Näkökulma: ”Sote-ratkaisu” kariutui taas – onnistumisen mahdollisuuksia ei juuri ole

Perustuslakivaliokunta kertoi tuomionsa sote-järjestämislain perustuslainmukaisuudesta tänään. Ongelmia on sekä rahoituksessa että kunnallisen itsehallinnon ja kansanvaltaisuuden toteutumisessa. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan tehtäväksi jää nyt kirjoittaa lakiesitys sellaiseen muotoon, että se olisi perustuslain mukainen. Seuraavat tunnit ja päivät näyttävät, tullaanko tässä onnistumaan. Kiire on hirveä ja onnistumisen mahdollisuudet ovat äärimmäisen pienet, lähes olemattomat.

Kotimaa
Tiina Merikanto Näkökulma-kuva piirros
Stina Tuominen / Yle Uutisgrafiikka

Sote-”ratkaisu” syntyi nyt kuudennen kerran, kun laskun aloittaa vuodesta 2014. Mitä nyt saatiin?

Perustuslakivaliokunnan tuomio

Perustuslakivaliokunta sanoo, "ettei hallituksen esitys toteuta riittävällä tavalla perustuslain säännöksissä edellytettyä kansanvaltaisuutta".

Valiokunta sanoo myös, että "joihinkin kuntiin kohdistuvat kunnallisveron korotuspaineet ovat valiokunnan mielestä jo niin merkittäviä, että tämä muodostuu kunnallisen verotusoikeuden, rahoitusperiaatteen sekä kuntien asukkaiden yhdenvertaisuuden kannalta perustuslain vastaiseksi."

Perustuslailliset ongelmat ratkeaisivat, jos joko sote-alueet tai tuottamisvastuualueet saisivat verotusoikeuden ja niiden päätöksentekijät valittaisiin vaaleilla. Nämä mallit eivät kuitenkaan tässä aikataulussa ole mitenkään mahdollisia.

Käytännössä perustuslakivaliokunnan lausunto tarkoittaa sitä, että seuraavien päivien aikana sosiaali- ja terveysministeriön virkamiehet yhdessä sosiaali- ja terveysvaliokunnan kanssa ehkä yrittävät kirjoittaa lakipykäliä uudestaan jälleen kerran.

Syntyisikö ”maakuntamalli”?

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Juha Rehula (kesk.) sanoi perustuslakivaliokunnan lausunnon julkaisemisen jälkeen, että soten käsittelyä aiotaan jatkaa.

Jos valiokunta lähtee etsimään ratkaisuja, niin niitä etsitään siitä, että viidestä sote-alueesta luovutaan ja siirrytään käytännössä enintään 19 maakunnan malliin. Näillä tuottamisvastuualueilla voisi olla sekä järjestämis- että tuottamisvastuu. Alueet vastaisivat palveluiden saatavuudesta ja laadusta, mutta ne myös tuottaisivat niitä alueensa asukkaille.

Monen poliitikon keväisestä vaatimuksesta eli järjestäminen ja tuottamisen erottamisesta siis luovuttaisiin, kaiken kiistelyn ja inttämisen jälkeen. Tällä päätöksellä suututettaisiin yksityisiä palveluntuottajia myös entisestään.

Sekä Kainuun hallintokokeilussa että suunnitellussa metropolihallinnossa oli vaaleilla valittu valtuusto. Valiokunta joutuu nyt pohtimaan, esittääkö se tuottamisvastuualueelle vaaleilla valittua valtuustoa, vai voisiko tuottamisvastuualueen hallinnon rakentaa kuntayhtymän pohjalta, jolloin kunnat määräisivät edustajistaan kuntayhtymässä.

Seuraavina tunteina ja päivinä sote-draama on sille ominaiseen tapaan tragediaa, komediaa tai farssia riippuen siitä kuka ja ketkä ovat pääroolissa.

Rahoitus?

Rahoitusta valiokunta voisi yrittää korjata niin, että kunnalle koituvan maksuosuuden tasauskattoa pienennetään 400 eurosta ja samalla pidennetään aikaa, jolloin kuntien välisiä eroja tasataan.

Sote taitaa olla maatuska

Wikipedian mukaan maatuska on muodoltaan pyörähdyskappale. Sitä voi sorvata, mutta sen koristeluun tarvitaan yleensä käsityötä. Sisäkkäin olevia nukkeja on yleensä pariton määrä, mikä symboloi venäläisessä perinteessä jatkuvaa elämää. Parillinen taas symboloi elämän päättymistä.

Sote taitaa olla aito maatuska. Sitä on sorvattu vuosikausia eri työryhmissä, eikä käsityötä ole edes aloitettu. Sen elämä on myös jatkuvaa, vuodesta toiseen.

Tulevat tunnit tai päivät näyttävät käykö sotelle kuin maatuskalle: kun sitä tarpeeksi kuorii käteen jää vain tyhjä.

Perustuslakivaliokunta sanoo, että se "edellyttää merkittäviä muutoksia sekä ehdotettuun hallintomalliin että rahoitusmalliin, jotta uudistus voitaisiin käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. Valiokunta pitää muutosten laajuuden vuoksi perustelluimpana, että asian valmistelu jätetään valtioneuvoston ja mahdollsiesti myös laajapohjaisen parlamentaarisen elimen tehtäväksi."

Lähes varmaa siis on, että tämän eduskunnan aika kerta kaikkiaan loppuu kesken. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan on tehtävä perustuslakivaliokunnan edellyttämät muutokset, muutokset arvioidaan perustuslakivaliokunnassa ja lopulta sosiaali- ja terveysvaliokunnan pitäisi tehdä mietintönsä. Täytyy tapahtua ihme, jotta se onnistuisi.

Sote-draama jatkunee, ei ehkä kannattaisi

Seuraavina tunteina ja päivinä sote-draama on sille ominaiseen tapaan tragediaa, komediaa tai farssia riippuen siitä kuka ja ketkä kulloinkin ovat pääroolissa. Mielestäni pitää kysyä kannattaako tätä näytelmää ylipäänsä enää näytellä.

Tulevaisuus näyttää mihin nyt esillä olevaa mallia kehitellään. Tulevan hallituksen kokoonpano ratkaisee.