Koe uusi yle.fi

Nuori, tekstaa pää pystyssä – Kännykkäniska kostautuu aikuisena

Jo alle 18-vuotiailla on niska- ja selkävaivoja älypuhelinten käytön vuoksi. Kännykkää olisi parasta pitää suun korkeudella.

Aamu-tv
Toimittaja ja Hilkka Virtapohja jumppaavat
Selkäliiton fysioterapeutti Hilkka Virtapohja kertoi aamu-tv:ssä uudesta kansantaudista "tekstariniskasta" ja antoi jumppaohjeita sen hoitoon.

Selkäliiton fysioterapeutti Hilkka Olkinuora varoitti Ylen aamu-tv:ssä, että jatkuvasti pää kallellaan tekstaamisella voi olla pysyviä seurauksia.

– Tekstariniskanuorilla muuttuu ihan se rangan asento. Jo puolella 16–18-vuotiaista tytöistä on niskavaivoja. Ne jatkuvat aikuisiällä kroonisina niskakipuina, Olkinuora kertoo.

Jos on oikein lysyssä, niskaan voi kohdistua jopa 27 kilon paine.

– Ihan kuin sulla roikkuisi kahdeksankiloinen lapsi niskasta koko ajan, fysioterapeutti kuvaa.

Ruoansulatuskin häiriintyy?

Kun kroppa yrittää kannatella niskaa, siitä seuraa välilevyjen kuormitusta, nivelsiteiden venymistä, rintalihasten kiristymistä, hermojen joutumista pinteeseen ja lopulta selän asennon huononemista, Hilkka Olkinuora luettelee.

Hengitys voi pinnallistua.

– Koko kehon hapensaanti pienenee, keuhkot painuvat 30 prosenttia kasaan. Se on jo elimistölle iso juttu, hän huomauttaa.

Jos eturangan kiertäjähermo ei toimi kunnolla, se voi aiheuttaa Olkinuoran mukaan jopa diabetestä ja ruoansulatusongelmia.

Näin estät tekstariniskan

  • Pää pystyyn. Nosta kännykkä suun korkeudelle.
  • Pyörittele hartioita. Pidä taukoja ja venyttele.
  • Juo jotain, koska silloin on pakko oikaista niska. Laita vaikka sovellus, joka muistuttaa vedenjuonnista!
  • Jos sormet alkavat oireilla, on vain yksi ohje: älä tekstaa.