1. yle.fi
  2. Uutiset

Talvimerenkulku on taiteilua – jäätä on vähän, mutta talvi ei ole helppo

Talvimerenkulussa on edessä pian kuukausi, joka on Perämerellä useimmiten talven vaikein. Vielä maaliskuussa talvella on tiukka niskaote pohjoisimmasta Perämerestä eikä tilannetta helpota lauhan talven takia merellä oleva laaja avovesialue, vaikka äkkiseltään niin luulisi.

Kotimaan uutiset
Laiva jään keskellä
Riikka Rautiainen/ Yle

Perämerellä on jäätä tavanomaista vähemmän, mutta talvimerenkulussa ei ole päästy juuri normaalia helpommalla. Kun Etelä-Suomessa on maaliskuussa jo keväistä, pohjoisimmalla Perämerellä talvi näyttää tuolloin monesti vasta mahtinsa.

– Maaliskuu on usein kaikkein vaikein kuukausi. Päivisin voi olla lämmintä, joten jäämassa sulaa mutta yöksi jääalue taas tiivistyy ja se pahentaa tilannetta, kuvailee toimitusjohtaja Kari Anttila Kemi Shippingistä.

– Vielä en uskalla ynnätä jäänmurrosta tulevia kustannuksia, pahin saattaa olla vielä edessä, naurahtaa päällikkö Jarkko Toivola Liikenneviraston talvimerenkulun yksiköstä.

Liikenneviraston ja kauppa-alusten rahoja helppo jäätalvi on säästänyt, kun Perämerellä on pärjätty pääosin neljällä murtajalla. Kaksi niistä on suomalaisia ja kaksi ruotsalaisia, mutta yksi naapurimaan murtaja tekee töitä suomalaisten laskuun.

Meidän täytyy varautua keskimääräistä kovempiin talviin.

Jarkko Toivola

– Miljoonaluokkaa olevasta säästöstä silti puhutaan. Jos olisi normaalitalvi, töissä tähän aikaan talvesta olisivat kaikki jäänmurtajat koko Suomen rannikolla, toteaa Toivola.

Tuuli kiusaa, jos jäätä ei ole

Äkkiseltään voisi kuvitella, että satamaoperaattori on sitä tyytyväisempi, mitä pienempi alue Perämerestä on jään peitossa. Näin ei kuitenkaan ole.

– Hankalinta on silloin, kun meri on keskeltä auki ja rannoilta jäässä, jolloin tuuli pakkaa jäät tiiviiksi ahtojäämuodostelmaksi, myöntää Anttila.

Ahtojää tekee kauppalaivojen kulkemisesta hankalaa ja pahimmassa tapauksessa pysäyttää koko laivaliikenteen. Näin kävi viime viikolla, jolloin alukset seisoivat jäissä ja odottivat tuulen tyyntymistä ja jäämassan puristuksen helpottumista.

– Kaikki liiikenne oli pysähdyksissä puolen vuorokauden ajan, koska jäät ahtautuivat ja jään reunaan muodostui sohjovyö tuulen vaikutuksesta. Tämän jälkeen jäänmurtajat joutuivat käytännössä avustamaan alukset yksitellen ahtojäiden läpi, jotta liikenne saatiin sujumaan, kuvailee Anttila.

Murtajat miehistöineen liikkeelle nopeasti

Liikennevirastossa talvimerenkulun nopeisiin käänteisiin on varauduttu. Kaikki jäänmurtajat on miehitetty ja ne saadaan liikkeelle hyvin nopeasti, jos olosuhteet muuttuvat.

– Murtajien miehistölle maksetaan varallaolosta ihan kuten palokunnillekin. Meidän täytyy varautua myös keskimääräistä kovempiin talviin, kertoo talvimerenkulusta vastaavan yksikön päällikkö Jarkko Toivola.

Ruotsista murtaja saadaan hätiin pohjoisimmalle Perämerelle puolessa vuorokaudessa, kun Helsingistä matkaa taitetaan yli kaksi vuorokautta.

Lue seuraavaksi