1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Heikot ihmissuhdetaidot jarruttavat suomalaisten yritysten kansainvälistymistä

Kansainvälistymiseen pyrkivillä suomalaisyrityksillä on eniten vaikeuksia markkinan ymmärtämisessä ja asiakkaiden löytämisessä. Useimmat yritykset joutuvat etsimään pitkään oikeita toimintatapoja ja hiomaan esimerkiksi työntekijöiden ihmissuhde- ja esiintymistaitoja.

Kuva: Yle

Eri kokoiset ICT-yritykset hakevat kasvumahdollisuuksia kansainvälisiltä markkinoilta. Eniten haasteita on markkinan ymmärtämisessä, asiakkaiden löytämisessä sekä siinä, millaisia resursseja on yrityksen toiminnan kehittämiseksi.

Yritykset pohtivat usein, onko heillä oikeanlainen ja sopiva tuote.

– Sen sijaan heidän pitäisi kiinnittää huomiota siihen, miten löydetään oikeat asiakkaat ja onko heillä oikea tieto siitä, miten kannattaa mennä maailmalle. Ei oikeasti ymmärretä, kuinka paljon resursseja se vaatii, sanoo Oulun yliopiston kansainvälisen liiketoiminnan professori Petri Ahokangas.

Kykyä kohdata ihminen

Jos yritys haluaa Yhdysvaltain markkinoille ja sinne lähetetään yksi työntekijä, yrityksellä on oltava vähintään miljoonan euron liikevaihto. Työntekijällä on oltava avointa mieltä ja avoimuutta kohdata ihmiset.

– Suomalaiset ovat perinteisesti hyviä tekniikassa, mutta ennen kaikkea myynti- ja esiintymistaidot sekä itseluottamus pitäisi saada kuntoon, Ahokangas muistuttaa.

Kansainvälistyminen ei ole kuin junan vessa.

Petri Ahokangas

Suomalaiset ovat siis luotettavia kumppaneita, mutta meiltä puuttuu esiintymiseen ja ihmissuhteiden luomiseen liittyviä taitoja. Ahokangas muistuttaa, että ihan ensin pitää avata ihmisenä suhde toiseen ihmiseen. Suhteen on oltava luottamuksellinen ennen kuin kauppaa voidaan käydä.

– Monet tekevät kauppaa vain henkilökohtaisten tuttaviensa ja ystäviensä kanssa, Ahokangas toteaa.

Takapakkeja ja edistymistä

Useimmat yritykset hakevat pitkään oikeaa ja toimivaa tapaa tehdä kansainvälistä liiketoimintaa. Kukaan ei ole onnistunut kerralla.

On haettava oikea tieto ja kokeiltava rohkeasti. Kotityöt kannattaa tehdä kunnolla. Monilla yrityksillä on vielä kehitettävää perustaidoissa ja -tiedoissa.

– Kansainvälistyminen ei ole kuin junan vessa, vaan välillä on takapakkia ja välillä edistymistä. Kun lähtee maailmalle, oppii aina uusia asioita.