Tyhjällä vatsalla tehty aamulenkki mainettaan tehottomampi

Moni uskoo, että tyhjällä vatsalla pingottu lenkki polttaa paremmin rasvaa kuin aamiaisen jälkeinen juoksu. Varsinkin television laihdutusohjelmissa patistetaan painonpudottajia liikkumaan heti aamusta.

Kotimaa
Lenkkari.
Minna Matintupa juoksi helmikuisena aamuna liikunnan ammattilaisen kanssa ja sai kuulla, onko aamulenkki täysin tyhjällä vatsalla rääkin väärti.

Niin sanottu paastoaerobinen liikunta jakaa laihduttajien ja kuntoliikkujien kannat. Moni kammoaa erityisesti juoksua varhain aamulla ja täysin ilman aamiaista. Mielikuvat tyhjällä vatsalla juostun lenkin tehosta elävät kuitenkin sitkeässä.

Jyväskyläläinen personal trainer Nana Rautiainen kertoo käyvänsä itsekin joka aamu koirien kanssa lenkillä, mutta aamupalatta hän ei ole enää vuosiin lenkkeillyt. Rautiainen ei suosittele aamuista juoksua täysin tyhjällä vatsalla muillekaan. Tutkimustietoakin aiheesta on.

Siitäkin on hyötyä, että otat hedelmän, juot lasin maitoa tai mehua.

Nana Rautiainen

- Toki, kun yöpaaston jälkeen lähdetään lenkille, niin kulutamme enemmän rasvavarastoja, mutta kokonaisenergiankulutus heikkenee yli kahdeksikymmeneksi tunniksi tyhjällä vatsalla tehdyn aamuaerobisen jälkeen, kertoo Rautiainen.

Lenkin aikaansaama rasvan jälkipotto ei ole Rautiaisen mukaan tyhjällä vatsalla tehdyn lenkin väärti.

- Se on plusmiinusnolla tai saattaa mennä jopa miinukselle.

Pienikin aamupala riittää

Erityistä ruokatankkausta ennen aamulenkkiä ei kannata tehdä eli nautitun aamupalan ei tarvitse olla iso.

- Ei mitään mahdotonta aamiaiskattausta tarvitse syödä. Siitäkin on hyötyä, että otat hedelmän, juot lasin maitoa tai mehua, mutta ihan tyhjällä vatsalla ei meidän normaaliliikkujien, kuntoilijoiden eikä edes tehopainonpudottajien kannata aamulla liikkeelle lähteä.

Rautiainen toteaa, että bodarit ja fitness-kilpailijat ovat asia erikseen.

Moni laihduttaja ja kuntoilija pähkäilee myös sitä, kannattaako liikkua vähän ja tehokaasti vai tasaisesti ja pitempiä aikoja kerrallaan.

Rautiainen kuvailee, että sykettä nostavissa kovatehoisissa treeneissä kulutuskin on suurempaa ja myös treeninjälkeinen kulutus on tällöin tehokkaampaa. Aloittelijoille tai pitkän tauon jälkeen liikkumaan lähteville ammattilainen suosittelee malttia matkaan.

- Lyhyissä tehotreeneissä täytyy ottaa oma kunto ja taso huomioon. Taloakin rakennettaessa pohjatyö on tärkein eli maltillisesti kannattaa lähteä liikkeelle. Kun kunto kohenee, niin sitten tehoja irti lisää, neuvoo Rautiainen.

Nana Rautiaista haastatteli Yle Keski-Suomelle Minna Matintupa.