1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Miten tehdä biisi, joka ei lähde päästä?

Hittibiisillä ja korvamadolla on iso ero: hitti on suosittu laulu, jota useat ihmiset pitävät hyvänä. Korvamato on kappale, joka ei lähde päästä. Se voi olla myös huono teos.

Kuva: Matti Myller / Yle

Helmi–maaliskuu on Suomessa perinteisesti hittien etsintäaikaa, kun kotimaista Euroviisuehdokasta haetaan. Parhaimmillaan – ja pahimmillaan – teoksesta tulee korvamato, joka ei lähde päästä. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa lukija voi seurata, mitä muut ystävät kuuntelevat. Jo pelkkä laulun nimen lukeminen saa kappaleen soimaan päässä.

Miten hittibiisi tai korvamato syntyy? Onko päähän jäävällä melodialla reseptiä?

Korvamadon kaava on kaikessa yksinkertaisuudessaan tarttuva melodia ja osuva teksti

Asko Murtomäki

Kaikki tavoitetut musiikin ammattilaiset aloittivat lauseensa sanomalla, että olisivat rikkaita, jos tietäisivät, miten hittibiisi tai edes korvamato tehdään. Euroviisujen moninkertainen kommentaattori Asko Murtomäki tyytyy toteamaan, että päähän jäävässä laulussa on kaksi elementtiä.

– Korvamadon kaava on kaikessa yksinkertaisuudessaan tarttuva melodia ja osuva teksti, Murtomäki muotoilee.

Korvamadon erottaa hittibiisistä siis se, että kappale jää soimaan eikä lähde pois päästä vaikka kuinka yrittäisi hyräillä jotain muuta.

Monien hittien sanoittaja Sinikka Svärd toteaa, että pahinta on se, kun päähän jää soimaan omasta mielestä surkea kappale. Toisaalta ammattitaitoinen säveltäjä ja sanoittaja voivatkin tahallaan tehdä lauluun jotain normaalista poikkeavaa.

– Siinä miettii, että miksi laulussa on tommonen sana tai miksi se menee noin. Siitä ei sitten pääse kertakaikkiaan eroon, Svärd naurahtaa.

Soinnut samoja monissa kappaleissa

Musiikin ammattilaisten mielestä päähän tarttuvan biisin pitää olla riittävän yksinkertainen.

Esimerkiksi musiikin erikoislehti Rumba kertoi jo pari vuotta sitten, että neljällä samalla soinnulla voi tehdä lukuisia hittejä (siirryt toiseen palveluun). Netistä löytyy useita videoita, joissa samalla sointukuviolla on tehty kymmeniä (siirryt toiseen palveluun) kansainvälisiä biisejä, jotka pystyy hyräilemään helposti.

Siitä ei sitten pääse kertakaikkiaan eroon

Sinikka Svärd

Miljoonasateesta ja YlenHitin kaava (siirryt toiseen palveluun)-ohjelmasta tuttu musiikintutkija Olli Heikkinen toteaa, että minimissään menevänkin biisin runko voi perustua käytännössä jopa yhteen sointuun. Hyvä esimerkiksi onThe Guess Whon (siirryt toiseen palveluun)ja myöhemminLenny Kravitzin (siirryt toiseen palveluun)levyttämä American Woman, jossa a-osiossa toistellaan paljon samaa sointua. Tarttuvassa biisissä sointuja tärkeämpää on siis kokonaisuus.

– Eri aikoina soivat erilaiset melodiset ja harmoniset ratkaisut. Muodit vaihtelevat, Heikkinen analysoi.

Heikkinen tarkoittaa sitä, että eri aikakausilla hittimaakarit ovat onnistuneet löytämään omaleimaisia äänimaailmoja, ja kappaleita on viety eteenpäin siihen aikaan sopivalla tavalla.

Korvamato ei aina vaadi edes melodiaa

Toisaalta... Sinikka Svärd jatkaa samaan hengenvetoon, että nykyään on muotia jopa sellainen musiikki, jossa melodiaa on vaikea löytää.

– Tällä räppikaudella ei melodiat kovin kummoisia ole. Ehkä ne siksi jäävät päähän, kun ovat tosi yksinkertaisia, Svärd sivaltaa.

Svärd jatkaa pohdintaansa ja muistelee, että korvamato voi olla myös todella monimutkainen. Räpin täydellinen vastakohta korvamatona voisi Sinikka Svärdin mielestä olla Queenin Bohemian Rhapsody (siirryt toiseen palveluun). Tässäkin kappaleessa on kuitenkin kertosäkeessä helposti hoilattavia osioita.

– En muista usein laulun säkeistöosuutta ollenkaan, mutta sitten huudan kertosäkeessä "ai tää on tää"! Kyllä siinä jokin tarttuva ja tarpeeksi helppo kohta pitää olla, Svärd toteaa.

Yle kertoi perjantaina tuovansa yhtiönä ennätysmäärän kotimaista musiikkia kaikkien katsottavaksi netissä muun muassa Elävässä Arkistossa ja Yle Areenassa. Yle on sopinut tekijänoikeusjärjestöjen kanssa arkisto-ohjelmiin liittyvän musiikin esitysoikeuksista verkossa.