"Lukukoirat ovat hiljaisia opettajia" – koira ei arvostele lapsen lukemista

Lukukoiratoiminta yleistyy vauhdilla ympäri Suomea. Palosaaren kirjastossa Vaasassa toiminta aloitettiin vuosi sitten keväällä, ja nyt lukukoiria käytetään myös opetustarkoituksessa kouluissa. Lukukoira ei kommentoi eikä arvostele lapsen lukemisharjoituksia, vaan kuuntelee hiljaa ja on läsnä.

ilmiöt
Lukukoira-Jade on hyvä kuuntelija.
Lukukoira-Jade on hyvä kuuntelija.Antti Haavisto / Yle

Lukukoirat ovat pian yleinen näky kuntien ja kaupunkien kirjastoissa sekä kouluissa. Palosaaren kirjastossa Vaasassa aloite lukukoiratoimintaan tuli Timo Niemiseltä, jonka labradorinnoutaja Jade toimii kirjastossa lukukoirana.

– Surffaan aktiivisesti netissä ja seuraan erilaisia koiratoimintoja ympäri maailmaa, niin huomasin, että tällaistakin on olemassa. Tarjosin ajatusta sitten tänne kirjastoon, Nieminen kertoo.

Palosaaren kirjastossa ajatus otettiin ilolla vastaan.

– Toiminta oli jossain määrin jo tuttua muualta Suomesta ja kansainvälisestikin. Esimerkiksi Ruotsissa tällainen on jo kouluissa ja päiväkodeissa ihan vakitoimintaa, joten lähdimme selvittämään idean mahdollisuutta ja toteuttamista, ja viime vuoden keväällä aloitimme yleisötilaisuudet, kertoo vastaava kirjastonhoitaja Monica Ylikoski-Lehtonen.

Koira-allergia on yksi asia, mikä mietitytti kirjastoa lukukoiratoiminnan aloittamisessa.

– Päätimme lopulta kokeilla toimintaa ja valitsimme Palosaaren kirjaston yhdeksi pisteeksi, jonne koirat ovat tervetulleita. Tilat siivotaan aina huolellisesti toiminnan jälkeen, ja tällä hetkellä vaikuttaa vielä ihan hyvältä, Monica Ylikoski-Lehtonen kertoo.

Koira ei arvostele eikä kommentoi

Kirjasto kehittää toimintaa nyt yhä pedagogisemman lukukoiratoiminnan suuntaan yhteistyössä koulun kanssa.

– Lukukoirat ovat tällaisia hiljaisia opettajia. Tarkoituksenahan on se, että lapsi saa käydä lukemassa koiralle, joka ei arvostele eikä kommentoi. Tilanne on muutenkin kiva ja neutraali, ja lukemista saa harjoitella rauhassa. Tämän on todettu olevan hyödyllistä lapselle, Monica Ylikoski-Lehtonen sanoo.

Lukukoiran ohjaajalta ja omistajalta ei vaadita opettajan taitoja.

– Me emme puutu mitenkään tähän itse lukemiseen. Kun lukijalle tulee vaikeampaa tekstiä, niin hän itse osaa hiljentää ja kaivaa ne ohjeet päästänsä ja selvittää sen vaikeankin sanan, minkä jälkeen (lukeminen) jatkuu taas hienosti, Timo Nieminen sanoo.

Lukukoiria on Jaden lisäksi useampia, ja eri koirat toimivat lukukoirina kouluissa ja kirjastoissa. Koulujen lukuvuorot alkavat Vaasassa maaliskuussa, ja koska ne pidetään aamuisin, on kouluihin valittu omistajat ja koirat aikataulujen mukaisesti.

– Kaikki lukukoirat ovat valikoituneet kaverikoiratoiminnan kautta. Ohjaajaltakin kaivataan tietynlaista aktiivisuutta ja läsnäoloa, että tämä toiminta onnistuu.

Hyvää oloa ja läheisyyttä

Timo Nieminen on ollut mukana kaverikoiratoiminnassa jo yhdeksän vuotta, mutta häntä jaksaa yhä yllättää se, millaisia reaktioita koirat aiheuttavat.

– Jatkuvasti tulee lisää sellaisia uusia tilanteita, joissa koira tuo hyvää oloa ja läheisyyttä ihmisille, ja tämä lukukoiratoiminta on yksi sellainen, hyvinkin tyypillinen tilanne, missä näin tapahtuu, Nieminen sanoo.

– Se on niin palkitsevaa, kun näkee tilanteen, jossa lapset ovat lukemassa (koirille). Lukemisen jälkeen on vielä tällainen hellittelyhetki, missä koirat ja lukijat saavat tavata toisiaan, ja kun näkee sen, miten lapset siitä tykkäävät, on se syy, minkä takia tätä toimintaa jatketaan. Se palkitsee itse itsensä, Monica Ylikoski-Lehtonen kertoo.