos.”

Video tuntuukin ikään kuin kuiskaavan: Tällaisista uudistuksista me demarit unelmoimme.

Timo Seppänen

Puolue varoo visusti antamasta vaalilupauksia, mutta antaa ymmärtää, että nuo edellä mainitut uudistukset olisivat puolueelle mieleen. Video tuntuukin ikään kuin kuiskaavan: Tällaisista uudistuksista me demarit unelmoimme. Mutta ei meillä valitettavasti taida voimat riittää näiden tavoitteiden läpiajamiseen.

Demarien mainoselokuva nostaa katsojansa mieleen ainakin kolme kiperää kysymystä. 1) Eikö SDP:n nykyisissä tavoitteissa ole kyllin puoleensavetäviä ideoita mainoselokuvan aiheiksi? 2) Miksei SDP keskity kertomaan saavutuksistaan päättyvällä vaalikaudella? 3) Keihin SDP kuvittelee vaalivideonsa vetoavan?

Tuon tapaisia kysymyksiä demarien puoluetoimiston olisi kannattanut miettiä perusteellisesti ennen mainoselokuvan tekoon ryhtymistä. Demarien video on sinänsä taidokas propagandavideo, mutta se on julkistettu väärään aikaan. Vaaleissa on kyse tulevaisuudesta, ei menneisyydestä.