Nettideittailu on yhä monelle noloa – "Epätoivoisen leima on aika tiukassa, vaikka tulee toisenlaisiakin tarinoita"

Tutkija näkee nettideittailun muuttuneen valtavasti ilmiön alkuajoista. Ennen liikkeellä voitiin olla omalla nimellä, mutta nykyään anonyymeinä ja rekisteröitymisen suojaamina. Asenne ei kuitenkaan ole muuttunut aivan samaa tahtia, vaan moni nolostelee yhä kumppanin etsimistä netistä.

Nettideittailu
Nainen selaa nettideittailusivustoa.
Veli-Pekka Hämäläinen / Yle

Tutkija Anne Holappa tekee väitöskirjaa nettideittailusta. Tutkittava maailma on hänen mukaansa muuttunut paljon alkuajoista, jolloin seuranhakijat olivat liikkeellä jopa avoimesti omalla nimellä ja työsähköpostiosoitteella.

– Se oli aika naiivia ja sinisilmäistä aikaa. Nyt ollaan todella anonyymejä ja usein pitää olla rekisteröitynyt päästäkseen katsomaan ilmoituksen.

Holappa pitää kuvaavana sitä, että nettideittailusta kertoviin juttuihin liitetään mediassa yhä usein varoitusosio, jossa kehotetaan muun muassa olemaan aluksi anonyymi ja tekemään ensimmäiset treffit julkiselle paikalle. Säännöt ovat tulleet ikään kuin osaksi toimintaa. Toisaalta myös ikävät esimerkit nettitreffeistä leviävät julkisuudessa tapauksista helpoimmin.

Vaikka nettideittailu on ilmiönä saanut ikää, eivät siihen liittyvät asenteet ole täysin hälventyneet. Osa nolostelee yhä tätä tapaa tavata ihmisiä, sanoo tutkija:

– Kyllä epätoivoisen leima on aika tiukassa, vaikka koko ajan tulee myös toisenlaisia tarinoita, jotka lieventävät nolouden ideaa.

Tämä liittyy Holapan mukaan siihenkin, että ihmisillä on nykyään aivan erilainen verkkoidentiteetti kuin aiemmin. Verkossa näkyminen on tärkeä osa ihmisen kuvaa. Jos vaikkapa näkyy verkossa paljon työnsä kautta, ei ehkä halua tulla liitetyksi nettideittailuun, joka mielletään yksityiselämän asiaksi.

Valtaosa kaunistelee vähäsen

Holappa on käynyt väitöstään varten läpi suuren määrän ilmoituksia. Niiden skaala ulottuu todella kaunistelluista hyvin inhorealistisiin tapauksiin, joissa kaikki huonot kokemukset ja epäkohdat tuodaan esiin.

Valtaosa yrittäjistä on kuitenkin puolivälissä eli kevyitä kaunistelijoita. Heitä on sekä miehissä että naisissa.

– Se on aika pientä: olen urheilullinen – vaikka ei olisikaan. Lähinnä sellaisia, mitä oikeastaan haluaisi olla. Ihannoitu kuva, se todellisuus, jossa ei ihan vielä olla.

Jos vartalo ei ole ihan ideaali, se kerrotaan mukavammalla tavalla: rehevä, iloinen pullukka ottaa stereotyyppisen lähestymistavan. Toisaalta joukossa on myös niitä, jotka tuovat rehellisesti asian esiin heti, jotta väärää kuvaa ei pääsisi syntymään.

Huijariksi deittikokelasta voi epäillä perinteisen ohjeen mukaan: kun vaikuttaa siltä, että tapaus on liian hyvä ollakseen totta. Tai jos puheissa alkaa tulla esiin ristiriitaisuuksia. Ja rahanpyytäminen on sekin huono merkki.