1. yle.fi
  2. Uutiset

Suomalainen ruoka tavoittelee Kiinasta satoja miljoonia – "Puhtaus on valttikortti"

Suomi tavoittelee elintarvikkeiden viennistä Kiinan 200–300 miljoonaa euroa vuodessa. Nyt suomalaisten elintarvikeyritysten vienti Kiinaan on noin 60 miljoonaa euroa vuodessa. Erityisesti suomalaisen sianlihan uskotaan käyvän kaupaksi Kiinassa.

Kotimaan uutiset
Sikoja sikalassa.
Yle

Suomi suunnittelee viisinkertaistavansa Kiinaan suuntautuvan elintarvikeviennin seuraavan parin vuoden aikana. Nyt suomalaisten elintarvikeyritysten vienti Kiinaan on noin 60 miljoonaa euroa vuodessa. Parin vuoden päästä tavoite on 200–300 miljoonan euroa.

– Suomalaisen ruoan puhtaus on Kiinan markkinoilla valtti. Kiinalaisilla on mielikuva Suomesta arktisena, kylmänä maana, jossa kaikki on puhdasta, sanoo Finpron elintarvikesektorin toimialajohtaja Esa Wrang.

Kiinaan viedään Suomesta jo nyt vilja- ja marjatuotteita. Lisäksi Valio on vienyt Kiinaan maidosta valmistettavaa herajauhetta vuosien ajan. Sianlihan viennin Kiinaan pitäisi alkaa muutaman kuukauden kuluttua, kunhan Kiinan viranomaiset ovat sinetöineet suomalaisyritysten tuontiluvat.

– Odotamme hyväksyntää innokkaasti. Siitä päivästä, kun olemme Kiinassa hyväksyttyjen toimittajien listoilla, olemme viikossa valmiita laittamaan lastin merelle, sanoo HK Scanin viennistä vastaava johtaja Petri Haaparanta.

Luksustuotteita varakkaille kiinalaisille

Kiinan markkina on valtava, joten siellä pitää valita, mitä ja minne myy, Wrang sanoo.

– Kiinassa on hyvin porrastetut markkinat. Kalliit länsimaiset tuotteet on suunnattu rikkaille. He ovat valmiita maksamaan elintarvikkeista. Ruoka on Kiinassa myös statuskysymys.

Maa- ja metsätaloustuottajien keskusliiton (MTK) puheenjohtaja Juha Marttila sanoo, että Kiinassa markkinointi kannattaa miettiä tarkkaan.

– Kiinan markkinoille kannattaa mennä ruokaturvallisuus edellä. Kiinalaiset kuluttajat arvostavat turvallista ruokaa. Kiinan markkinoilla esimerkiksi eläinten hyvinvointia ei kannata pitää samalla tavalla esillä, sillä siellä ruoan turvallisuus on ykkösjuttu.

Kiinassa oltava läsnä

Kiina on kaukana ja sen markkinoilla toimiminen vaatii läsnäoloa, mikä voi aiheuttaa yrityksille hankaluuksia.

– Fyysinen etäisyys yhdistettynä aasialaiseen liiketoimintakulttuuriin voi tuntua hankalalta. Kiinassa yritysjohdon on oltava läsnä, sähköpostit eivät riitä. Lisäksi kieltä on osattava, sillä englannilla ei välttämättä kaikkialla pärjää, sanoo Wrang.

HK Scanin Haaparannan mukaan Kiinan markkinoiden uhat ja mahdollisuudet ovat saman asian kaksi eri puolta.

– Kiinan markkinat ovat nopealiikkeiset. Markkinoiden kasvuvauhti ja tuontibrändien arvostus ovat ne, mitkä Kiinan markkinoilla kiinnostavat.

Kiina paikkaa Venäjän jättämää aukkoa – tai sitten ei

Kiinasta on toivottu elintarvikeviennille uutta suuntaa nyt, kun vienti Venäjälle on pysähdyksissä. Kokonaan Venäjän vientiä Kiina tuskin pystyy korvaamaan.

– Kiina pystyy korvaamaan Venäjän vientiä monissa tuotekategorioissa. Kiinalainen ruokakulttuuri ei kuitenkaan ole aivan sama kuin Venäjällä, joten maihin vietävät tuotteet eivät mene täysin päällekkäin, sanoo HK Scanin vientijohtaja Haaparanta.

Valiolla Kiinan ja Venäjän markkinoiden erilaisuus näkyy selvästi. Kun Venäjälle vietiin juustoja ja muita tuore- ja kuluttajatuotteita, viedään Kiinaan ensisijaisesti herajauhetta.

MTK:n Juha Marttilan mielestä Venäjää ei tulisi vielä kokonaan unohtaa.

– Kun mennään vuosia eteenpäin, on Venäjän markkina taas tärkeä Suomelle, hän sanoo.

Lue seuraavaksi