Suomalainen joulutapahtuma kiinnosti kiinalaisia - kopiot veivät osan asiakkaista

Suomalaista joulua esittänyt teemapuisto sai runsaasti yleisöä Kiinan Nanjingissa tänä talvena. Finland Christmas Theme Park keräsi 72 000 vierailijaa. Samaan aikaan järjestetty Suomi ja Saame -näyttely kiinnosti yli 300 000 asiakasta paikallisessa luksustavaratalossa.

Ulkomaat
Joulupukki Kiinassa
Santa Claus Promotions Finland

Nanjingilaisessa tavaratalossa oli myynnissä muun muassa Lapin Nahka -yhtiön poronnahkoja ja Arctic Doll -yhtiön nukkeja. Tapahtuma oli järjestäjän mukaan suurin Suomi-promootio Kiinassa sitten Shanghain Maailmannäyttelyn vuonna 2010.

Tapahtuman järjestäjä Ilkka Köngäs neuvottelee parhaillaan uuden joulutapahtuman järjestämisestä 10 kaupungissa eri puolilla Kiinaa. Nanjingin-tapahtuman suurimmat tukijat olivat Rovaniemen kaupunki, Visit Finland, Finnair ja ryhmä muita matkailutoimijoita.

Köngäs pahoittelee sitä, että samaan aikaan järjestettiin muualla Kiinassa kaksi tapahtumaa, jotka olivat kopioita suomalaisten teemapuistosta.

– Markkinoinnissa kiinalainen kopio käytti härskisti hyväkseen teemapuistoamme, Köngäs kertoo Santa Claus Promotions Finlandin tiedotteessa.