Osuuskaupan hintakampanja puree – Hämeenmaalle 25 miljoonan euron tulos

Bensanhinnan laskusta ja ruuan hintakilpailusta huolimatta Osuuskauppa Hämeenmaa teki viime vuonna reilun 25 miljoonan euron tuloksen. Kuluttajien heikentynyt ostovoima painoi tavaratalokaupan myynnin miinukselle.

talous
Ihmisiä ruokaostoksilla Prismassa.
Suvi Turunen / Yle

Osuuskauppa Hämeenmaa lupaa jatkaa ruuan hinnan alentamista. Tammikuussa aloitetun kampanjan jälkeen asiakasmäärät ovat lisääntyneet, ja työtä jatketaan.

– Tätä valmisteltiin koko viime vuosi, kyseessä on iso strateginen muutos. Tässä korostetaan osuuskaupan perusajatusta edullisten palvelujen tuottamisesta omistajille. Nyt hinta palautettiin kärkiasiaksi, Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto sanoo.

Suomalaiset ovat yhä tarkempia ruuan hinnasta, mutta laatu ja tuotteiden kotimaisuus ovat myös tärkeitä. Kotimaisen ruuan kysyntä lähti Vormiston mukaan voimakkaaseen kasvuun viime vuonna.

– Maailmanmarkkinahinnat vaikuttavat toki ruuan hinnan kehitykseen. Toki, jos vaikka kahvin hinta kaksinkertaistuu, näkyy se hyllyn reunassakin. Mutta olemme valmistautuneet siihen, pudotamme edelleen hintoja, toimitusjohtaja linjaa.

S-ryhmän hinnanalennuksista uutisoitiin näyttävästi tammikuussa. Ruuan hinta kääntyi laskuun kuitenkin jo kevällä 2014.

Bensan- ja ruuanhinnan laskusta huolimatta Osuuskauppa Hämeenmaa teki viime vuonna reilun 25 miljoonan euron tuloksen. Myyntiä Osuuskaupalla oli Kanta- ja Päijät-Hämeen toimipisteissään vajaat 1,1 miljardia euroa.

Myyntiluvuissa Osuuskauppa Hämeenmaa on S-ryhmän toiseksi suurin HOK-Elannon jälkeen. Tuloksella mitattuna Hämeenmaa on HOK-Elantoakin parempi.

Lahden Sokos uusii ilmettään

Taantuma on puraissut käyttötavaroiden myyntiä, mikä näkyy myös Hämeenmaan myyntiluvuissa. Silti Hämeenmaa uskoo käyttötavarakaupan vilkastumiseen ja investoi Lahden Sokokseen.

Jos kahvin hinta kaksinkertaistuu, näkyy se hyllyn reunassakin. Mutta olemme valmistautuneet siihen, pudotamme edelleen hintoja.

Olli Vormisto

– Lahden Sokoksen uudistamistyö on juuri alkanut. Remontti valmistuu melkein yhtä aikaa toriparkin kanssa. Uudistaminen koskee S-marketia ja katutasoa eli kosmetiikka- ja kauneuspuolta sekä ravintolaa, kertoo Vormisto.

Kokonaisuudessaan Hämeenmaa investoi tänä vuonna 20–30 miljoonaa, mikä on vähemmän kuin edellisvuonna. Sokoksen lisäksi Lahdessa rahaa käytetään Hennalan uuteen S-markettiin, jonka rakentaminen alkaa kesällä.

Riihimäen uuden Salen rakentaminen alkaa jo keväällä, mutta Hollolan Prismaa joutuu vielä odottamaan.

– Vuokrasopimuksia ei ole saatu loppuun asti tehtyä. Kun saadaan vuokralaiset kasaan, rakentaminen voi alkaa. Mutta on selvää, ettei tyhjää tilaa aleta rakentamaan, toteaa Vormisto Hollolan Prisma -hankkeesta.

Hämeenmaan asiakasomistajien määrä nousi viime vuonna lähes 150 000:een. Vihreän kortin haltijoille maksettiin bonuksia reilut 32 miljoonaa euroa.

Artikkeliin lisätty tiedot vuoden 2014 hinnanalennuksista 18.2. klo 7.13