Nettikirppiksillä ei pyöritä vain rahan takia – vertaiskauppa tarjoaa myös ajanvietettä ja haaveita

Tori.fi ja Huuto.net -sivustot ovat monen nettisurffaajan suosikkeja. Kauppa käy kuumana myös Facebookissa. Tutkijan mukaan kirppissivuille mennään myös viihtymään ja osallistumaan.

ilmiöt
Nainen selailee nettikirpputorin sivuja.
Yle

Kuluttajien välinen nettikauppa on kasvussa. Vertaiskauppaan erikoistuneilla sivustoilla on miljoonia käyttäjia, ja Facebookistakin on tullut yhä enemmän kauppapaikka.

Tutkijat muistuttavat, etteivät sosiaalinen media ja internet itsessään ole synnyttänyt tarvetta ostaa tai myydä. Viestintäteknologia vain helpottaa kaupankäyntiä.

– Shoppailuun ylipäänsä kuuluu muutakin kuin se ostaminen. Samalla tavalla netissä toimimiseen voi liittyä esimerkiksi haaveilua, muistuttaa muun muassa jakamistalouteen perehtynyt tutkija Juho Hamari Tampereen yliopistosta.

Miksi sitten nähdä vaiva ja laittaa esimerkiksi sohvapöydästä kuvallinen myynti-ilmoitus nettiin kuin panna lappu taloyhtiön ilmoitustaululle?

– Verkon kautta voi luoda kontakteja, joita ei muuten syntyisi. Sitä kautta löytyvät ostajat ja esimerkiksi annettavalle tavaralle uudet käyttäjät. Verkko yhdistää samassa elämäntilanteessa olevat, tietyn lajin harrastajat tai samasta aihepiiristä kiinnostuneet, mikä helpottaa kaupankäyntiä, sanoo sosiaalisen media tutkija, dosentti Janne Matikainen Helsingin yliopistosta.

Huonekalut ja sisustustavarat kiertävät parhaiten

Yli 16 vuotta sitten perustettu Huuto.net oli ensimmäinen sivusto Suomessa, joka tarjosi alustan kuluttajien väliseen kaupankäyntiin.

– Vertaiskauppa on tullut jäädäkseen ja käyttö kasvaa edelleen, mitä selittää osin älypuhelinten yleistyminen, selittää Huuto.netin asiakaspalvelupäällikkö Tapio Luoto.

Sanoma-konserniin nykyisin kuuluvassa Huuto.netissä on 1,7 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää, joiden keskuudessa näkyy sisustusinto.

– Ihmiset panostavat koteihinsa. Moni etsii halvalla laatua, mikä lisää designtuotteiden kysyntää. Sisustukseen liittyvissä tuotteissa näkyi viime vuonna selvä kasvu, kertoo Luoto.

Tutkimuksista käy ilmi, että ekologisuus ja viihteellisyys voi olla ihmisille tärkeämpiä syitä vertaiskauppaan kuin rahallinen hyöty.

Juho Hamari

Facebook on täynnä erilaisia kirppisryhmiä – suosituimmissa voi olla kymmeniä tuhansia jäseniä. Osa ryhmistä toimii alueellisesti, toiset syntyvät esimerkiksi tiettyjen tavaroiden tai tuotemerkkien ympärille.

Juho Hamarin mukaan ihmiset valitsevat myyntipaikkansa sen mukaan, missä kaupanteko on helppoa ja järkevää. Facebookista voidaan valita paikallinen kirppisryhmä, kun sen kautta tavara vaihtuu nopeasti ja postituskulut säästyvät.

Taloudellinen motiivi ei kuitenkaan ole käyttäjille ainoa eikä edes tärkein.

– Tutkimuksista käy ilmi, että ekologisuus ja viihteellisyys voivat olla ihmisille tärkeämpiä syitä vertaiskauppaan kuin rahallinen hyöty, Hamari selventää.

– Toisaalta koettu yhteisöllisyys voi vaikuttaa siihen, mitä kauppapaikkaa aletaan käyttää enemmän, koska monihan kokeilee useampia. Esimerkiksi eBayssa on enemmän tavaraa tarjolla kuin yksittäisessä Facebook-ryhmässä, joka voi muuten olla käyttäjälleen tärkeä, tutkija lisää.

Kuluttaminen muutoksessa

Norjalaisen Schibsted Media Groupin omistaman Tori.fin käyttäjämäärät ovat myös kasvussa. Eniten kauppaa käydään sisustamiseen liittyvillä tuotteilla, autoilla ja elektroniikalla.

– Viime vuonna ilmoitusten määrä kasvoi vuoteen 2013 verrattuna 60 prosenttia. Meillä oli keskimäärin 1,2 miljoonaa eri kävijää joka kuukausi vuonna 2014, kertoo viestintäpäällikkö Sami Törmä Tori.fi-sivun käytöstä.

Törmä uskoo taantuman edesauttaneen kasvua, mutta kyse on myös kulutus- ja ajankäyttötapojen muutoksesta.

– Hydridi-kuluttaminen yleistyy: ihmiset ostavat uusia tavaroita, joita täydentävät käytetyillä tuotteilla tai päinvastoin. Sivuston käyttö ei ole pelkästään ostamista, vaan ajankulua, viihdettä ja haaveilua, Törmä selittää.

Jos kiertelee perinteisillä kirpputoreilla ilman selkeää ostotarvetta, voi tehdä niin myös verkossa.

Hydridi-kuluttaminen yleistyy: ihmiset ostavat uusia tavaroita, joita täydentävät käytetyillä tuotteilla tai päinvastoin.

Sami Törmä

– Mehän käymme kirppiksilla vain katselemassa löytyisikö jotakin kiinnostavaa. Voimme myös mennä naapuritalon asuntoesittelyyn ilman ostoaietta, vähän urkkimaan. Samanlainen toimintalogiikka pätee verkossakin, vahvistaa dosentti Janne Matikainen Helsingin yliopistosta.

Vertaiskaupassa kiertää usein käytetty tavara, joten kyse on myös asennemuutoksesta.

– Ekologisuus kuuluu jakamistalouden perusperiaatteisiin, että ei osteta uutta ja että kulutus on jaettua. Vertaiskaupassa usein myös ajatellaan, että antaa hyvän kiertää, tutkija Juho Hamari tähdentää.