Traktorin renkaita ja moukareita – Uusi jumppahitti hakee vaikutteensa arkielämästä

Jumppaharjoitteluun hurahtaneelle on nykyään valinnanvaraa. Tarjolla on bodypumpia, crossfitiä, bodycombatia ja uusimpana funkkisjumppaa. Uusin tulokas hakee vaikutteensa arjen askareista, joita mallinnetaan monilla mielenkiintoisilla tavoilla.

urheilu
Personal trainer Jori Haapalainen näyttää, miten slamball heitetään oikeaoppisesti lattiaan.
Personal trainer Jori Haapalainen näyttää, miten slamball heitetään oikeaoppisesti lattiaan.Harri Nousiainen / Yle Oulu

Funkkisjumppa pelkkänä sanana ei välttämättä kerro monellekaan juuri mitään, mutta kun lajia kuvaa toiminnallisena harjoitteluna, niin ollaan jo lähempänä asian ydintä. Lajin toiminnallisuutta kuvaa oululainen personal trainer Jori Haapalainen.

– Tällaisessa toiminnallisessa harjoittelussa tai funkkisjumpassa kyse on siitä, että useampi nivel tekee yhtä aikaa töitä. Laji eroaa esimerkiksi perinteisestä kuntosaliharjoittelusta siinä, että tässä ei eristetä liikettä vaikkapa perinteisen hauiskäännön tapaan, jossa vain olkanivel tekee töitä. Tässä useat nivelet ja sitä kautta koko kroppa tekee töitä. Tällä tavoin energiaa kuluu enemmän, ja treenistä saadaan tehokkaampi.

Funkkisjumppa kunnioittaa vanhoja arjen perinteitä. Vaikutteita on otettu monista, usein itsestäänselvyyksinä pidetyistä toimista.

– Hyvä esimerkki on slamballin heittäminen lattiaan. Slamball on viidestä kahdeksaan kilon painoinen pomppaamaton pallo, jota paiskataan lattiaan. Siihen vaikutteet on otettu suoraan arkipäiväisestä halkojen hakkaamisesta. Liikkeet ovat samat, mutta slamballin heitäminen on turvallisempaa kuin kirveen kanssa heiluminen, naurahtaa personal trainer Jori Haapalainen.

Naiset ovat kestävämpiä funkkisjumppaajia kuin miehet

Funkkisjumppa aktivoi koko kehon toimintaan ja harjoituksen intensiteetti haastaa tekijänsä. Johtuneeko lajin rankkuudesta, mutta funkkisjumpan harrastajissa on ainakin tällä hetkellä enemmän naisia kuin miehiä.

– Toki miehiäkin on jonkin verran mukana, mutta naiset pitävät tällä tavoin itsensä rääkkäämisestä miehiä enemmän. Olisivatko miehet sitten hieman mukavuudenhaluisempia ja tykkäävät olla enemmän perineisellä salilla, nostaa rautaa ja pitää enemmän taukoja, Jori Haapalainen tuumii.

Funkkijumpassa kiinnostavaa on liikkeiden ja välineiden monipuolisuus. Harjoitussession rytmiä voidaan vaihdella, ja uusia välineitä tulee koko ajan lisää.

Meillekin on tilattu jo pari traktorin rengasta ja moukareita.

Jori Haapalainen

– Harjoitus voidaan jakaa monella eri tavalla. Itse suosin tapaa, jossa jokaista liikettä tehdään minuutin ajan, jonka jälkeen siirrytään suoraan ilman taukoa seuraavaan liikkeeseen. Kun toistakymmentä harjoitetta on tehty putkeen keskeytyksettä, pidetään juoma- ja hengähdystauko. Ja uusia tapoja treenata tulee koko ajan lisää. Mitä enemmän käyttää mielikuvitusta, sen parempi. Meillekin liikuntakeskus Hukkaan on tilattu jo pari traktorin rengasta ja moukareita, Jori Haapalainen kertoo.

Vuosikymmeniä sitten arjen askareet pitivät kunnossa

Tämän päivän ihmisten työt ovat suurelta osin sen kaltaisia, että fyysinen rasitus on liki olematonta. Ja jos jotain liikettä onkin, niin se on usein yksipuolista ja kehoa väärin kuormittavaa. Toisin oli vielä muutamia vuosikymmeniä sitten.

– Ennen ihmisten arjen askareet ja työt pitivät huolen siitä, että fyysinen kunto pysyi hyvänä ilman erillistä fyysistä harjoittelua. Tässä mennään vähän takaisin niihin vanhoihin aikoihin, Haapalainen pohtii.

Funkkisjumpan liikkeiden ja harjoitteiden arkipäiväisyys tarkoittaa sitä, että harjoitella voi myös kotioloissa. Arkipäiväiset kodin askareet voi tarvittaessa muuttaa tehokkaaksi harjoitteluksi.

– Harjoitella voi todellakin myös kotona. Hakkaa vaikkapa ensin kymmenen halkoa polttopuiksi, juoksee talon ympäri viisi kertaa, kiipeää katolle ja tulee alas, ja toistaa tämän vaikkapa viisi kertaa. Ja lisää siihen vielä vaikkapa mattojen piiskauksen, niin siinähän on jo yksi harjoituskerta, nauraa Jori Haapalainen.