Kuntoilijan perusvirhe: heti ja täysillä – huippukuntoon pitää päästä viikossa

Kuntoilijan tavallisin virhe on aloittaa liikunta suurin odotuksin, vaikka monen istumatyöläisen pitäisi ensin opetella kävelemään oikein. Rapakuntoisena tehdään lisäksi liian raskaita juoksulenkkejä ja salilla rehkitään kuin viimeistä päivää.

terveys
Mies nostelee painoja kuntosalilla.
Matti Myller / Yle

Jos on vuosien ajan harrastanut vain harvakseltaan liikuntaa, kuntoilun aloittaminen ei käy tanssien. Usein hikisten tuntien jälkeen lihakset ovat kipeänä, mutta kunto vain ei tahdo nousta.

Liikuntaneuvoja Mikko Karhu kertoo, että ensimmäinen kuntoilijan perusvirhe on että lähdetään harjoittelemaan liian voimakkaasti.

On saattanut jäädä nuoruudesta mielikuva hyvästä kunnosta.

Mikko Karhu

– On saattanut jäädä nuoruudesta mielikuva hyvästä kunnosta. Sitten lähdetään liikkumaan kuin ennen vanhaan ja elimistö menee shokkitilaan.

Nuorten on helpompi pitää taukoa liikunnasta ja aloittaa kuntoilu uudestaan. Työikäisten kunto kuitenkin rapistuu nopeasti ja kunnon kohottaminen ei käy hetkessä.

– 25 ikävuoden jälkeen istumatyö lisääntyy ja silloin pääsee parissa vuodessa tosi huolestuttavaan kuntoon.

Istuminen ja tietokoneella työskentely jumittaa hartioiden lihaksia, ja nivelten liikkuvuus vähenee.

– Minulla oli istumatyötä tekevä asiakas, jonka kanssa tehtiin ylävartalon ja hartiaseudun avaavia liikkeitä. Hänelle tuli niin paha olo kuona-aineiden lähdettyä liikkeelle kehossa, että joutui oksentamaan, Karhu kertoo.

Itseään kohtaan ollaan turhan ehdottomia

Kestävyysvalmentaja Sini Savolainen on samaa mieltä Karhun kanssa. Savolainen toteaa ykskantaan, että suurin virhe on olla huomioimatta lähtötasoaan.

Monet ovat talviunessa koko pitkän talven.

Sini Savolainen

– Halutaan kaikki mulle nyt heti. Kun joulun jälkeen aloitetaan sokeriton, alkoholiton ja viljaton aika sekä lisätään liikuntaa, voi helposti palaa loppuun jo tammikuun aikana, Savolainen kertoo.

– Jos samoja valintoja voi ylläpitää koko loppuelämänsä, ei muutos ole ollut liian rankka, Savolainen jatkaa.

Savolainen kertoo, että harmillisen monet liikkujat ovat vuodenaikakuntoilijoita. Monet aloittavat urheilemisen keväällä, kun valoisa aika lisääntyy.

– Monet ovat talviunessa koko pitkän talven, Savolainen harmittelee.

Yksin pakertamista

Liikuntaneuvoja Mikko Karhu sanoo, että toinen kuntoilijan perusvirhe on yksintekeminen. Apua ei pyydetä.

– Valitettavan usein liikutaan väärin. Silloin harjoittelusta ei ole välttämättä hyötyä ja voi rikkoa itsensä.

Kuntosaliharjoitteluun on hyvä pyytää ammattilaisen neuvoa, jotta liikeradat menevät oikein. Myös kävelyyn voi tarvita asiantuntijan neuvoa.

Usein näkee, että ihmiset juoksee ja kävelee väärin, vartalo on etukumarassa.

Mikko Karhu

– Usein näkee, että ihmiset juoksee ja kävelee väärin, vartalo on etukumarassa. Työikäisten kroppa pitäisi ensin suoristaa, sitten voi kävellä hyvin, Karhu sanoo.

Kestävyysvalmentaja Sini Savolainen näkee liikunnan yksipuolisuuden suurena haittana hyvälle kuntoremontille.

– Tehdään tasan samaa asiaa koko ajan liian yksipuolisesti ja unohdetaan oheisharjoitukset, Savolainen harmittelee.

Esimerkiksi maastojuoksijoilta voi unohtua, että talvisin voisi vaikkapa hiihtää. Lisäksi monet unohtavat muun muassa lämmittelyn ja kuntoilun jälkeisen venyttelyn merkityksen.

MUUTETTU: 3.3.2015 klo 12:27 lause: "Triathlonisteja valmentava Sini Savolainen..." muotoon: "Kestävyysvalmentaja Sini Savolainen...."