Vuoden uskonnonopettaja: Oppilaat ovat keskustelevampia ja kunnollisempia kuin ennen

Yhteiskunnan muutos on mullistanut koulujen uskonnonopetuksen, arvioi vuoden uskonnonopettajaksi valittu tamperelainen Jarno Parviola. Virsien ja rukoilun sijaan nyt tarjotaan tiedollista oppia uskonnoista, kulttuureista ja niiden vaikutuksesta.

Kotimaa
Opettaja luokan edessä
Anne Heino / Yle

Tampereen Linnainmaan koulussa on alkamassa 9-luokkalaisten uskonnon tunti. Luokassa nököttää parisenkymmentä teiniä, joille vuoden uskonnonopettajaksi valittu lehtori Jarno Parviola aikoo puhua etiikasta niin, että se kuulostaa hyödylliseltä ja hauskalta.

Etelä-Hervannan ja Linnainmaan kouluissa opettavalla Parviolalla on kokemusta yläasteikäisten uskonnon opetuksesta 26 vuoden ajalta. Kun alkuaikoina liitutaululla oli uskonnon lehtori, nyt luokkaan astuu "Jarski". Ja opetuskin on muuttunut totaalisesti.

– Opetus on muuttunut hirvittävästi! Tässä on käyty läpi kaksi opetussuunnitelmauudistusta ja nyt valmistaudutaan parhaillaan uuteen. Opetusmateriaali on monipuolistunut ja nykyisin on käytössä paljon sähköisiä materiaaleja, Parviola kertoo.

Uskonnon opetus ei ole uskonnon harjoittamista. Uskontotunnilla ei esimerkiksi lauleta virsiä tai rukoilla.

Jarno Parviola

– Myös oppilaiden asenteet ovat muuttuneet. He ovat vapautuneempia keskustelemaan ja paljon välittömämpiä. Ja jotenkin tuntuu, että oppilaat ovat myös kunnollisempiakuin parikymmentä vuotta sitten.

Jarno Parviolan mielestä yhteiskunnan muutokset heijastuvat selvästi luokissa ja vaikuttavat opettajan työhön.

– Opettaja ei ole pelkästään tiedon jakaja. Hän saattaa joutua yhtäkkiä tilanteisiin, joihin ei ole saanut koulutuksellisia valmiuksia. Silloin täytyy toimia ihmisenä ja niillä taidoilla, joita on. Välillä täytyy olla terveydenhoitaja, psykologi ja poliisikin.

"Uskonnonopetus ei tunnustuksellista"

Uskonnonopetuksen tunnustuksellisuudesta on kiistelty vuosikymmeniä. Parviolan mielestä uskonto on ennen kaikkea yleissivistävä oppiaine, joka auttaa ymmärtämään yhteiskuntaa ja kulttuureja. Tunnustuksellisuudesta on luovuttu opetuksessa jo vuosikymmeniä sitten.

– Uskonnon opetus ei ole uskonnon harjoittamista. Uskontotunnilla ei esimerkiksi lauleta virsiä tai rukoilla. Julkisuudessa, kun kuulee lausuntoja omasta työstään, ei sitä tunnista omaksi työkseen.

Parviola toivoo, että vanhemmat tutustuisivat nykyopetukseen ja unohtaisivat omat koulukokemuksensa.

– Silloin harmoni varmaan sai kyytiä uskontotunnilla. Veikkaan, että mitä enemmän viestiä oppilaat vievät koteihin, sitä enemmän muodostuu käsitys modernista uskonnon opetuksesta.

Esillä kaikki uskonnot

Uskonnonopetuksen tavoitteena on auttaa nuoria ymmärtämään uskonnon merkitystä yksilöille ja näkemään uskonnon vaikutuksia.

Opetuksessa käytettävä kuva koululuokan valkokankaalla
Uskontotunnilla käsitellään mm. etiikkaa.Anne Heino / Yle

– Meillä on kaikki uskonnot ja kristillisen uskon suuntaukset esillä ilman, että otetaan kantaa esimerkiksi mihinkään totuus-käsityksiin, Parviola sanoo.

– Ei tarvitse kuin uutislähetyksiä seurata! Tänään juuri avasin seitsemäsluokkalaisille antisemitismiä, joka on nyt hyvin ajankohtainen käsite. Tietoa erilaisista kulttuureista ja uskonnoista tarvitaan, että pystyy suunnistamaan nykypäivän maailmassa.

Työtä sydämellä ja koko persoonalla

Suomen uskonnonopettajain liiton antama Vuoden uskonnonopettaja 2015 -tunnustus on Jarno Parviolalle tärkeä.

– Opettajan työ on niin kokonaisvaltaista ettei sitä voi ulkopuolisesti tehdä, hän sanoo.

Tietoa erilaisista kulttuureista ja uskonnoista tarvitaan, että pystyy suunnistamaan nykypäivän maailmassa.

Jarno Parviola

– Varsinkin aineessa, jossa pitää uskaltaa antautua keskusteluun hyvinkin välittömästi oppilaiden kanssa, sitä tekee koko sielullaan. Tunnustuksen saaminen on hieno asia.

Oppilaillakin on näkemyksensä opettajan palkinnosta.

– He kysyivät, että jos olet Suomen paras uskonnonopettaja, miksi me saamme niin huonoja numeroita. Sanoin, etten tässä asiassa ole yksin syyllinen, numeroihin vaikuttaa jokin muukin, Parviala kertoo.

– Ja jos olisin yhtään huonompi, niin kuinka huonoja numerot olisivatkaan!