Saako kännykkää käyttää liikennevaloissa, jos moottori on sammuksissa?

Saksassa oikeus päätti, että puhelimen käytöstä liikennevaloissa ei saa sakkoa, jos moottori ei käy. Suomessakaan kännykkää ei ajon aikana saa pitää kädessä. Mutta onko auto ajossa, jos moottori ei ole käynnissä?   

Kotimaa
 Autoilija käyttää ajon aikana matkapuhelintaan.
Sami Halinen / Lehtikuva

Esimerkki Saksasta viime lokakuulta kuulostaa saivartelulta, mutta kertoo, kuinka tekniikan nopea kehitys löytää laista porsaanreikiä. Kyseisessä tapauksessa autoilija otti nopean puhelun liikennevaloissa ja sai sakot.

Autoilija voitti korkeammassa oikeusasteessa vetoamalla, että pysäytysautomatiikalla varustetun auton moottori ei ollut puhelun aikana käynnissä. Saksan lain mukaan sammutetulla moottorilla ei voinut ajaa.

Suomen tieliikennelaki ei ole kopio Saksan laista, joten vastaavassa tilanteessa suomalainen oikeus voisi toimia toisin. Kukaan ei ole kuitenkaan vielä kokeillut.

Suomen tieliikennelain pykälä viestintälaitteiden käytöstä ajon aikana on vuodelta 2001. Silloin kännykkä oli laite, jolla lähinnä puhuttiin tai tekstiviestiteltiin.

Kunhan ei pidä puhelinta kädessä        

Suomessa laki sanoo, että "moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää matkapuhelinta siten, että pitää sitä kädessään". Poliisi nieleekin tunnetusti varsin huonosti autoilijoiden selitykset. Tammikuussa kuljettaja väitti poliisin tehovalvonnassa ainoastaan raapineensa kännykällä päätään. Sakot tulivat silti.

Monissa autoissa puhelinta voi kuitenkin käyttää suoraan myös ohjauspyörän painikkeista. Silloin puhelimen tiedostojen selaaminen tai puhuminen vaikkapa liikennevaloissa ei kuitenkaan ole puhelimen vaan hallintalaitteiden käyttämistä. Suomen tieliikennelaissa pidetään edelleen kiinni siitä, että itse puhelimesta ei saa pitää kiinni.

Jos lakia pilkuntarkasti tulkitaan, niin Suomessa ei saisi liikennevaloissa kosketella edes autostereoita, mikäli se voi jollakin tavalla häiritä kuljettajan keskittymistä liikenteeseen. Lain mukaan nimittäin "kuljettajan tulee olla valmiina lähtemään liikkeelle millä hetkellä hyvänsä".

Ajon aikana tarkoittaa myös pysäytettynä – paitsi, jos liikenne on pysähtynyt

Liikenneneuvos Kimmo Kiiski Liikenne- ja viestintäministeriöstä on valmistelemassa uutta tieliikennelakia Suomeen. Saksan esimerkkitapaus on kimurantti.

– Esimerkiksi tämä autojen start-stop-toiminto on uusi ulottuvuus, joka otetaan tieliikennelakia parhaillaan uudistettaessa huomioon. Ei tällainen asia ole tähän asti tullut pieneen mieleenkään.

Suomessa nykyisen tieliikennelain ilmaisu "ajon aikana" käsittää myös liikennevaloissa tai muun liikenne-esteen vuoksi seisomisen. Sen sijaan, jos liikenne on kokonaan pysähtynyt, kännykkää saa pitää aivan vapaasti käsissään myös kuskin penkillä istuen.