Koodaus puskee peruskoulun opetussuunnitelmaan – ministeriö turvautui yritysten apuun

Opetusministeriö on joutunut turvautumaan yritysten apuun valmistautuessaan ohjelmoinnin opetukseen peruskoululuissa. Ohjelmoinnin opetuksen on tarkoitus alkaa perusopetuksessa vuoden 2016 alussa. Ministeriö haluaa yrityksiltä vinkkejä ohjelmoinnin opetukseen, koska opettajien valmiudet opettaa ohjelmointia ovat tällä hetkellä vaihtelevat.

tiede
Tietoliikenneyhtiö Elisan järjestämä digikoulu alakouluikäisille.
Tietoliikenneyhtiö Elisan järjestämä digikoulu alakouluikäisille, jossa saa vinkkejä esimerkiksi peliohjelmoinnin saloihin.Yle

Keskellä hiihtolomaa Helsingin Kalliossa käy vain vaimea tablettien hurina. Ulkoilusta ei ole tietoakaan. Käynnissä on tietoliikenneyhtiö Elisan järjestämä digikoulu, jossa alakouluikäiset saavat vinkkejä esimerkiksi peliohjelmoinnin saloihin.

– Tässä on tekeillä semmoinen kauhuanimaatio, jossa kolme lasta menee jonneki paikkaan ja niitä säikytellään, kuvailevat päivän tekemisiään digikouluun osallistuneet Cecilia Syren ja Saga Siekkinen.

Useat it-yritykset ja alan yhdistykset järjestävät tänä vuonna kymmeniä digikouluja eri puolilla Suomea. Pelkästään Elisa järjestää tänä vuonna opetusta yhteensä kymmenellä paikkakunnalla. Opetus on suunnattu pääosin 10-12-vuotiaille lapsille.

Opetusministeriö seuraa digikouluja tarkkaan sivusilmällä. Syy on selvä: ohjelmointi tulee peruskoulun opetusohjelmaan ensi vuoden alussa, mutta opettajien valmiudet opettaa ohjelmointia ovat vielä vaihtelevat. Tämän takia yhteistyö yritysten kanssa on ministeriön mielestä luontevaa ja jopa pakollista.

– Jos me haluamme saada aikaan yhteiskunnassa muutoksia se tarkoittaa sitä, että koko yhteiskunnan voimavarat pitää valjastaa. Meidän pitää käyttää sitä mitä löytyy ja yksityisellä sektorilla on paljon sitä osaamista mitä voimme käyttää hyväkseen myös opettamisen kehittämisessä, muotoilee kehittämispäällikkö Jarkko Moilanen opetus- ja kulttuuriministeriöstä.

Moilasen mukaan digikoulujen kautta opetusministeriö näkee erinomaisesti käytännön, jolla ohjelmoinnin opetusta voisi kouluissakin harjoittaa.

– Nyt etsitään mahdollisia malleja, joita voitaisiin laajemminkin soveltaa, Moilanen valottaa.

"Haluamme jakaa tietoa"

Osallistujille täysin ilmaiset digikoulut ovat oivia markkinointitilaisuuksia yrityksille, mutta yritykset itse puhuisivat mieluummin vain puhtaasta kädenojennuksesta yhteiskunnalle.

– Olemme havainneet, että yhteiskunta on digitalisoitumassa kovaa vauhtia. Me olemme itse ensi linjassa tekemässä sitä ja näemme mihin se vaikuttaa. Ja me halutaan olla jakamassa tätä tietoa lapsille ja nuorille sekä yhteiskunnassa yleisestikin, kertoo Elisa Appelsiinin teknologiajohta Ville Takanen.

Se, kuinka tarkkaan koulut lopulta yritysten vinkkejä kuuntelevat, jää vielä nähtäväksi. Kallion digikoulun opeista on joka tapauksessa hyötyä, tuumaa digikoululainen Aleksi Laine.

– Olen jo pitkään halunnut tehdä pelejä ja nyt täällä opin niitä tekemään. Opettajakin on hyvä.