Tähtilippusohva ja naistuoli ovat EMMAn pop-taidenäyttelyn helmiä

Espoon modernin taiteen museossa EMMAssa avautuu näyttely, joka esittelee pop-taiteen ja designin yhteistä historiaa.

kulttuuri
Tähtilippusohva
Leonardo-sohva, Studio65EMMA

EMMAn tämän vuoden päänäyttely on täynnä designklassikoita 50 - 70 -luvuilta. Yksi näyttelyn tähdistä on harvoin näytillä oleva Leonardo-sohva. Italialaisen studio 65:n suunnittelema tähtilippukuvioinen sohva kuvastaa hyvin sitä, mistä pop-taiteessa on kyse.

- Pop-taide syntyi 50-luvuilla sotien jälkeen, jolloin talous lähti nousuun, ihmisillä oli enemmän rahaa ja tulevaisuus näytti iloiselta. Myös taiteessa ja muotoilussa uskallettiin olla värikkäitä, rohkeita ja jopa ironisia, kertoo Marc Zehntner saksalaisesta Vitra Design Museumista, jonka kokoelmiin näyttely pohjautuu.

naisen muotoinen tuoli
Allen Jones, tuoli, 1969EMMA

Pop-taide kuvastaa kulutustottumusten muutosta

Pop-taide sai alkunsa Yhdysvalloissa ja Englannissa ja se kuvastaa suurta murrosta ihmisten kulutustottumuksissa. Monet näyttelyn design-esineistöstä ovat arkipäiväisiä kulutushyödykkeitä, jotka ovat hulluttelevia ja värikkäitä. Taiteilijoiden ja muotoilijoiden mielenkiinto suuntautui juuri arkisiin ilmiöihin ja esineisiin. Myös taiteen ja muotoilun raja-aidat madaltuivat. Kuvataiteilijat hakivat innoitusta muotoilun puolelta ja muotoilijat ottivat vaikutteita taiteesta.

Maon muotokuva
Andy Warhol, Mao, 1972EMMA / Mikko Lehtimäki

- Jos ajatellaan esimerkiksi Andy Warholia, hänhän oli alun perin graafinen muotoilija ei taiteilija. Sekä taiteilijat että muotoilijat ottivat vaikutteita toisiltaan, kertoo Marc Zehntner

Arjesta tuli kiinnostavaa

Pop-taide kuvastaa etenkin suurkaupunkielämää, mediaa ja populaarikulttuurin ilmiöitä. Korkean ja matalan raja-aidat kaatuivat ja etenkin arkisista asioista tuli kiinnostavia. Näyttelyssä on esillä myös suomalaisia pop-taiteen helmiä, kuten Harro Koskisen televisiota katseleva Sikaperhe ja Eero Aarnion Pastilli-tuoli. Suomalaiset muotoilijat olivat laaja-alaisia ja ennakkoluulottomia. Etenkin muovi otettiin rohkeasti käyttöön, sillä muovi oli uuden uljaan maailman symboli.

pastillin muotoinen tuoli
Eero Aarnio, Pastilli-tuoli, 1967EMMA

EMMAssa nähtävän näyttelyn on tuottanut saksalainen Vitra Design Museum ja se on ennen Espoota ehtinyt kiertää muun muassa Tanskassa ja Ruotsissa. Näyttely on avoinna 10.5. asti.