1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. terveys

Kelataksikyydeistä miljoonasäästöt, mutta potilaat ovat hämmentyneitä

Kela säästi vuonna 2014 kymmenen miljoonaa euroa kyytien yhdistämisellä. Enää ei esimerkiksi Loimaalta aja kolme taksia peräkkäin Tyksiin. Pelisäännöt ovat kuitenkin paikoin epäselvät. Kuka saa matkustaa yksin ja miten maksetaan, ovat yleisiä kysymyksiä.

terveys
Riitta Kelkka käyttää Kelataksia hoitokäynteihin.
Riitta Kelkka käyttää Kelataksia hoitokäynteihin.Minan Rosvall / Yle

Useiden potilaiden sijoittaminen samaan Kelan maksamaan taksikyytiin aiheuttaa pulmia esimerkiksi syöpäpotilaille. He pelkäävät tartuntatautien riskiä, jos joutuvat samaan taksiin esimerkiksi flunssaisen kanssa.

Jotkut Yle Turun haastattelemat potilaat tai heidän edustajansa kertovat, että odottelu harmittaa.

– Kaveriksi tuleva ei ollutkaan kyydin saapuessa valmis ja näin on vaarana, että hoidettava myöhästyy hoitoajalta. Jos saattaja menee mukaan ja potilas jääkin sairaalaan, mitä tekee saattaja? Onko hänen maksettava paluunsa omasta pussistaan, pohtivat haastateltavat.

Kelakyytejä hoitaa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella Lounais-Suomen Taxidata Oy. Toimitusjohtaja Merja Kirjonen kertoo, että eniten valituksia tulee turhasta odottelusta.

– Ei valituksia tule päivittäin. On niitäkin asiakkaita, jotka ovat tosi mielissään, että heillä on matkaseuraa. Jos matka on esimerkiksi pitkä, on mukavaakin, että on juttuseuraa, kertoo Kirjonen.

Taksinkuljettaja saa kiitostakin

Loimaalla asuva Riitta Kelkka sairastui rintasyöpään viime kesänä. Lähiviikkoina hän on kulkenut joka arkipäivä Kelataksilla sädehoitoon Tyksiin. Junalla kulkeminen tuntui liian raskaalta ja vei päivästä kuusi tuntia.

– Sitten olisi vielä tarvinnut hoitaa itseään, elää stressitöntä elämää, ulkoilla ja voimistella. Jos en olisi saanut Kelakyytipalvelua, en olisi pystynyt käymään hoidoissa. En olisi jaksanut, pohtii Kelkka.

Muita hankaluuksia on riittänyt. Leikkauksen jälkeisiä sytostaattihoitoja annettiin sekä Turussa että Loimaalla. Riitta pahoitti mielensä, kun häneltä itseltään tivattiin, miksei hän tullut heti Loimaalle hoitoon. Lääkärintodistuskin myöhästyi, eikä hän saanut normaaleja syöpäpotilaille kuuluvia lääkekorvauksia kuin valituksen kautta. Valitus tarvittiin myös oikeiden päivärahojen saamiseksi.

Edelleen Riitta odottaa viivästyneitä matkakorvauksiaan. Kelassa on vielä sisällä noin tuhat euroa Kelkan rahoja eikä korvauksia kuulu. Riitta on säästänyt pahan päivän varalle, mutta kertoo, että kohta rahat loppuvat.

Jos en olisi saanut Kelakyytipalvelua, en olisi pystynyt käymään hoidoissa. En olisi jaksanut.

Riitta Kelkka

– Olen hirveän iloinen, että olen saanut tämän kyydin, jotta pääsen menemään hoitoihin suoraan, mutta kyllä silti rahatkin kuuluisi saada takaisin. Tässä taudissa on ihan tarpeeksi kestämistä. Kun tulee vielä nämä kaikki lisäksi niin, kyllä tässä on joutunut tosi lujille, kertoo Riitta Kelkka.

Ainakin Riitta Kelkalta taksit saavat kiitosta – varsinkin häntä ensimmäiselle hoitokäynnille vienyt empaattinen kuljettaja.

– Pelkäsin ja minulle tuli itku, kun olin siellä Tyksin lähellä. Hän rauhoitteli ja puheli minulle kaikenlaista. Sitten hän toi minut paikkaan, jossa hoito oli.

Kelataksikeskus synnytti jo perustamisvaiheessa suuria intohimoja

Kelataksikeskus perustettiin Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella vuoden 2011 lopulla. Uudistus aiheutti runsaasti kuohuntaa, sillä monet potilaat olivat tottuneet tilaamaan kyydit omilta vakiotakseiltaan. Kirjonen korostaa, että peräkkäin esimerkiksi Loimaalta ajavat useat autot tulevat kalliiksi yhteiskunnalle. Säästöjen lisäksi raha liikkuu ketterästi sähköisesti.

– Tällä hetkellä pitkälti kaikki rahaliikenne kulkee tietokoneiden välityksellä. Tämä nopeuttaa taksiyrittäjien rahansaantia. Asiakas maksaa omavastuuosuutensa suoraan siinä taksissa. Hänen ei tarvitse lähteä perimään omia rahojansa Kelan toimistosta, kertoo Kirjonen.

Hoitoaikoja voitaisiin suunnitella joustaviksi kulkemisen kannalta jo hoitopaikoissa

Toimitusjohtaja Merja Kirjonen myöntää, että lisää infoa Kelan takseista tarvitaan. Varsinkin uusia potilaita pitäisi opastaa. Todella sairaan on mahdollisuus saada yksinmatkustusoikeus. Potilaan ei tarvitse maksaa taksissa kuin omavastuuosuutensa. Nämä ovat yksityiskohtia, joista tiedotetaan liian vähän.

– Hänen tiedonsaantinsa on varmaan hoitolaitoksen ja meidän keskuksen varassa. Toivottavasti myös meidän taksinkuljettajat ja autoilijat ovat aktiivisia, toivoo Kirjonen.

Taxidata on kannustanut Tyksin hoitohenkilökuntaa suunnittelemaan hoitoja niin, että niihin saapuminen olisi joustavaa samalta paikkakunnalta.

– Tällaisia hoitoja ovat esimerkiksi dialyysihoidot. Niissä käydään monta kertaa viikossa säännöllisesti, pohtii Kirjonen.

Yksi haaste on se, miten taksit riittävät pienissä kunnissa, joissa takseja tarvitaan myös esimerkiksi koulukyyteihin.

Lue seuraavaksi