Milloin uskaltaa jatkaa urheilua flunssan jälkeen?

Silloin kun nokka vuotaa ja kuume nousee, on parempi pysyä sängyssä. Liikuntaan tottuneelle lepääminen voi tuntua turhauttavalta ja halu päästä takaisin hiihtoladuille tai jäälle saattaa olla polttava. Mutta milloin voi lähteä taas turvallisesti liikkeelle?

urheilu
Hiihtäjä hiihtää aurinkoisessa kevätkelissä ladulla
Antti Makkonen / Yle

Lentsun kourissa ei tarvitse olla täysin liikkumatta, tietää hiihtomaajoukkueen lääkärinäkin toiminut Jari Havela. On kuitenkin eri asia hakea pihalta posti kuin sännätä heti mahdollisuuden tullen hiihtoladulle.

Sairasvuoteelta ei saa kömpiä liian aikaisin liikkumaan, Havela tähdentää.

– Tavallinen virusinfluenssa voi aiheuttaa sydänlihassa ärsytystä, liikkuessa sydän tykyttää ja tuntuu ettei jaksa. Tästä voi tulla rytmihäiriöitä, joista on paljon haittaa, Havela selventää.

Flunssa vaanii kaikenlaisia urheilijoita

He, jotka eivät liiku ollenkaan, ovat herkempiä sairastumaan. Toisaalta myös huippu-urheilijat ovat herkkiä kaatumaan sängyn pohjalle ja myös toipuminen on hidasta.

– Kuumeesta parantuminen ei ole nopeaa huippu-urheilijoilla. Kuume voi laittaa aineenvaihdunnan sekaisin pitkäksi aikaa. Kunnon influenssa voi pilata pari-kolme kuukautta ja se on urheilijoille katastrofi, Havela toteaa.

Parhaiten sairastelulta välttyy, kun liikkuu sopivasti. Tuolloin vastustuskyky ei ole liian herkillä, Havela jatkaa.

Lepoa yhtä paljon kuin sairaspäiviäkin

Aktiiviliikkujat saattavat odottaa malttamattomana pääsyä takaisin liikunnan pariin. Havelan mukaan maltti on valttia, varsinkin jos on useita kuumeisia päiviä.

– Nyrkkisääntö on se, että paranemisen jälkeen pitää olla lepopäiviä yhtä paljon kuin tautipäiviäkin, Havela sanoo.