1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. urheilu

Herlevit tavoittelevat taas voittoa Tractor Pullingissa – antavat lisäksi vetoapua kilpakumppaneilleen

Tractor Pulling on Herlevin perheelle kilpailujen ohella myös osa elinkeinoa. Jälkimmäisen vuoksi he antavat voitonavaimia myös vastustajilleen.

urheilu
Kuvassa ajoneuvo.
Kalle Niskala / Yle

Tractor Pullingissa eli traktorinvedossa kamppaillaan siitä, mikä viritetty ajoneuvo vetää perään kiinnitettyä jarruvaunua pisimmälle. Kokkolan Kälviällä asuvan Pekka Herlevin elämä on pyörinyt lajin ympärillä jo liki 30 vuotta.

Hän toteaa, että kilpailun periaate on pysynyt samana vuosikymmenien ajan. Taso kuitenkin nousee jatkuvasti.

– Aina pitäisi jotakin keksiä, että saataisiin lisää pöhinää vehkeisiin. Tänä vuonna kokeilemme taas esimerkiksi vähän isompia ahtimia. Saa nähdä, miten käy.

Kilpailujen välissä Herlevi pyörittää perheyritystä, joka muun muassa rakentaa ja virittää dieselmoottoreita myös muille. Suomen mittakaavassa tämänkaltainen kaksoisrooli on harvinainen.

– En ainakaan tiedä, että joku muu saisi vastaavasta elantoa.

Joka kisaan lähdetään aina tavoittelemaan voittoa.

Pekka Herlevi

Herleveillä oli sormensa pelissä esimerkiksi viime vuoden Euroopan mestarin kilpailuvälineissä. Miksi te paljastatte voitonavaimia kilpakumppaneillenne?

– No käyhän siinä tietysti vähän niinkin. Toisaalta yritystoiminnan ansiosta olemme voineet tehdä harrastuksestamme elinkeinon, josta saamme tienestiä.

– Ja eihän sitä uusinta uutta kilpakumppaneille heti tarjota. Kilpailun ja kaupankin kannalta on hyvä testata itse ensimmäisenä.

Tähtäimessä voitto

Vuosien varrella Herlevi Pulling Team on niittänyt lukuisia voittoja, ja tililtä löytyy esimerkiksi 13 Euroopan mestaruutta. Tämän vuoden kisaputki alkaa maaliskuun alussa Hollannista. Koko vuoden aikana mittelöitä on koti- ja ulkomailla yhteensä yli 15.

– Joka kisaan lähdetään aina tavoittelemaan voittoa, Herlevi toteaa.

Pikkupakkasten takia kauden ensimmäinen kilpailu vaatii vähän tavallista poikkeavia valmisteluja.

– Jäähdytysnesteet ja polttoaineet eivät oikein tahdo toimia kylmässä. Tämä on kuitenkin jo niin tuttua hommaa, ettei sitä sen kummemmin tarvitse edes ajatella.

Lue seuraavaksi