Musiikkituottajat suruissaan Stockmannin levymyynnin loppumisesta

Kauppalehti kertoi torstaina, että tavaratalo luopuu äänilevyistä ja elokuvista. Viime vuonna musiikin digitaalinen myynti ylitti ensimmäistä kertaa fyysiset äänitteet Suomessa.

kulttuuri
Stockmann-tavaratalon kyltti ja viirejä.
Turun Stockmann -tavaratalo.Kalle Mäkelä / Yle

Musiikkituottajat – IFPI Finland ry pitää tavaratalo Stockmannin levymyynnin päättymistä surullisena yllätyksenä. Kauppalehti (siirryt toiseen palveluun)kertoi torstaina, että äänilevyjen myynti loppuu Stockmannin kaikissa tavarataloissa. Elokuvia olisi vastaisuudessa ehkä konsernin Akateemisissa kirjakaupoissa pienemmällä valikoimalla.

– Äänitekaupassa Stockmannilla on ollut pitkät perinteet ja hyvät tallenneosastot musiikissa, elokuvissa ja peleissä. Sinänsä tämä on musiikkialalla erittäin ikävä uutinen, sanoo Musiikkituottajien toiminnanjohtaja Antti Kotilainen.

Stockmannilla on seitsemän tavarataloa Suomen suurissa kaupungeissa. Fyysisten musiikki-cd-levyjen saatavuutta on hankaloittanut myös Keskon viimevuotinen päätös sulkea kahdeksan Anttila-tavarataloa, vaikkakaan jatkavissa Anttiloissa ei ole suunnitelmia levymyynnin lopettamiseksi. Kotilaisen johtopäätös on se, että pienempien erityisliikkeiden asema parantuu.

Kaikki asiakkaat tuskin siirtyvät tavaratalojen levyosastojen kadotessa kivijalkaliikkeisiin. Fyysisten äänitteiden myynti laski viime vuonna kaikkiaan peräti 34 prosenttia, Musiikkituottajat tiedotti viime viikolla. Cd- ja dvd-myynti laskivat, kun taas vinyylilevyjen myynti kasvoi. Musiikkituottajien Antti Kotilainen toivoo, että Stockmann ei kokonaan luovu musiikin tarjoamisesta.

– Stockmann on tunnettu tavaratalo ja luulisin, että asiakaskunnasta moni mielellään näkisi jossakin toimipisteessä tallenteita myynnissä. Vaikkapa Akateemisissa kirjakaupoissa, missä kulttuurisisällöt ovat tarjolla, voisi olla jonkinlainen rooli musiikilla, elokuvilla ja peleilläkin.

Viime vuonna ensimmäistä kertaa yli puolet – 51 prosenttia – musiikin myynnistä oli digitaalista. Ruotsissa ja Norjassa fyysinen äänitemyynti on Kotilaisen mukaan enää 20 prosentin luokkaa.

– Tuote eli musiikki on kunnossa, Kotilainen toteaa.

– Fyysisillekin tuotteille on kysyntää ja mielellään näkisimme, että myös tarjonta on kunnossa.

Musiikkituottajat – IFPI Finland ry on Suomessa toimivien äänitetuottajien kattojärjestö, jonka jäsenyhtiöt edustavat noin 95 prosenttia äänitteiden kokonaismarkkinoista Suomessa.