1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. maksuliikenne

Matkustajien bussikitinä yritetään saada Hämeenlinnan seudulla vihdoinkin kuriin

Tuleva uusi maksujärjestelmä ja kohta alkava linjastorakenneremontti laittavat tarkastelun alle kaikki bussireitit Kanta-Hämeessä. Sotkuinen nykyjärjestelmä jaetaan tulevaisuudessa kolmeen maksuvyöhykkeeseen, joka kattaa Hämeenlinnan, Janakkalan ja Hattulan seudut.

Kuva: Nina Keski-Korpela / Yle

Vuoden 2016 aikana Hämeenlinnassa, Janakkalassa ja Hattulassa otetaan käyttöön niin sanottu Waltti-kortti (siirryt toiseen palveluun), joka selkiyttää huomattavasti bussimaksujen hinnoittelua. Varsinkin lapset hyötyvät, sillä Waltilla kaikki alle kouluikäiset matkustavat ilmaiseksi.

– Tähän saakka ainoastaan alle kolmevuotiaat ovat saaneet matkustaa ilmaiseksi, joten kyse on isosta asiasta matkustajien kannalta. Lisäksi tämän kevään aikana aiotaan selvittää 7-16-vuotiaiden ja lastenvaunujen kanssa liikkuvien maksuttomuutta, sekä 17-19-vuotiaiden ja senioreiden alennettuja lippujen hintoja.

Jos rahaa kunnilta löytyy, niin tokihan nämä asiat sitten toteutetaan

Maarit Kaartokallio

– Näistä ryhmistä neuvotellaan kevään aikana, ja jos rahaa kunnilta löytyy, niin tokihan nämä asiat sitten toteutetaan, kertoo Hämeenlinnan joukkoliikennekoordinaattori Maarit Kaartokallio.

Lippujen uusista hinnoista päätöksiä on odotettavissa vasta vuodenvaihteen tienoilla. Silloin nähdään paremmin, millä tavalla joukkoliikenteen kustannukset ovat kehittyneet.

– Osassa aikuisten kausilipuista hinnat saattavat hiukan nousta ja paikasta riippuen matkustaja saattaa tuntea joko voittaneensa tai hävinneensä. Hämeenlinnan seutu jaetaan Waltissa kolmeen maksuvyöhykkeeseen, joista A kattaa kantakaupungin, B aluetta hieman laajemmin mukaanlukien esimerkiksi Turengin, Parolan, Rengon ja Eteläisen ja C sitten osapuilleen kolmen kunnan alueet, kertoo Maarit Kaartokallio.

Waltti helpottaa suunnittelua – linjastorakenne remonttiin

Joukkoliikennekoordinaattori Maarit Kaartokallio nostaa Waltista kolme seikkaa.

– Monipuoliset maksumahdollisuudet ovat hyviä; esimerkiksi arvokortti on tuotteena joustava. Alueen jakaantuminen kolmeen selkeään maksuvyöhykkeeseen helpottaa matkustajaa. Kolmanneksi, Waltin antamat matkustajatiedot helpottavat liikenteen suunnittelua.

– Tietojen perusteella saadaan reittejä ja aikatauluja räätälöityä sinne, missä tilausta eniten on. Tulevaisuudessa siis kysyntä ja tarjonta kohtaavat tämänhetkistä paremmin, kertoo Maarit Kaartokallio.

Hämeenlinnan keskustassa aikatauluissa pysyminen on olosuhteiden muutosten vuoksi vaikeaa

Maarit Kaartokallio

Joukkoliikenne on tarkastelussa lähemminkin, sillä vuonna 2017 on tarkoitus tehdä linjastorakenneremontti, jossa aikataulut ja reitit joutuvat lähitarkasteluun.

– Sopimukset liikennöitsijöiden kanssa ovat silloin katkolla ja jokaisen reitin järkevyys tarkastetaan erikseen. Katsotaan miten maailma on muuttunut ja millaisia aikataulu- ja reittimuutoksia olisi syytä tehdä. Ainakin nyt Hämeenlinnan keskustassa aikatauluissa pysyminen on olosuhteiden muutosten vuoksi vaikeaa, kertoo Maarit Kaartokallio.

Korttipäätejärjestelmät jo vanhanaikaisia?

Tällä hetkellä Walttia on kokeiltu esimerkiksi Joensuun ja Jyväskylän seuduilla. Linja-autoliitosta toivottiin, että Waltissa hämäläiset eivät olisi kiirehtineet, kertoo aluepäällikkö Tuomo Kojo Linja-autoliitosta.

– Walttia on kokeiltu vielä varsin rajallisissa olosuhteissa eikä meillä ole vielä tarpeeksi kattavasti tietoa Waltin ominaisuuksista. Teknisiin taustajärjestelmiin ja raportointiin liittyviä seikkoja on käynyt ilmi, joten olisimme toivoneet, että Waltissa ei olisi hätiköity.

– Toki Waltti on tuonut mahdollisuuksiakin, mutta ei kuitenkaan sellaista, mikä ei olisi nykyjärjestelmilläkään onnistunut. On vain niin, että korttipäätteiset maksujärjestelmät ovat vähän vanhaa koulukuntaa ja tulevaisuuden maksujärjestelmät eivät enää kortteihin perustu, sanoo Kojo.